Wat is er nieuw

Filterzand

• Onderwerp starter Onderwerp starter LeandroV
  • Startdatum Startdatum
L

LeandroV

Guest
Beste,

Ik ben van plan om een nieuw aquarium in te richten omdat ik niet tevreden ben met mijn huidige. Om te beginnen ben ik op zoek gegaan naar een bodem, en filterzand lijkt mij een goede optie. Alleen is het nogal moeilijk om er veel informatie over te vinden.

Hier zet ik even al mijn vragen gerelateerd aan filterzand:
- Wat zijn de voordelen?
- Wat zijn de nadelen?
- Hoe kan je het het beste schoonmaken?
- Wat moet er nog meer op de bodem? Is alleen filterzand genoeg?
- Welke planten kan ik gebruiken en hoe kan ik deze het beste inplanten?

Dit is wat ik op het moment er van weet:
- Voorkomt beschadigen van vissen.
- Corydorassen vinden het fijn (ik wil graag corydorassen).
- Geen last van dichtslibben.
- Lastig schoon te maken.

Ik hoor graag jullie ervaringen met filterzand en of het een goede keuze is.

Met vriendelijke groet,
Leandro

Nou?? Google daar eens op.
Kom je genoeg zand tegen.

Enne, Verder niets erin doen.
Schoonmaken doe je heel makkelijk.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat er wel informatie over te vinden is, maar meningen verschillen nogal. De een zegt dit en de ander zegt dat. Daarom was ik benieuwd naar mensen die persoonlijke ervaring hebben met filterzand.

Zelf leek me ook dat er niks anders bij hoeft.

Ik vroeg hoe je filterzand moet schoonmaken, niet of het makkelijk is.

Hiermee.
483398_0_82_sera_buis.jpg

Emmer er naast. Dan De slang aanzuigen.

www.youtube.nl

https://youtu.be/gbnD1iL2rfc

Rechts zie je nog meer.

schoonmaken is simpel, vuil blijft op het zand liggen dus af en toe even afhevelen met een slang en dat is dat.

misschien nog is op de zichtbare/bereikbare plekken een stokje er doorheen halen zodat het wat omgewoeld word maar verder niks.

en alle planten kunnen er wel in geloof ik, bij degene die de voeding uit de bodem halen kun je een soort voedingsbolletje bij de wortels stoppen.

nadelen durf ik niet te zeggen en ja alleen filterzand is goed, hoeft verder niet nog een ander substraat bij

precies tzelfde idee, alleen zou ik niet met een zandbodem hetzelfde doen als in die video.

dan kan je elke keer heel veel zand terug gooien 😀 gewoon er vlak over langs gaan zodat het vuil erin gezogen word, dat er wat zand meekomt voorkom je overigens nooit.

ohja en een echte planten expert ben ik niet, integendeel zelfs. maar volgens mij nemen moerasplanten voeding op via wortels en water planten via t water.
dus als je gewoon voor de zekerheid bij elke moerasplant 1-2 van die dingen stopt zit je wel goed denk ik.

Enige nadeel is dat de kleur beperkt is.

Een extra voordeel is dat het goedkoop is.

Voor zand zou ik eens Googlen bij Wildkamp.

Ja, moet ik ook hebben, filterzand. kilo of 2.
Voor de wervelbedfilter.

Nog een voordeel, ongewassen filterzand is na een dag helder in de bak. Dat lukt je niet met rivier/metselzand.

Ik zou ook niets anders meer willen dan filterzand, zie alleen maar voordelen.
Het enige nadeel is naar mijn mening wat Canon al zei, dat de kleurkeuze beperkt is.

Mij lijkt het inderdaad een goede keuze. Qua kleur maakt het me niet uit, ik vind het juist mooi dat het op een strand lijkt 🙂

RichD1011 zei:
benvo zei:
Bertus zei:
Ja, moet ik ook hebben, filterzand. kilo of 2.
Voor de wervelbedfilter.

Daar is inderdaad dit zand bij uitstek geschikt voor, Bertus.
En goedkoop!

https://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-40 ... _pr_745090

Groet,
Ben.

Heeft die alleen 25kg staan waar die der maar 2 van nodig heeft 😀 nou ik zeg bertus, gewoon met die overige 23kg nog een bak starten 🙂

Kan je makkelijk meerdere bakken mee starten, als je het enkel voor de filter gebruikt 😉 :d

Nee,hoor, heb al 5 kg staan , 1 mm korrels.

Gaat 2 kg in 1 filter.

Bertus zei:
Nee,hoor, heb al 5 kg staan , 1 mm korrels.

Gaat 2 kg in 1 filter.

Zou ik dichter bij je wonen dan kreeg je van mij 2 kg. die ik nog wel heb staan. 't Ja, je mag het ook halen natuurlijk, Bertus...

:petjeaf:

Groet,
Ben.

Dan komt het Bertus wel goedkoper uit als het gewoon besteld..Anders rijd hij meer op aan bezine om bij jou te geraken, en dan nog eens terug 😉

Hij komt op de fiets Cedric 😉

Kijk nou even. hij hangt al sinds 2012.

www.google.com /zand voor wervelbedfilter.

Ik fiets wat achteruit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan