Wat is er nieuw

flagelaten medicijn

Jelle Touwen

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2013
Berichten
2,038
Locatie
wageningen
Mijn maanvissen hebben last van flagelaten. Ik heb de dierenarts om metronidazol gevraagd, maar dat wil ze niet geven omdat het moeilijk oplost, en ze bang is dat er dan een overdosis in komt. Is er een medicijn in de handel dat goed werkt? Flagellol, omnipur en hexamita lijken niet te werken.
 
Omdat het hier om een besmettelijke ziekte gaat, moet de hele bak behandeld worden.
Om de flagellaten (eencellige parasieten) te bestrijden wordt het anti-parasitaire medicijn Colombo: Flagellex of Flagyl ingezet.
Dit zijn middelen op basis van dimetridazol of metronidazol.
De bacteri�le infectie kan bestreden worden met Sera: Baktopur direct of Aquamor 1 (beiden met nifurpirinol als werkzame stof).
Deze medicijnen kunnen worden gecombineerd bij een hardnekkige of zware infectie.
Metronidazol en dimetridazol schijnen verminderde vruchtbaarheid te kunnen veroorzaken.
 
Weet je wel zeker dat het flagellaten zijn dan?
Heb je alle 3 de medicatie die je noemt ook inmiddels gebruikt?
Had je het idee dat het minder werd na gebruik van de medicatie?

Overdosis metro? Ja natuurlijk, overal kun je een overdosis van innemen.
 
Dank voor je snelle reactie bertus.

Rob, ik heb alle 3 de medicijnen geprobeerd met steeds een week er tussen, 100% waterverversen en filteren over kool. Bij allen merkte ik een kleine, tijdelijke verbetering.
Flagelaten zijn het volgens mij omdat ze wit poepen, schuren, schrikken, hangen en ze minder fanatiek zijn met eten. Eentje heeft even helemaal niet gegeten.
Overdosis vond ik ook een beetjw een vreemde redenering.
 
Toen ik flagelatte had heb ik de temperatuur van mijn bak 3 dagen naar 32 gr gezet. 3 dagen terug naar 25 graden en toen weer 3 dagen naar 32. Daarna weer naar 25 graden en als het goed is zijn de flagelatte die dmv ontlasting in de bak gekomen zijn dood.
Bij mij hielp het, de besmette vis was uiteindelijk zo zwak die heb ik dood gemaakt maar had ook geen besmetting meer bij andere vissen.
 
Ik weet het niet, maar volgens mij is flagellaten niet te behandelen met de temperatuur. Zo'n temperatuur schommeling in een korte tijd lijkt mij ook voor de vissen niet echt bevorderlijk.
 
Hoe dan ook, ik was er van af, proberen waard.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan