Wat is er nieuw

Flagellaten?

Carina

Member
Lid geworden
15 februari 2022
Leeftijd
51
Dag allemaal,

Ben nog niet zolang geleden begonnen met een aquarium met discussen. Nu heb ik net stoelgang gezien bij 1 discus dat volgens mij niet goed is (zie foto). Als ik op internet ga kijken dan denk ik aan flagellaten, maar buiten deze stoelgang is er niets te merken aan de discussen of bijvisjes. Kan iemand me helpen? Mijn excuses voor de slechte fotokwaliteit.
Mvg,
Carina

Bijlagen

• Screenshot_20220215-192804_Gallery.jpg
    Screenshot_20220215-192804_Gallery.jpg
    305 KB · Weergaven: 136
  • Screenshot_20220215-192728_Gallery.jpg
    Screenshot_20220215-192728_Gallery.jpg
    396.5 KB · Weergaven: 133
Bij de andere vissen is de stoelgang normaal.

Heb zelf geen discussen, maar ik weet dat @rjoemman ze wel heeft, en er bovenal ook heel veel kennis van heeft. Dus die tag ik bij deze even.
In het algemeen kan dit soort ontlasting iets zeggen over een darmprobleem (bijvoorbeeld een parasiet), maar ook duiden op stress, dus het kan meerdere oorzaken hebben. Dat maakt het daardoor ook weer lastig om dan te bepalen wat er aan de hand is.

Hoe lang heeft de vis hier al last van? Als het alleen vandaag is, de vis verder goed eet en de bak op orde is (waterkwaliteit, afwezigheid van stressoren), zou ik het nog even aankijken hoe het morgen is. Maar als het al langer zo is, dan speelt er mogelijk wat anders.

Dank u wel Barwaz, heb het vandaag voor de eerste keer gezien. Ik hou het in elke geval verder in het oog. Eten en dergelijke doen ze allemaal goed, stress bij het aandoen van licht en openen van de bak om te voeren (schrikreactie), maar voor de rest denk ik niet dat er stress aanwezig is, ze zwemmen allemaal goed rond.

Graag gedaan! Het is goed dat je 'm in de smiezen hebt, liever vroeg gezien dan later. Dan kun je kijken hoe iets zich door de tijd heen ontwikkelt. En of de vis uiteindelijk hulp van buitenaf nodig heeft, of zijn immuunsysteem het zelf af kan handelen.
Wat ik begreep over discussen (en nogmaals- totaal niet iets waar ik veel van weet) is dat ze gevoeliger zijn voor gatenziekte (wat ook door een darmparasiet veroorzaakt wordt). Als hij nu ineens verdere symptomen begint te ontwikkelen, of deze wittige ontlasting morgen en overmorgen nog blijft, of je iets merkt aan een andere vis, dan misschien handig om even hier een berichtje te zetten, mogelijk dat iemand die specifiekere discuskennis heeft je hier goed verder mee kan helpen. Beterschap aan je vis!

Heb de foto in de aquariumwinkel laten zien van de stoelgang en die hebben aangeraden om voor de zekerheid esha ndx toe te dienen, voor achteraf extra vitamientjes te geven heb ik malamix 19 meegenomen. Nu afwachten of het geholpen heeft. Gisteren toegediend, vandaag zal ik 50% water verversen en de malamix toedienen.
Vraagjes:
  1. Als het geholpen heeft zou ik vanaf nu bij elke vis een normale stoelgang moeten zien of kan dit nog een paar dagen duren voordat alles terug normaal is?
  2. Kan ik best nog een herhaling doen na 12 dagen met esha ndx (ivm eitjes)?
Alvast bedankt!!

Duurt wel een paar dagen.

Nooit ndx gebruikt maar als advies in gebruiksaanwijzing herhalen is, wel doen inderdaad.

In de gebruiksaanwijzing staat om de behandeling te herhalen in geval geen of onvoldoende effect en van eierleggende nematoden, maar aangezien er niet geweten is wat het juist is/was, weet ik niet of ik het moet herhalen.

Gezien je niet 100% zeker ben wat ze mankeren zou ik het kuurtje herhalen. Zo te lezen is het een kortdurend kuurtje. Even je No2 en NH 3 checken na eerste kuurtje en kijken of wat doet met je bacties.

Dank u wel Michelle,
Is inderdaad een kortdurend kuurtje (24u), dan 50% waterwissel en heb malamix toegevoegd. NO2 voor en na getest 0; NH3 voor de waterwissel 25, na 10 (getest met strips).
Gisteren waren de discussen maar stilletjes en hebben ze zelfs niet gegeten, vandaag zit er terug meer leven in. Hopelijk eten ze vandaag. Ik hou de ontlasting alvast in het oog en zal voor de zekerheid dan de herhaling doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan