Flagellaten nabehandeling?


TDS666

New member
Lid geworden
15 oktober 2023
Berichten
3
Leeftijd
36
Dag iedereen,

Gisteren witte sliertuitwerpselen opgemerkt bij een van mijn discussen die plots in een hoekje hing. Onmiddellijk medicatie gestart en ze ziet er vandaag al een pak beter uit. Ze begint ook terug rond te zwemmen.

Voor zover ik de bijsluiter begrijp (Colombo flagellex), moet dit maar 1 maal toegediend worden (48 uur) en mag er daarna gefilterd worden met kool + een waterverversing van 25%. Daarna zou er weer wekelijk ma ververst kunnen worden.

Maar ik lees dat er ook een bacterieel risico is in de darmen hierna, zou ik dan ook nog een kuur met bactyflex opstarten?

Ps; Deze week werden 2 kleine discussen toegevoegd, mss is dit de reden van stress en het opwakkeren van de flagellaten?

Groeten Thomas
 
Ik heb er geen ervaring mee maar anti bacterieel heeft denk ik ook invloed op je bacteriecultuur en dat heb je liever ook niet denk ik. Maar wellicht zijn er leden die hier eerder mee te maken hebben gehad.
 
Inderdaad das een negatief gevolg, maar ik ben voorzien om dit op te vangen. Gisteren een eerste dosis gegeven, maar de vissen hingen boven (zuurstofafname door medicatie vermoed ik), dus toch maar terug water gewisseld en de kuur afgebroken. Er is nu een andere discus die het hierna lastig heeft…. Ik bekijk het even en zal misschien volgende week nog een nabehandeling geven tegen de flagellaten, tenzij dit niet nodig is om na te behandelen?
 
Witte ontlasting kan allerlei oorzaken hebben, stress (nieuwe vissen in de bak) is er 1 van. Ik zou me pas zorgen gaan maken als ze niet wil eten.

Dat ze na 1 dag kuur (die je notabene hebt afgebroken) al verbetering toont zal niet aan die kuur te danken zijn lijkt me, misschien moeten je vissen even wennen aan nieuwkomers, dat duurt soms een week of twee...
 
Lijkt mij ook beter om Raoul daarvoor te benaderen.
 
De vis die zich beter voelde was na de 48-uur kuur tegen flagellaten. Hierna wou ik ook anti bacteriële kuur doen en die heb ik dus afgebroken gezien de reactie op de vissen.

Voorlopig wordt er door de oudere vissen niet meer gegeten, de 2 jonge nieuwe exemplaren doen het goed en lijken de bak te hebben overgenomen wat mij vreemd lijkt gezien verschil in gestalte…. Ik dacht dat het beter zou zijn voor de hiërarchie om kleine toe te voegen zodat de oude vissen de baas bleven, maar blijkbaar had ik het mis 😢
 
Nooit een kuur afbreken.
Ook niet bij mensen.

Flagellanten behandel je met Metronidazolum.

Nieuwe discus nooit zomaar toevoegen.
Kruisbesmetting ligt op de loer.

Je huidige vissen eerst tegen bacteriën behandelen in de hoofdvak en de nieuwe vissen in een quarantaine bak.
Dat doe je met bactopur.
Daarna voorzichtig samen voegen.
Eventueel door eerst beide bakken te enten met elkaars water

Je filter moet dan wel opnieuw starten dus drie weken zeer veel verversen.
 
Raoul

Jou reactie lezende gaan mijn gedachten heel veel jaren terug met dezelfde reactie als van Rob de Fouw van de toen draaiende Discusclub holland.nl volgens mij had jij daar ook nog een functie als ik het goed heb, maar weet dit niet zeker kan ernaast zitten.
 
Klopt ik heb een tijd in het bestuur van de discus Club Holland gezeten.
Werkte met Cor visser samen aan het clubblad.
Ik kende de Rob de Fouw heel goed.
Kwam vaak bij hem thuis om bij hem discus voer te kopen. Hij woonde destijds in Nieuwegein.

Hij kweekte F1 en F2 uit zijn wildvang en deed ook mee met zijn kampioenen aan diverse wedstrijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Ben zelf ook regelmatig bij Rob langs geweest voor voer.En ben hem ook nog wel eens tegengekomen in Duisburg bij de Discuskampioenschappen.
Was het niet in 2010, dat drama met ik meen kruisbesmettingen, volgens mij was dit ook meteen de laatste keer.

Rob was in mijn ogen ' de' vissendokter van dat toen draaiende forum, wat heeft deze man toen toch veel liefhebbers geholpen.
De Discuskampioenschappen in Duisburg waren immer goed bezocht en was een groot georganiseerd evenement met mooie Discussen waarbij er vele prijzen toegekend zijn.
Ook Rob heeft daar wel eens prijzen gewonnen, ik meen dat Jos Raaymakers ( ook een oud bekende) daar mede jury lid was.
Zomaar even tussendoor,,
gr.bert
 

Terug
Bovenaan