Flagellaten nabehandeling?


TDS666

New member
Lid geworden
15 oktober 2023
Berichten
3
Leeftijd
36
Dag iedereen,

Gisteren witte sliertuitwerpselen opgemerkt bij een van mijn discussen die plots in een hoekje hing. Onmiddellijk medicatie gestart en ze ziet er vandaag al een pak beter uit. Ze begint ook terug rond te zwemmen.

Voor zover ik de bijsluiter begrijp (Colombo flagellex), moet dit maar 1 maal toegediend worden (48 uur) en mag er daarna gefilterd worden met kool + een waterverversing van 25%. Daarna zou er weer wekelijk ma ververst kunnen worden.

Maar ik lees dat er ook een bacterieel risico is in de darmen hierna, zou ik dan ook nog een kuur met bactyflex opstarten?

Ps; Deze week werden 2 kleine discussen toegevoegd, mss is dit de reden van stress en het opwakkeren van de flagellaten?

Groeten Thomas
 
Ik heb er geen ervaring mee maar anti bacterieel heeft denk ik ook invloed op je bacteriecultuur en dat heb je liever ook niet denk ik. Maar wellicht zijn er leden die hier eerder mee te maken hebben gehad.
 
Inderdaad das een negatief gevolg, maar ik ben voorzien om dit op te vangen. Gisteren een eerste dosis gegeven, maar de vissen hingen boven (zuurstofafname door medicatie vermoed ik), dus toch maar terug water gewisseld en de kuur afgebroken. Er is nu een andere discus die het hierna lastig heeft…. Ik bekijk het even en zal misschien volgende week nog een nabehandeling geven tegen de flagellaten, tenzij dit niet nodig is om na te behandelen?
 
Witte ontlasting kan allerlei oorzaken hebben, stress (nieuwe vissen in de bak) is er 1 van. Ik zou me pas zorgen gaan maken als ze niet wil eten.

Dat ze na 1 dag kuur (die je notabene hebt afgebroken) al verbetering toont zal niet aan die kuur te danken zijn lijkt me, misschien moeten je vissen even wennen aan nieuwkomers, dat duurt soms een week of twee...
 
Lijkt mij ook beter om Raoul daarvoor te benaderen.