Filtreren over turf

Soof8

Member
Lid geworden
16 juni 2024
Berichten
6
Leeftijd
19
Hallo allemaal,
Ik heb sinds 3 weken een 60 liter aquarium waar ik van plan ben om een bèta in te zetten. Het aquarium is nog aan het indraaien. De ph waarde is alleen wat aan de hoge kant (7,9). Daarom ben ik van plan om over turf te gaan filteren zodat de ph zakt. Ik vraag mij alleen af hoe ik uiteindelijk water moet gaan verversen? De ph in de kraan is dan veels te hoog vergeleken met de verlaagde ph in het aquarium. Krijgt de bèta hier dan geen last van omdat de ph hierdoor deels veranderd?

Gr Soof
 
Ik denk dat de Betta het prima zal doen op de ph van 7.9. Ik heb ook kraanwater hier met zo n waarde en heb vele Betta s gehad.
 
Als je met een lagere pH wilt werken, kun je ook eikenbladextract toevoegen aan het nieuwe water. Van tevoren even uittesten hoeveel ml je nodig hebt, afhankelijk van het water dat bij jou uit de kraan komt. Ik woon in de gemeente Leusden en voeg 5ml eikenbladextract toe aan 10 liter kraanwater om een pH van 6,5 te krijgen.
 
Bedankt voor uw reactie. Zelf was ik van plan om er ook nog een schooltje Corydoras habrosus erbij te zetten. Zouden die erbij kunnen of is het aquarium(60x30x30) te klein hiervoor?
 
Ik heb geen ervaring met Betta splendens, alleen met Betta channoides. Aangezien Betta splendens voor zover ik weet zich hoofdzakelijk in de bovenste helft bevind denk ik dat een schooltje bodemvissen geen kwaad kan, maar ik denk dat er hier anderen zijn die dat beter weten.
 
60cm zou moeten kunnen maar qua ph weet ik het zo niet want ik lees tot 7 of 7,5 dus wellicht dat er leden zijn die dat beter kunnen vertellen.
 
Dan zou je de pH dus kunnen verlagen, voor de Betta is dat geen ramp.
 
Tja wel een gedoe met turf want dat is niet echt stabiel. Ik heb het ooit bij garnalen gebruikt maar je moet wel telkens de ph meten en nieuwe turf toevoegen. Ook ben je afhankelijk van de kwaliteit van de turf.
 
Dan is eikenbladextract toevoegen makkelijker lijkt mij. Voor een natuurlijke uitstraling kun je ook catappablad en -schors gebruiken, dat zou de pH ook enigszins verlagen, alhoewel ik daar bij mijn bakken niet veel van merk.
 

Is er een ander manier om de ph stabiel te verlagen? Liever geen CO2 toevoegen vind ik te duur voor zo’n klein aquarium.
 
Sommigen hebben met eikenbladextract minder succes, bij hen is het pH verlagende effect maar van korte duur. In mijn bak merk ik dat niet.
 

Is er een ander manier om de ph stabiel te verlagen? Liever geen CO2 toevoegen vind ik te duur voor zo’n klein aquarium.
Bio co2 kost amper iets als je dat zelf maakt. Maar voor de Betta is je water wel goed denk ik en dan moet je alleen een bodemvisje hebben die rond die waarde kan.
 
Terug
Bovenaan