Wat is er nieuw

Fishless cycling?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Peachyfishy
  • Startdatum Startdatum
P

Peachyfishy

Guest
Hoihoi,
Ik ben er hard over aan het nadenken om over te gaan op een groter aquarium voor mijn 2 goudvissen. Maar wat ik erg lastig vind is het opstarten/laten draaien van het nieuwe aquarium. De vorige keer toen ik nieuwe vissen nam was dit niet nodig, aangezien ik hetzelfde filter, grind etc. had. Er zaten toen geen ziektes in ofzo, want de vissen gingen naar een beter thuis. Maar als ik nu een heel nieuw aquarium + filter neem (deels nieuw grind, deels oud grind) zitten er nog geen goede bacteriën in, toch? De uitleggen op internet vind ik lastig, en ik zie dat mensen vaak ammoniak toevoegen aan hun water en vervolgens vaak het water testen. Ik zie dat tetra ook flesjes verkoopt zoals: goldfish safestart, filteractive en een "gewone" safestart. Werkt dit ook? Wie kan me uitleggen wat de beste manier is?

Zelf zou ik dit aanraden:

Laat je nieuwe aquarium inclusief nieuw grind en nieuwe filter 4 weken indraaien waarbij je elke 2-3 dagen een klein beetje visvoer in de bak stopt. In plaats van een suppermideltje knijp je gewoon wekelijks je oude filterspons een keer uit in het nieuwe aquarium. Na vier weken kan je dan het oude grind en de vissen overzetten. Verder zou ik zowiezo nog de oude filter daarna een week of 3-4 laten meedraaien met de nieuwe filter.

En even terzijde, welke maat aquarium en welk type goudvis gaat het hier over?
Edit.
Net gelezen in je ander topic dat het sluierstaarten zijn.

Eigenlijk heel gemakkelijk, richt de bak in en laat er een filter op draaien, alles zonder vissen, verkruimel er wat vlokvoer in en laaat het 4 weken zo draaien, wel als je planten neemt vast wat plantenvoeding erin doen, na een weekje of 3 test je het water op NH3/4, No2 en No3 blijven deze waarden goed, dus dat je alleen No3 meet kan je na de 4e week rustig aan wat vissen erin doen, en dan zeker om de dag even meten of je geen NH3/4 of No2 meet.

En even terzijde, welke maat aquarium en welk type goudvis gaat het hier over?
Edit.
Net gelezen in je ander topic dat het sluierstaarten zijn.

Hi Jarne,
Dat klinkt al een stuk gemakkelijker dan alle ingewikkelde uitleggen op internet haha. Hoe de soort precies heet weet ik niet meer. Het was dacht ik een mix van indd een sluierstaart en ik denk een ranchu. Eigenlijk gewoon een sluierstaart zonder rugvin. Ze zitten nu in een 80L aquarium en ik wilde overgaan naar een Eheim van 250L, 101x51x125

Zelf heb ik al meermaals met vis opgestart, overigens niet meteen de 1e dag maar na 1week. zoiezo wachten tot de bak helder is opgetrokken (zowel je zand/grind als je filtersubstraat heel goed wassen, als je denkt dat het schoon is gewoon nog een paar keer naspoelen, scheelt hier een hele boel in)

maar wat belangrijk is, is dat je weinig belasting op het aantal liters plaatst. dus stel je hebt een 80liter bak dan gooi je daar niet meteen 30kardinalen in. maar begin je met een koppel/groepje van een sterk soort. dit laat je dan lekker zo draaien tot de 3e week en dan de volgende vissen toevoegen (tevens weer rustig opbouwen).
wat sterke soorten zijn.. over het algemeen kan je zeggen dat de meeste cichliden veel kunnen hebben, bij kogelvissen daarintegen hoef je het echt niet te proberen want die gaan al dood aan het kleinste beetje nitriet. ook de waterwaarden tellen mee, ga je naar extreem lage PH´s dan zou ik deze methode ook niet aanraden.

ik heb hier dan ook nooit last mee gehad.

sommige zeggen dat een bak na 4weken pas is ingedraaid, mijn inziens draait er niks in als er nog geen vis in zit. (want ook al wacht je eerst 4 weken, dan moet je nog rustig het bestand opbouwen)

2 goudvissen op een 250liter bak? ik ben niet zo thuis in deze beesten maar volgens mij vrij sterk.

uiteraard moet je doen waar je jezelf goed bij voelt, en Ton zijn manier is wel een net wat veiligere manier 🙂

Laatst bewerkt:
Eigenlijk heel gemakkelijk, richt de bak in en laat er een filter op draaien, alles zonder vissen, verkruimel er wat vlokvoer in en laaat het 4 weken zo draaien
Moet ik dan wekelijks het water verschonen terwijl hij indraait?

Dat is niet nodig, er is niets wat vervuild wat weg moet.

Dat is niet nodig, er is niets wat vervuild wat weg moet.

Ohh oke, had dit zien langskomen op
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/het-opzetten-van-een-nieuw-aquarium

Er staat:
"Wanneer de bacteriepopulatie de hoeveelheid geproduceerd ammoniak aankan, kan het visbestand wederom uitgebreid worden. Wanneer deze methode gebruikt wordt, is het aan te raden om gedurende de eerste 15 dagen elke 3 dagen ongeveer 15% van het water te verversen. Op deze manier zijn er geen problemen te verwachten. Om de maximale hoeveelheid ammoniak te verkleinen dient men voorzichtig te zijn met overvoeren."

Zoals ik al zei, vind het op internet allemaal een beetje ingewikkeld allemaal

Daar hebben ze het over een bak waar de vissen al inzitten zolang dit niet het geval is is dat niet nodig, naderhand als de eerste vissen erin zitten kan je met wekelijks onderhoud en waterverversingen beginnen, de hoeveelheid van verversen hangt af hoeveel en wat voor soort vissen er in zijn (belasting van het water)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan