Wat is er nieuw

Flexibele slangen vs hard pvc

• Onderwerp starter Onderwerp starter Chewie
  • Startdatum Startdatum
C

Chewie

Guest
Ik heb de hoop met potfilters bijna opgegeven. Ze slippen te snel dicht (zware bezetting aquarium).
Dus ik ga zelf hobbyen met een wet/dry filter. Makkelijk in het onderhoud en meer stroming.
Nu ben ik alleen in dubbio mbt te leidingen. Waarom geen flexibele leidingen ,maar is het advies liever hard pvc.
Puur het risico oplos schieten of slippen ze sneller dicht ?

Voor mij vind ik de afwerking mooier. Je kunt het zelf ontwerpen. En het blijft goed op zijn plaats.

Ik heb de hoop met potfilters bijna opgegeven. Ze slippen te snel dicht (zware bezetting aquarium).
Dus ik ga zelf hobbyen met een wet/dry filter. Makkelijk in het onderhoud en meer stroming.
Nu ben ik alleen in dubbio mbt te leidingen. Waarom geen flexibele leidingen ,maar is het advies liever hard pvc.
Puur het risico oplos schieten of slippen ze sneller dicht ?

Waarom dan geen groter filter? Hoe groot is je bak dan? en hoeveel vis? denk dan eens aan en zuurkoolvaatje. . kost je denk 30-40 euro. kan je goed m ee voor uit .

Mocht een volledige heropstart van jouw aquarium gepast zijn, dan kan het lonen om eens te gaan kijken naar de DSB-methode; Deep Sand Bed Methode, ook goed geschikt voor zoet water aquariums. De zandbodem neemt dan de (biologische) filterfunctie over, al zijn dan de nodige ongewervelde dieren zeer van belang; zoals slakken en wormen...

Waarom dan geen groter filter? Hoe groot is je bak dan? en hoeveel vis? denk dan eens aan en zuurkoolvaatje. . kost je denk 30-40 euro. kan je goed m ee voor uit .
Ik heb een 150*60*60 en 2 jbl1501 pompen.
Het mechanische deel slipte steeds dicht, waardoor ik wekelijks de pompen onder mn bak weg moest trekken voor onderhoud. Daar ze groot en lomp zijn is dat voor mij irritant, maar zou er 1 overdag stil vallen dan is het voor mijn vriendin onmogelijk hem er onderuit te trekken. Dus dit was irritant. Dan nu de afgelopen maand met pre- filters( sunsun603) gewerkt. Is wel makkelijker. Het mechanische deel is nu in 10 min vervangen, maar normale filterwatten slippen binnen 5dgn dicht. Polyester kussenvulling van de doet het beter, maar is nu ook al een paar keer binnen een week dicht geslipt. Daarnaast verliezen de pompen een hoop kracht door de dichtslippende 19mm slangen en het voorfilter.

Bij zo een diy wet/ dry is het laadje open, watten en spons eruit schoonmaken en laadje dicht.
Ik gaat is lezen naar zo een zand bed filter.

Ik ga mn aquarium niet opnieuw starten. De beestjes doen het prima, dus ik wil ze niet teveel stressen.

Dan heb jij Zeer vervuilende vissen/ Ik maak mijn pompen Eheim 2026 1 x i de 2-3 weken schoon. Tenminste als er geen stroming meer is. Zitten ook een 30 -40 vissen in. (1.60 m)

En er hangt een AQUAEL 1000 UV-c 1000 ook bij.
Die maak ik schoon als stroming weg is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mocht een volledige heropstart van jouw aquarium gepast zijn, dan kan het lonen om eens te gaan kijken naar de DSB-methode; Deep Sand Bed Methode, ook goed geschikt voor zoet water aquariums. De zandbodem neemt dan de (biologische) filterfunctie over, al zijn dan de nodige ongewervelde dieren zeer van belang; zoals slakken en wormen...

De bodem is van zichzelf al biologisch. Haal hem eruit, en kijk wat er gebeurt. Nitrietpiek.

Dan heb jij Zeer vervuilende vissen/ Ik maak mijn pompen Eheim 2026 1 x i de 2-3 weken schoon. Tenminste als er geen stroming meer is. Zitten ook een 30 -40 vissen in. (1.60 m)

2 kleine algeneters
2 plleco ( 1groot 1 medium)
4 maronii
7 maanvissen
20 tetra
15 cory
En teveel appelslakken die ik niet kwijtraak.

Hiervoor had ik een 80cm bak met een jbl701 en daar heb ik na 1.5 jr is gekeken naar de binnenkant van het filter en dat was nog prima. Maar deze bezetten is killing😛
Binnen nu en 3 jr staat er een 2 mtr plus bak 🙂

Zand bed

Hoezo neemt het over? Bodem is altijd al biologisch. Heb je geen DSB voor nodig.

Die DSB methode vind ik persoonlijk maar niks.

kans op rot na verloop van tijd is echt groot, zeker bij zware & vervuilende bestanden.
Het kan wel.. als je vissen hebt die de hele dag de boel omspitten 🙂 (maarja daardoor verlies je ook weer een deel biologische filtering :juggle:)

Ondanks je bestand vind ik je filters echt heel snel dichtslibben.
De filters op mijn Malawi bak hoef ik hoogstens eens in de 2-2,5 maand te openen.
Maar wellicht heb je jonge maanvissen waardoor je veel voert?

Wilde gok hè...
Maar ooit stil gestaan bij het mineralisatie verhaal?

Omdat vlokken/granulaat doorgaans veel koolstof bevatten zorgen ze voor inmobilisatie en dus slib.
Diepvries voer bevat doorgaans vrij weinig koolstof waardoor en een volledigere mineralisatie plaats vind en je dus minder slib hebt.

Nee, nooit bij stil gestaan, omdat het wel opgezogen wordt door de filters, dus geen slib.

Nee, nooit bij stil gestaan, omdat het wel opgezogen wordt door de filters, dus geen slib.
Het slib zit dan toch in je filters?
Daar slaat dan alles neer in de watten en sponsen en raakt zo dus eerder verstopt

Ja, daarom ook om de 3 weken schoon maken, zit er bagger in de sponzen.

Had die slangen ook in gebruik, nooit wat gemerkt.

Werk nu met silicone omdat die iets beter geluid isoleren dan vijver slangen

Zou ik zeggen, als ik er scheppen voer in gooi.
Krijgen tussen duim en wijsvinger vlokken.
Wat rode muggen, en komkommer.
en dat over 3 weken..

Gewoon zorgen dat de filtering goed is.

Doe er graag een schepje bovenop...
BAF1BBE9-DEF8-4A90-8DDE-E542777C9693.jpeg

Ik voer ruimschoots meer aan diepvries dan ik deed aan droogvoer, en toch is mijn filter schoner dan toen ik droogvoer voerde..

En zo kan je door blijven zeuren. Jij weet toch niet wat ik voer. En filters moeten niet schoon zijn, daar heb je altijd sluds onderin, waar e bacterie in zit.
dan klopt er ergens iets niet.

Ja maar.

Een filter welke je elke 3 weken open moet maken voor de slijk erin. Dat is ook niet de bedoeling.

Maar goed, dat gezegd hebbende.

Ja maar.

Een filter welke je elke 3 weken open moet maken voor de slijk erin. Dat is ook niet de bedoeling.

Maar goed, dat gezegd hebbende.[/QUO

Wie zegt dat? ze gaan niet eerder open dat als er geen stroming meer is.
Denk jij dat ik met 18 jaar zo stom zou zijn. om telkens de filters open te maken?

Denk jij dat ik met 18 jaar zo stom zou zijn. om telkens de filters open te maken?

Ja.

Tjonge zeg. moet je mijn bril hebben. Tenminste als er geen stroming meer is. !!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan