flexibele filterslangen?


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,338
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Vandaag de Eheim eXperience 150 binnengekregen voor mijn 50 liter
en daar zitten van die groene standaard slangen bij. Maar deze zijn zo enorm stug.
Bestaan er goede flexibele slangen, 12/16, die ik kan gebruiken?
 
De slangen moeten vanaf de pomp schuin omhoog naar de bak. En dit is een vrij korte afstand die ik ook niet kan veranderen. En door de stugheid van de slang komen de lily's scheef te hangen
Als ik een flexibelere slang zou gebruiken staat alles minder onder 'spanning' en hangen deze lily''s mooi recht in de bak.
 
De stugheid van de slang zorgt dat er spanning op het geheel staat waardoor het scheefgetrokken wordt als ik het goed begrijp ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Elke situatie is natuurlijk weer net een beetje anders. Maar heb je niet een paar bochtjes liggen ? Bochtje aan je lillypipe stukje pijp of slang to boven je filter bochtje omlaag stukje slang van bocht tot filter. Of misschien kom je wel weg met een 45 graden bochtje van het pijpje en dan direct naar het filter. Kan zijn dat je de slang of het pijpje dan vast moet zetten om het gewicht wat op te vangen. als je een achterwand hebt met wat tape ofzo kan ook zomaar zo zijn dat je op die manier zelfs geen bochtjes behoeft ff freubelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Slang in heet water leggen. Daarna op de juiste plaats buigen en vormen, zodat het naar je "zin" hangt en in deze houding de slang laten afkoelen. Mogelijk dat hiermee voldoende behaald kan worden.

Anders kan je zoals genoemd idd een soepelere slang of extra hulpstukken gebruiken, alhoewel hoe meer overgangen, hoe meer lekkage punten, zou niet mijn persoonlijke voorkeur zijn......
 
Nog afgezien van alles wat al gezegd is...Flexibeler slangen zullen zichzelf op de "buigpunten" dichtknijpen en zo het debiet van de pompen ernstig verminderen. Dat is ook de reden dat Eheim ze zo stug maakt....!
 
Slang in heet water leggen. Daarna op de juiste plaats buigen en vormen, zodat het naar je "zin" hangt en in deze houding de slang laten afkoelen. Mogelijk dat hiermee voldoende behaald kan worden.


Dit. Je mag dan wel hele gekke bochten maken wil je dit niet ten goede laten komen.
Let op dat bochten je water ook tegen houdt qua stroming. Dat valt reuze mee met grote bochten. Maar als een eheim slang ze niet kan maken weet ik niet welke bochten je maakt.
Als je ze warm maakt let dan wel op dat ze (later) niet gaan knikken op een gegeven moment. Ben je verder van huis als bijvoorbeeld met PVC aan leggen.
 
Ik heb de slangen langer gemaakt waardoor deze een extra lus maken en dus de spanning over de slang zelf verdeeld word. Maakt alles iets langer maar ze nijpen zichzelf niet dicht op deze manier!
 
Ik heb de slangen langer gemaakt waardoor deze een extra lus maken en dus de spanning over de slang zelf verdeeld word. Maakt alles iets langer maar ze nijpen zichzelf niet dicht op deze manier!

Zou zelf voor deze oplossing gaan :thumbs:
 
Het probleem is de afstand van de pomp naar de bak. Je spreekt maar over 40cm slang En er is geen andere optie om het filter te verplaatsen of te verlagen...

Om allemaal bochtjes te gebruiken is niet zo praktisch in verband met kans op lekken. Ik ga eerst proberen om een slang om te vormen met behulp van heet water.
Als dit niet lukt... dan maar de veels te dure slangen van ADA
dank jullie voor het meedenken:thumbs:
 
Het probleem is de afstand van de pomp naar de bak. Je spreekt maar over 40cm slang En er is geen andere optie om het filter te verplaatsen of te verlagen...

Om allemaal bochtjes te gebruiken is niet zo praktisch in verband met kans op lekken. Ik ga eerst proberen om een slang om te vormen met behulp van heet water.
Als dit niet lukt... dan maar de veels te dure slangen van ADA
dank jullie voor het meedenken:thumbs:
Dag Cornelius, Ik heb tussen de pomp en de vaste aansluiting geen afstand! D aansluiting zit op ongeveer de helft van mijn pomp en de pomp staat hier prakties tegen! in dat opzicht heb ik leidingen die omhoog vertrekken en een grote lus (krul) maken en zo zonder spanning op mijn vaste buizen aangesloten zijn. deze extra bocht bevat ongeveer 1 meter flexibele buis en is perfect weg te werken.
 
Het is niet de mooiste oplossing maar wel erg praktisch: Ik heb koppelstukken tussen mijn lily pipes en filter gezet. In de eerste plaats om het schoonmaken te vergemakkelijken, ten tweede haal je hiermee heel wat spanning uit de slang omdat je niet meer afhankelijk bent van hoe de slang gedraaid is.

tkNRsk2BIRpn04UageLBwQ_ie7gawcyH.jpeg
 
de koppelslangen (met afsluitkraan liefst! zijn een absolute must vind ik! Bij mij zitten deze op de harde PVC. Van verlies ik denk dat ik juist minder verlies heb dan dat de kabels kort afgenepen liggen! Zoals reeds vermeld als je deze opwarmt en kort plooit zullen deze toeknijpen!
 
De slangen moeten vanaf de pomp schuin omhoog naar de bak. En dit is een vrij korte afstand die ik ook niet kan veranderen. En door de stugheid van de slang komen de lily's scheef te hangen
Als ik een flexibelere slang zou gebruiken staat alles minder onder 'spanning' en hangen deze lily''s mooi recht in de bak.
Gewoon voorvormen met heet water idd.
10 seconden in hete water en ze zijn zo soepel als wat.
Laat ze afkoelen in een bepaalde vorm en ze blijven zo.

Soepele slangen zitten vol weekmakers. Dat is giftig voor dieren en mens. Daarom zijn ze zo stug.
 
Oke, ik ga aan de slag met de vele tips. Eerst ergens die koppelstukken aanschaffen, want dat vind ik wel een heel slim idee.

Ik ben al jaren met de hobby bezig maar heb alleen nog maar gebruikt gemaakt van HOB filters. Dus dit is allemaal nieuw voor mij.
 
Vind persoonlijk 4 nummers van de pincode intoetsen en naar huis gaan met een slang waar je dit probleem niet mee hebt dan toch iets makkelijker. :D
En zou voor geen geld van de wereld een groene slang aan een glazen Lily pipe willen hebben, is geen zicht.
 
upload_2017-3-25_21-16-5.png



Deze waren er open gewerkt, kon je zo opzij over de warme slang schuiven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Niwla

Ik zie in je foto ook koppelstukken. Naar zo'n compacte schroefkoppelingen ben ik op zoek (zonder succes). Nog enig idee van waar je ze hebt ?
 
Zie link: http://bfy.tw/Ar0Y

(@Josi het is als grapje bedoelt he! :D)
Ben zelf niet vreemd aan dit grapje. Eigenlijk leuk om het zelf eens op mijn brood te krijgen :petjeaf:
Had nog nooit het woord Eheim samen met slangkoppeling ingetikt en ook niet specifiek bij Eheim gezocht. Ze zijn niet goedkoop (wel degelijk).
Thx voor de aanvulling.

Men huidige aquaria zijn met ingebouwde filter. Ik ben echter aan het uitkijken om een 400 à 600L bak te zetten met externe filter en deze later met een sump uit te breiden. Vandaar mijn interesse in flexibele / niet-flexibele slangen, weekmakers en pvc materiaal. Stap 1 is info verzamelen, stap 2 is info verzamelen, stap 3 ...
Kwestie van te vermijden dat er een stap komt die dweilen heet (gevolgd door ja chat, nee schat, ik weet het schat, het zal nooit meer gebeuren schat, ik zal het goedmaken schat). Ik kan dus misschien toch maar beter eens bij Eheim kijken, zal me uiteindelijk goedkoper uitvallen.
 
Ben zelf niet vreemd aan dit grapje. Eigenlijk leuk om het zelf eens op mijn brood te krijgen :petjeaf:
Had nog nooit het woord Eheim samen met slangkoppeling ingetikt en ook niet specifiek bij Eheim gezocht. Ze zijn niet goedkoop (wel degelijk).
Thx voor de aanvulling.

Men huidige aquaria zijn met ingebouwde filter. Ik ben echter aan het uitkijken om een 400 à 600L bak te zetten met externe filter en deze later met een sump uit te breiden. Vandaar mijn interesse in flexibele / niet-flexibele slangen, weekmakers en pvc materiaal. Stap 1 is info verzamelen, stap 2 is info verzamelen, stap 3 ...
Kwestie van te vermijden dat er een stap komt die dweilen heet (gevolgd door ja chat, nee schat, ik weet het schat, het zal nooit meer gebeuren schat, ik zal het goedmaken schat). Ik kan dus misschien toch maar beter eens bij Eheim kijken, zal me uiteindelijk goedkoper uitvallen.

Dweilen doe je zoiezo wel eens! :p zelf met vaste PVC! voor vaste PVC moet je eens in de bouwverslagen van de grotere aquarium op het forum kijken. Haal je veel tips uit! deed ik ook en heb dit dan uitvoerig beschreven in mijn eigen verslag (zie handtekening).
 
Vind persoonlijk 4 nummers van de pincode intoetsen en naar huis gaan met een slang waar je dit probleem niet mee hebt dan toch iets makkelijker. :D
En zou voor geen geld van de wereld een groene slang aan een glazen Lily pipe willen hebben, is geen zicht.

Ik dacht dat mannen zo slecht kleuren kunnen herkennen:D:D;)
 
Ben zelf niet vreemd aan dit grapje. Eigenlijk leuk om het zelf eens op mijn brood te krijgen :petjeaf:
Had nog nooit het woord Eheim samen met slangkoppeling ingetikt en ook niet specifiek bij Eheim gezocht. Ze zijn niet goedkoop (wel degelijk).
Thx voor de aanvulling.

Men huidige aquaria zijn met ingebouwde filter. Ik ben echter aan het uitkijken om een 400 à 600L bak te zetten met externe filter en deze later met een sump uit te breiden. Vandaar mijn interesse in flexibele / niet-flexibele slangen, weekmakers en pvc materiaal. Stap 1 is info verzamelen, stap 2 is info verzamelen, stap 3 ...
Kwestie van te vermijden dat er een stap komt die dweilen heet (gevolgd door ja chat, nee schat, ik weet het schat, het zal nooit meer gebeuren schat, ik zal het goedmaken schat). Ik kan dus misschien toch maar beter eens bij Eheim kijken, zal me uiteindelijk goedkoper uitvallen.
http://link.marktplaats.nl/m1144620224
 

Terug
Bovenaan