Wat is er nieuw

filterzand

• Onderwerp starter Onderwerp starter hayabusa
  • Startdatum Startdatum
H

hayabusa

Guest
Hallo ik wil graag een nieuwe bodem in mijn aquarium doen en zit te denken aan filterzand. Op het forum staan veel goede ervaringen over filterzand van de wildkamp. Bij de hornbach hebben ze ook filterzand liggen van 0,4 0,8 is dat ook goed voor een aquarium? En ik wil er graag een plantenbak van maken, dus is filterzand daar geschikt voor en welke grootte zou ik dan moeten nemen?

alvast bedankt.

Hmm ik vind metselzand beter dan filterzand en het is goedkoper 😉. Metselzand zitten ook enkele steentjes tussen waardoor de bodem veel natuurlijker lijkt. Corydorasjes e/d hebben hier geen last van. Planten groeien er goed op 😉.

och filterzand middelmaat is toch ook niet zo duur heb twee weken terug 50 kg gehaald bij wildkamp voor 13,75 dus dat valt wel mee
daar naast wordt filterzand op korrel grote gezeefd met als bij komend voordeel dat er geen troep in zit
dat wil bij metselzand nog wel een gebeuren is mijn ervaring

mvg

jaap

Zeker voor filterzand gaan. Slibt niet dicht, stoft niet wanneer het in het water komt, mooie gladde korrels, enz. Planten doen het er ook goed in.

Corydorasfan zei:
Hmm ik vind metselzand beter dan filterzand en het is goedkoper 😉. Metselzand zitten ook enkele steentjes tussen waardoor de bodem veel natuurlijker lijkt. Corydorasjes e/d hebben hier geen last van. Planten groeien er goed op 😉.

In metselzand kan ook kalk zitten.
Daarom heet het ook metselzand.

bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik voor de fijnste maat ga (0,4-0,80), want filterzand slibt toch niet dicht?.

Ik heb de fijnste in mn 60cm bakje en vindt het mooi.
In de grotere bak heb ik de middelste maat. Als ik die bak een keer ga veranderen komt daar ook zeker de fijnste maat in. Lijkt net wat mooier, maar dat is ook persoonlijke smaak denk ik.

Dat zwarte zand van de Hornbach is ook mooi spul en bovendien heel prettig voor de bewoners.

Hoeveel zand (kilogram/liter) heb je eigenlijk nodig voor een bak van 81x39x36 (Juwel Rekord 800)?
Ik zoek zwart zand voor een nieuwe bak met kardinaaltetra's.

Seabait zei:
Dat zwarte zand van de Hornbach is ook mooi spul en bovendien heel prettig voor de bewoners.

Welk zand is dat? want ik vind op Hornbach.nl alleen maar speelzand,rivierzand(metselzand) en ophoog zand.

willem123 zei:
Seabait zei:

Welk zand is dat? want ik vind op Hornbach.nl alleen maar speelzand,rivierzand(metselzand) en ophoog zand.

Dat is dit zand,

848637_0_82_substraat_2.jpg

hayabusa zei:
bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik voor de fijnste maat ga (0,4-0,80), want filterzand slibt toch niet dicht?.
Een veelgehoorde en ongenuanceerde stelling.. zelf had ik wel degelijk bodemrot met filterzand..
m.a.w.. ook met filterzand moet je voeding/bezetting/onderhoud etc.. op orde zijn, anders alsnog problemen, zoals bij mij dus.

oh, gewoon bij de aquarium afdeling dus.
ik dacht dat het bij de bouwafdeling lag

Bedant John!

Melotte zei:
Hoeveel zand (kilogram/liter) heb je eigenlijk nodig voor een bak van 81x39x36 (Juwel Rekord 800)?
Ik zoek zwart zand voor een nieuwe bak met kardinaaltetra's.

Is een beetje afhankelijk van wat je zelf mooi vindt hoe de bodem loopt bv maar met een mooie laag aan de achterkant voor de planten en schuin aflopend naar de voorkant zit je rond de 10-12 kg ongeveer.

willem123 zei:
oh, gewoon bij de aquarium afdeling dus.
ik dacht dat het bij de bouwafdeling lag

Bedant John!

Ja is idd echt voor aquariums,graag gedaan 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan