Flesbunny's fototopic


Nanoe

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2014
Berichten
758
Locatie
Kockengen
Even totaal iets anders dan vissen, maar zeker net zo leuk.

2 weken terug kwam er op mijn werk een zwanger konijn binnen.
Helaas besmet met RHD (zeer besmettelijk en altijd dodelijk voor het konijn, binnen 24 tot 48 uur na besmetting).
We hebben haar gehouden ter observatie en om ons vermoeden te bevestigen. Helaas ging ze snel achteruit en werd ze steeds benauwder.
Met de echo zagen we dat de baby's nog leefde en in overleg met de eigenaar besloten om de kleintjes er via een keizersnede uit te halen, zodat deze in ieder geval nog een kans zouden hebben.

Dit kon alleen omdat we wisten wanneer ze gedekt was en onderhand moest bevallen. (Ze was die dag daarvoor uitgerekend)

We hebben haar snel onder narcose gebracht en alle 7 baby's eruit gehaald. Daarna moeder niet meer wakker laten worden.

20200511_170615.jpg


20200511_190154.jpg
 
Laatst bewerkt:
De 48 uur daarna is spannend.
Gaan ze de fles accepteren? Krijgen ze hetzelfde virus als de moeder?
Er is niks bekend of dit overdraagbaar is via de placenta. Dus het was echt afwachten.

Omdat de eigenaar zelf kleine kinderen heeft en het slagingspercentage ongeveer 50 a 60 is, wilde ze de teleurstelling niet aandoen bij de kinderen als er maar 1 of 2 het overleven of misschien zelfs geen enkele.

Dus heb ik ze mee naar huis genomen.
De volgende dag de kleinste bun in moeten laten slapen. Deze slikte niet zelf, leek vrij ver achter te lopen qua ontwikkeling en woog maar de helft van de rest. Maar vooral het niet slikken maakte dat hij geen kans had.

De overige 6 dronken goed.
Konijnenmelk gehaald (dit is een mengsel van 2 poedermelken voor dieren, konijnenmelk is heel dik en vet) en volgens schema dit gaan geven.

Na 48 uur redelijk opgelucht dat ze alle 6 nog leven!
RHD wordt dus niet overgebracht via de placenta!

Inmiddels begon de vacht te groeien en werden de kleurtjes zichtbaar.
20200513_223228.jpg


Ik zal hieronder voornamelijk foto's posten van de ontwikkeling.
Het erg mooi om te zien hoe snel zo'n beestje zich ontwikkeld.

IMG-20200514-WA0036.jpg


20200515_091139.jpg


20200516_140017.jpg
 
20200518_152919.jpg


20200518_153050.jpg


20200522_181034.jpg


20200522_181043.jpg


Morgen zijn ze 2 weken oud, de kritische grens.
Ze groeien alle 6 als kool, drinken goed, ontwikkelen goed.
De oogjes zijn open, de oortjes staan overeind en ze lopen 1 a 2 dagen voor op schema.
Ze liggen sinds donderdag ook zonder warmtelamp, omdat ze zichzelf goed warm kunnen houden.
Ze hobbelen door hun hok (filmpjes volgen) en eigenlijk is dit ver boven verwachting!
 
Ash daar zijn ze dan.
Schatjes.
En ik heb ze al een aantal maal de speen mogen geven.
Je ziet ze groeien.
 
Ja dat zijn echt schatjes Judith en top dat jullie toch de kleintjes hebben weten te redden en dat jij je daarover hebt ontfermt:r:r:thumbs:
 
Gisterenavond werd 1 van de konijntjes ineens erg ziek.
Wilde niet eten, was sloom.
Vermoeden was coccidiose, medicatie gehaald.
Maar helaas gisterenavond al overleden.

Dat is wel het nadeel van fleskonijntjes. Ze kunnen ineens overlijden en dan doe je er niets aan.
 
Sneu Judith maar je hebt je best gedaan en meer kun je niet doen.
 
Awww da's sneu ja.
Weten jullie al of je ze zelf (voor een deel) gaan houden of gaan ze ter adoptie?
 
Prachtig spul en je zou er zo zelf een paar willen maar ja we hebben er al 2 en dat is voor nu genoeg.
 
Vandaag weer eentje moeten laten gaan.
Wat me vooral frustreert is dat we niet weten wat er aan de hand is!
Zo is er niks aan de hand en zo zijn ze dood.

Duimen dat die andere 4 het wel gewoon goed blijven doen!
 
Balen he, zo machteloos ben je dan.
Maar ik weet dat jij er alles aan hebt gedaan om ze te redden.
 
ik ben toch blij dat ik er 6 heb mogen zien en heb mogen helpen voeren.
Het zijn zulke pluizebolletjes, schatjes gewoon.
 
Wat ontzettend schattig!!
Jammer van degenen die het niet hebben gered.
 
Wil je ons niet zo jaloers maken.
Weet je hoe schattig dat is zo'n klein konijntje tussen je vingers in je linker hand, en een spuit met speen gevuld met melk in de rechter en dan zien hoe graag ze die speen in hun bekje willen. Echt genieten.
Gewoon zo'n klein spuitje wat je voor je druppeltest ook gebruikt.
 
Weet je hoe schattig dat is zo'n klein konijntje tussen je vingers in je linker hand, en een spuit met speen gevuld met melk in de rechter en dan zien hoe graag ze die speen in hun bekje willen. Echt genieten.
In het verleden één keer jonge konijntjes gehad maar die werden (gelukkig) goed door moeder verzorgd. Maar ze zijn erg schattig.

Gewoon zo'n klein spuitje wat je voor je druppeltest ook gebruikt.
Geen druppeltesten hier maar denk dat ik wel weet wat je bedoelt.
 
Awww da's sneu ja.
Weten jullie al of je ze zelf (voor een deel) gaan houden of gaan ze ter adoptie?

Ik wil er heel graag 2 zelf houden, maar heb er gewoon geen ruimte voor. Mijn eigen konijnen doen ze wat. En vind het zonde om te stoken in een goed huwelijk.
Dus ze gaan straks verkocht worden inderdaad.
Als de rest blijft leven....
 
Vandaag weer eentje moeten laten gaan.
Wat me vooral frustreert is dat we niet weten wat er aan de hand is!
Zo is er niks aan de hand en zo zijn ze dood.

Duimen dat die andere 4 het wel gewoon goed blijven doen!

Balen Judith maar ik neem aan dat ze met de dag sterker worden en de kans op overleven ook dan flink toeneemt.
 
Ik wil er heel graag 2 zelf houden, maar heb er gewoon geen ruimte voor. Mijn eigen konijnen doen ze wat. En vind het zonde om te stoken in een goed huwelijk.
Dus ze gaan straks verkocht worden inderdaad.
Als de rest blijft leven....
Herkenbaar, zou ook graag zeggen 'kom maar hier ermee', maar heb er zelf ook geen plek voor nu. Laat staan dat ik al 2 konijnen heb:DD
 
Hoe gaat het met je schattige huisgenoten?
 
Dat vraagt om een foto:deal:
 
Hij hoopt op iets lekkers volgens mij:chef:
 
Hij hoopt op iets lekkers volgens mij:chef:

Melk....
Ook al gaan brokjes en hooi er ook erg goed in.
En een trippeltje door de woonkamer vinden ze ook feest.
Is te schattig van die kleine konijntjes die door de kamer hupsen.
 
Wat een schatjes! Die bruine is echt geweldig.
In het verleden één keer (per ongeluk) een nestje gehad. Is idd ontzettend leuk. Jammer altijd dat ze zo snel groot worden.
 
Mooi hoor doet me denk aan mijn jeugd begon er met 2 en aan het einde waren het er 48 dus maar niet meer doen.( hier ook geen ruimte voor)
Maar blijft leuk.
 
Schitterend dat jonge spul Judith. Eigenlijk is het jammer dat ze zo snel groot worden.
 
Alsof we nog niet genoeg gedoe hebben gehad met die konijnen, heeft er nu 1 besloten dat het tijd is voor longontsteking.
Dat hadden we nog niet gehad, dus waarom ook niet..

Nu maar heel hard duimen dat dit kereltje het haalt!
 

Terug
Bovenaan