Wat is er nieuw

Flitsen en schurende goudvissen (wittig, troebel water sinds een paar dagen)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Support4u
  • Startdatum Startdatum
S

Support4u

Guest
Beste Forumleden,

Ik heb sinds een paar dagen troebel, wittig water.
misschien dat het bacteriebloei kan zijn.

Hoofdvraag:
Mijn vraag is ofdat vissen van bacteriebloei ook kunnen gaan schuren en flitsen?
en moet ik mij daarover zorgen maken?

Ik kan namelijk met het blote oog geen rode plekken (huidirritatie) of rare dingen ontdekken.

Had mijn water 1 week geleden bij een dierenspeciaalzaak laten testen en alle waardes waren in orde. (heb deze helaas niet opgeschreven) dus ik weet ook niet hoeveel er in 1 week drastisch kan veranderen.

Had in een ander topic ook aangegeven dat ik last heb van bruinalg op de planten.
Deze zat eerst ook op het decoratie huisje, dit heb ik toen schoongemaakt, het is nu 1,5 week later en het huisje is nogsteeds schoon. Helaas kan ik de planten niet schoonmaken.. maar dat bruinalg zit er dus nogsteeds.

Hoe kan ik nu het beste stapsgewijs te werk gaan om te achterhalen wat er loos is?

In mijn vorige topics hebben sommige aangegeven een uitstrijkje te maken. Helaas heb ik geen microscoop, en ken ik ook niemand die dit soort acties kan verrichten. Ik sta er dus alleen voor. dit vind ik niet erg, het zijn ervaringen! maar ik heb wel eerst kennis nodig 🙂

globale informatie,

5 goudvissen in een 50l bak (ja ik weet het, het is overbevolkt)
De bak draait nu bijna 2 maanden. (met vissen erin)
Schoonmaken gebeurd 1x per week (ophemelen van de bodem, ruiten schoonmaken met een algenspons en 20-25% water verversen,)
 
Ja je weet het, dus ga ik er niets over zeggen.
Ammoniac en nitriet zie je niet met het blote oog.
Met jou vissenbestand zou ik echt zeker 3x per week 50% verversen, anders vergiftigen de vissen in hun eigen vuil.
Goudvissen zijn vijvervissen, sluiers kunnen in een aquarium, maar hebben wel bepaalde eisen waar ze zich prettig bij voelen, en dat is zwemruimte ( minstens 1 meter) en 50 liter per vis.
Met jou bezetting en 10 liter per vis, krijg je dus vergiftiging problemen omdat het water zeer snel bevuild wordt door de vissen zelf.
Het werk is heel intensief als je vissen die zo groot kunnen groeien in een te kleine ruimte houd om ze gezond te houden.
 
Oh, en schuren en flitsen kunnen ook parasieten betekenen, maar welke moet je een afstrijkje van de huid laten maken, het kunnen wormen zijn b.v.
 
@Astird,

Als ik mijn water laat testen, en alle waterwaardes in orde zijn, dan hoeven we toch niet te gaan praten over een te hoge waarde van Ammoniak en nitriet?
Dus wederom kan ik niks met dit antwoord.(niet verkeerd bedoeld)

Ik zal zelf deze week ook test strips gaan aanschaffen, zodat ik dan de waterwaardes kan mee-posten.
Dan kunnen we dit gelijk afstrepen van het foutenlijstje.

Men mag best blijven herhalen dat ik verkeerd zit. 5 goudvissen, te kleine bak ect.
maar dat veranderd de situatie in het aquarium niet!
 
Dat het water troebel wordt lijkt me simpelweg vervuiling door overbevolking. Ik zou veel meer gaan verversen, zoals Astrid aangeeft.
 
Als het om vervuiling gaat, moet een test dat dan niet aantonen?
 
Tja, ik weet niet hoe het getest is in de dierenwinkel natuurlijk, maar als je nu zelf eens nadenkt, moet je toch weten dat zoveel vis die ook nog eens uit kunnen groeien naar misschien wel 20 cm, daar nu de kans niet voor krijgen, en dus of dood gaan van ellende of vergroeien, ook bekend staan als grote vervuilers, het toch niet best hebben zo?
Daarbij geloof ik niks dat je waterwaardes op orde zijn.
Koop zelf maar eens van die stripjes, die zijn dan wel niet nauwkeurig, maar ik ben bang dat je schrikt.
En met die strips kan je geen nh3 en 4 meten, wat puur vergif is.Ik denk niet dat de dierenwinkel met een druppeltest gestest heeft.
 
Dat ligt eraan waarop getest wordt. Gewoonlijk wordt in een lfs pH, kh, gh, no2 en no3 getest. Dan mis je NH3/NH4 al...

Ook zal je de eerste niet zijn waar tegen gezegd wordt dat "alles goed" is, waarna je het ze de keer erna op laat schrijven en het helemaal niet goed blijkt te zijn.

Vervuiling of niet, ik zou alsnog veel meer gaan verversen zodat de vissen niet al te erg vergroeien zolang ze in dat kleine bakje zitten.
 
Ik snap best dat je dit niet leuk vind om te horen hoor, ik zou zelf het ook niet leuk vinden.
We willen je echt geen loer draaien of zo, maar vertellen echt hoe de zaken er voor staan.Het is aan jou en jou alleen wat je ermee doet natuurlijk.
We zijn echt serieus en dood eerlijk tegen je, niet leuk, maar ik zou niet weten hoe ik het anders tegen je moet vertellen 😉
 
Yep ik heb zelf een fout gemaakt door eerst te kopen en daarna pas informatie op te doen.
Nu naar echt al aardig wat informatie te hebben gelezen en opgedaan, zie ik dat dit niet de manier is om door te ploeteren.
Het zijn levende wezens, en die verdienen gewoon een goed bestaan!
Als ik alle criteria zo hoor, kan ik ze dat dus helaas niet bieden.
Helaas ken ik niemand met een vijver of een groot aquarium.

Misschien dat er hier iemand is die 5 goudvissen een beter leven wilt gunnen?

Ik weet niet of dit soort berichten toegestaan zijn op het forum.
Vandaar dat ik mijn plaatsnaam er nog niet bijzet. (dan is het nog geen officieel bericht) 😛 🙂 😉
 
Ja , heel vervelend, ik kan me voorstellen hoe je je voelt.
Daarom gaan er ook zoveel goudvissen doorheen bij dierenwinkels, je doet er niks aan, en dan begint de ellende , ga eens zoeken wat je kan doen, komt op een forum en dan hoor je dit, komt er zelf achter door wat te lezen, en dat gebeurt met zoveel mensen.
Ja, zo te horen zijn ze ziek, en met zieke vissen kan je eigenlijk ook nergens naar toe. 🙄
Het zal niet meevallen ze kwijt te raken, jammer dat het nu te koud wordt om ze naar een vijver te doen, ik ben bang dat dat ook te laat is.Tja, ik zou je willen helpen, maar ik kan ze ook niet opvangen.
Proberen op marktplaats of hier op het forum bij aangeboden.Heel veel succes, ik waardeer je reactie, ook eerlijk! 😉
 
Maar nu je ze toch hebt, heel vaak verschonen, zeker 3x per week 50%, kijken hoe dat gaat!
 
Zijn er andere manieren om het leven in een 50l bak met 5 goudvissen te verbeteren?

meer planten, groter/sterker filter?


3x per week 50% water verversen is niet echt een optie voor de lange termijn..
 
Met meer planten en een sterke filter zal je evenveel moeten verversen i.v.m. anti-groeihormonen die de groei beperken. Het verbetert de waterkwaliteit wel.

Ik weet niet waar je woont, maar als ik verhuisd ben en de nieuwe vijver aangelegd is heb ik eventueel plaats voor je vissen. Dit zal rond februari zijn.
 
Ik woon in Gorinchem, Zuid-Holland.

Tot Februari is een lange tijd, als ik zo alle kritiek hoor, zijn de vissen dan allang dood. 🙁

Ik ga vanmiddag naar de dierenspeciaalzaak, misschien dat die een opties voor me hebben.
 
Haal er anders een of twee grote speciekuipen er bij.Wel een stevige. Ziet er misschien niet zo chique uit, maar het lijkt mij beter dan 5 goudvissen in 50 liter.
 
Oke dan heb ik 2 grote bakken op de vloer staan, en dan?

Misschien is het handig dat ik erbij vermeld, dat ik in een flat woon 😛 😉
 
Tsja, je hebt een fout gemaakt en die zal voor het welzijn van de vissen rechtgezet moeten worden, ook al zorgt dit een paar maanden voor een lastige situatie. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden. Wie zijn billen brandt... 🙂
 
een speciekuip = 50-65 liter.
Hier zit natuurlijk geen filter bij ect.
dus ik neem aan dat je dit dan bedoelt als tijdelijke oplossing?
 
HA ja leuk. dan tover ik de woonkamer gewoon om in een aquarium.
ik leg de tuinslang vast klaar in de woonkamer vanavond. 😉
 
Nou,helemaal geen gek idee,toch. 😛

Heel groot vel plastic,op de vloer,1 m omhoog. Bij de deur plank zetten,30 cm ,voor instap. :thumbs:

Als de slang er toch ligt!!!!! laat maar lopen. :thumbs:
Grapje.
 
Oke de vissen zijn vanmiddag bij de plaatselijke dierenspeciaalzaak afgeleverd.

Nu rest de vraag wat te doen met het lege aquarium.

Ik neem aan dat het water 100% ververst moet worden vanwege (misschien) aanwezige ziektes?

het filter moet geheel schoon of nieuwe spons en carbon eenheid (of hoe je het noemt)

moet ik planten ook nog afspoelen onder de kraan?! (vanwege de bruinalg)

kortom, wat moet ik doen om de bak in te draaien! zodat er in de toekomst vissen uitgezet kunnen worden.

Ik denk nu aan 2 black molly en een paar neon/kardinaal tetra?

hoeveel kunnen er van elk in een 50l bak?

Graag duidelijk serieus antwoord op al mijn bovenstaande vragen aub.

Nu vanaf het begin gelijk 100% goed!!
 
Ik zou alles even schoonmaken en helemaal opnieuw beginnen.

Black Molly's verlangen een zouttoevoeging en zijn te groot en te druk voor een 60 cm. bak.
Neon tetra's kunnen eventueel wel, kardinaaltetra's niet (dat zijn zwemmers).

Je kan beter naar visjes kijken die max. 2 a 3 cm. worden zoals de vuurtetra of pareldanio. Snuffel eens in de foto-albums van 60 cm. bakken om te kijken wat de leden hier zoal voor visbestand hebben 🙂.
 
Er zij natuurlijk meerdere manieren om opnieuw op te starten. Omdat je nu geen vissen meer hebt zou ik gewoon helemaal " schoon" beginnen.

Dat betekend dat je je aquarium zonder vissen gaat inrichten zoals jij dat wilt. En dan dit ingerichte aquarium 3 a 4 weken laat indraaien. In die weken kan je eens rustig nadenken over welke vissen je wilt en of dat ook kan. Er zijn genoeg soorten die in dit aquarium goed kunnen, maar er zijn heel veel soorten die er niet in kunnen. Van de soorten die er dan in kunnen, kunnen sommige soorten niet goed bij elkaar. Ik raad je aan een apart topic te starten hierover. Voor zover ik weet is een blackmolly lastig of niet te combineren met neon tetra's. Maar ik denk dat je daar in een apart topic beter antwoord op krijgt.

In principe kan je volgens mij je filter materiaal gewoon blijven gebruiken. Omdat je opnieuw start kan je alles ook rustig goed schoon maken. Dat je daarbij de aanwezige bacteriecultuur om zeep helpt is minder belangrijk. Als je nu alleen sponzen in je filter hebt zitten, kan je overwegen om een spons te vervangen door een korfje met poreus materiaal (bv siporax o.i.d.!) Dat bevordert de biologische filtering.

Ik weet niet wat voor bodem je in je bak hebt, maar als nu fijn grint hebt (1-2 mm) is dat ook prima te gebruiken. Wil je bodembewoners kan je overwegen om te kiezen voor een bodem die nog iets fijner is, maar naar mijn mening gaat dat met het fijne grind ook prima. Maar daar zijn verschillende meningen over.

Je stapt over van koudwater vissen naar (sub)tropische vissen. Een aantal subtropische vissen zijn goed te houden op kamer temperatuur, mits het 's nachts niet te veel afkoelt. Dus je zal moeten beslissen of je wel of niet een verwarmingselement in je aquarium wilt. Persoonlijk raad ik je aan om een verwarmingselement in je bak te plaatsen.

Je planten kan je even afspoelen, maar ik verwacht dat de bruinalg wel terug komt. Dit is een alg die je eigenlijk altijd wel ziet bij een opstartende bak, maar dit gaat gewoonlijk wel weg.

Kom ik dus vanzelf uit bij de planten. Ook hierin zal je een keuze moeten maken. Wil je een aquarium met hier en daar een plantje, of wil je van je bak ook een planten tuintje maken. Als je slechts een paar plantjes wilt, zal er vaak van nature genoeg voeding in je aquarium zitten. Je moet dan je licht niet te lang laten branden, anders heb je snel last van algen.

Wil je echter een lekkere volle plantenbak, zal je ook moeten zorgen dat de planten voldoende voeding krijgen. Hier over zijn vele artikelen op dit forum te vinden. Dus als je dat wilt zou ik die artikelen en de verschillende plantbemesting methodes goed doorlezen.

Dat was even in het kort hoe ik het zou doen. Veel plezier en succes bij je hernieuwde poging. En laat je niet afschrikken als het niet gelijk allemaal lukt. Een mooi aquarium is een sieraad in je woonkamer.
 
Momenteel is de bodem bedekking wit zand, met daaronder een voedingsbodem.
ik denk dat ik in totaal 7 planten hebt. Ik heb ook nog een verwarmingselement. aangezien dit bij het aquarium geleverd werd. (officieel staat ook op de doos subtropisch aquarium) 😛

bedankt voor je uitgebreide antwoord btw!
 
Goed gedaan Support :petjeaf: , ik wens je heel veel plezier met het opnieuw inrichten van je bak, en het uitzoeken van je vissen.
Er is hier hulp genoeg aanwezig, dus als je vragen hebt, helpen we je graag 😉
 
Ooh jammer van de voedingsbodem (grotere kans op bodemrot)...
 
Waarom? de wortels zijn gewoon wit van de plantjes.
Zwart duid op bodemrot. ze zijn ook sterk gegroeid in de afgelopen 2 maanden.

Voor zit max 1 cm zand, achterin wat meer (ook door de bodemvoeding wat opgehoogd) zodat de planten op hun plek blijven staan.

Dus no biggey lijkt mij.



Misschien een simpele ziel vraag..
maar ik ga dus het aquarium schoonmaken, en dan 3 weken laten indraaien met alleen dus de planten erin.

in deze 3 weken hoef ik geen water te verversen neem ik aan?

De planten moeten gewoon deze 3 weken 12 uur licht ontvangen?
Thermostaat moet ook aan? zo ja op welke temperatuur? ik weet namelijk nog niet zeker welke vissen er gaan komen.
 
Tijdens de drie weken indraaien inderdaad geen water verversen. Je kan een klein beetje vissenvoer bij de start in je aquarium doen, dat schijnt de opstart te versnellen. (Is dan voer voor de bacteri�n)

Ik zou persoonlijk je bak verwarmen naar 24 graden. Dat is een mooi gemiddelde. Bij de aanschaf van de vissen hoef je dan niet veel te wijzigen.

Als ik hier zo op het forum rond kijk zijn de meeste hier voorstander om het licht langzaam op te bouwen naar 12 uur. Zelf zou ik direct voor 12 uur gaan. Als je direct voor 12 uur gaat is het wel belangrijk dat je voedingstoffen aan je planten gaat geven. Dit kan gewoon tijdens de opstart. Als je dat niet doet heb je grote kans dat je veel algen in je bak krijgt. Met voedingstoffen voor de planten moet je denken aan co2, (eventueel in de vorm van easy carbo) een volledige planten voeding bijvoorbeeld profito en je zal moeten zorgen dat je nitraat en fosfaat niet 0 zijn. Mooie waardes hiervoor zijn 10 ppm voor nitraat en 1 ppm voor fosfaat.

Wat je bodem betreft moet je uiteraard zelf kiezen of je je huidige voedingsbodem houdt, of dat je opnieuw begint al dan niet met voedingsbodem. Persoonlijk vind ik dat er meer nadelen aan een voedingsbodem zitten dan voordelen. Voor de meeste plantjes is een voedingsbodem helemaal niet nodig. Die plantjes halen hun voeding hoofdzakelijk uit het water. Enkele plantjes halen wel de voeding uiit de bodem, dit kan je dan oplossen door een kleibolletje of een tabletje bij de wortels te steken. Zo geef je veel gerichter voeding. Als alles goed gaat en je zorgt voor de juiste omstandigheden, gaan je plantjes lekker groeien. Die moet je dan soms wel eens snoeien, of verplaatsen. Als je ze dan uit je bak haalt, komt vaak een deel van de voedingsbodem omhoog. En na een aantal jaren is de voedingsbodem uitgewerkt.

Succes weer met je aquarium.
 
Een beetje visservoer? (vlokken) bedoel je dan 1 theelepeltje? gewoon zo op de bodem kwakken? of wat bedoel je precies.

Ik heb easy-life profito, 1x per week.
Nogmaals mijn planten zijn al aardig gegroeid in de laatste 2 maanden. dus ik denk dat ik de bodem gewoon intact laat.
Ik plaats wellicht nog wat plantjes bij.

Erg bedankt voor je uitgebreide antwoord. hier heb ik wat aan!
 
Inderdaad gewoon een beetje vlokvoer. Iets minder dan een theelepeltje (half) moet genoeg zijn.
 
Zo, ik ben gisteren dus opnieuw begonnen.
Heb gelijk wat meer planten aangeschaft en geplaatst.
Al het water is ververst, ruiten zijn schoon, het filter heeft een nieuw patroon en nieuw sponsje.
Theromostaat op 24 gezet, en de planten wat voeding gegeven met profito.

Op de ruiten, planten, eigenlijk alles zitten duizenden kleine belletjes.
Wat is dit?

Is er nog een bepaalde regel waar het thermostaat geplaatst moet worden?

ik heb namelijk nu alles bij elkaar zitten. het filter blaast dus tegen de thermostaat.
Omdat ik als een beginner denk, denk ik dus dat dan de warmte lekker verplaatst. maar kan ook zijn dat jullie zeggen dat het niet een best idee is.
Wil ik wel even weten waarom natuurlijk 😀


K 3 weken wachten nu, en nadenken over welke vissen ik wil hebben.
 
ik heb namelijk nu alles bij elkaar zitten. het filter blaast dus tegen de thermostaat.??

Dus die blijft constant opwarmen,ook als het water al op temperatuur is.
Hang hem aan de andere kant van de bak.
Kleine belletjes is zuurstof.
 
Die belletjes trekken vanzelf weg. Door stroming uit je kraan en overgooien in je bak is het water tijdelijk verzadigd met veel gassen zoals zuurstof. Die lossen vanzelf op.

Je moet vooral zorgen dat er stroming is bij je thermostaat, dus ik denk dat deze prima hangt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan