Wat is er nieuw

Float zelf slijpen

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Omdat de bodem van het aquarium gescheurd is, volle breedte, willen we de bodem vervangen, het glas heeft een dikte van 10 mm. Hiervoor willen we het aquarium in zijn geheel uit elkaar halen en omdat deze dan uit elkaar is willen we deze op een andere plek in elkaar kitten.

Omdat tussen pp geslepen en niet geslepen glas ca, €30-35,00 verschilt en dus bijna net zo duur is als de gehele plaat vroegen we ons af het mogelijk de randen middels schuurpapier/slijptol/vlakschuurmachine de scherpe rand weg te schuren..

Heeft het al of niet schuren invloed op het kitten van het aquarium of is pp meer voor de esthetisch kant!

Mijn inziens is polyslijpen enkel voor het aanzicht.

Ben zelf geen bouwer en heb er ook geen ervaring mee maar verwacht niet dat het invloed heeft op de hechting van de kit.

Waarom kit je er geen plaat onder. en kit hem binnen dicht met strook glas?

Dat schuin maken. is voor de kit.

Ben niet zo'n voorstander van een bak uit elkaar snijden en opnieuw opbouwen,en wel omdat er altijd een dun filmlaagje op het reeds gebruikte glas achterblijft en naar mijn idee dit de hechting van de nieuwe siliconenkit niet ten goede komt.Het is ook niet ongevaarlijk om een bestaand aquarium zo uit elkaar te halen,ik denk hierbij ondermeer aan losschietende glassplinters.Het lijkt mij indien je dit toch gaat realiseren,het opnieuw lijmen niet noodzakelijk om de randen van het glas te laten slijpen,( de nieuwe bodem) het zou voldoende zijn voor jou zelf om de scherpe randen van een eventuele nieuwe bodem met schuurpapier te behandelen met als enigste reden dat je jezelf niet verwond.

Ik heb lang geleden een aquarium uit elkaar gehaald,niet met de reden van opnieuw lijmen,maar omdat het makkelijker was om losse glasplaten te versjouwen en deze naar de stort te brengen i.p.v het toenmalige aquarium uit een flat te dragen.
Het uit elkaar halen en opnieuw lijmen is veel werk,vooral het verwijderen van de "oude"siliconenkit,ik zou er nog eens over nadenken voordat je daar echt mee begint.

En ik zou als ik jou was eens een e-mail sturen naar een ervaren bakkenbouwer,die weet je wel te vinden met de vraag of dit wel een goed idee is.

Heb je ook een idee waarom de bodem gescheurd is,ik hoor zelden nog iets over gescheurde bodem's,of het zou zo zijn dat dit liever niet ter sprake komt.

Wat jij nou zegt , he. is gewoon kul, he.

Als jij dat niet gedaan heb, hoe kom je dan met het verhaal over kitfilm.

Hij kan gewoon eerst de bodem los snijden. omdraaien , de binnenkant. los , dan de glasplaat eruit drukken.
dan de randen goed schoonmaken, en de nieuwe invoegen.

Heb zo mij eigen bakken ook gedaan.

Bodem kan door een vallende steen scheuren, he. of ondergrond niet vlak.

Ik zou het uitbesteden ik vind het risico te groot als ik er zelf mee aan de gang moet.
Maar ik ben ook geen handig type

Ik heb mijn vorige bak ook zelf uit elkaar gehaald, schoongemaakt en opnieuw gekit, 10 mm glas, bak was 140 x 40 x 40.
Schoonmaken moet wel goed gebeuren maar is zeker goed te doen, met een glaskrabber kom je al een heel eind.

PP slijpen is overigens alleen voor het aanzicht, maakt met kitten niets uit, heb hier ook een nieuwe bak van ongeslepen glas staan

Ik heb mijn vorige bak ook zelf uit elkaar gehaald, schoongemaakt en opnieuw gekit, 10 mm glas, bak was 140 x 40 x 40.
Schoonmaken moet wel goed gebeuren maar is zeker goed te doen, met een glaskrabber kom je al een heel eind.

PP slijpen is overigens alleen voor het aanzicht, maakt met kitten niets uit, heb hier ook een nieuwe bak van ongeslepen glas staan
Geslepen geeft toch net dat hoekje .

ongeslepen is eigen keuze, he.

De randen van pp geslepen glas zijn zeker gladder als niet pp geslepen en zien er netter uit
Maar glas kan ook gewoon geschuurd worden
stukje txt van bakken bouwer ( Levering-op-maat (en vormen) van kwalitatief hoogwaardige zoet- zoutwater aquariums, professioneel gelijmt en handmatig geschuurd. (dit betekent de scherpe kanten eraf)
Wat het gebruik van oud glas betreft kan maar kit randen zeer goed schoon maken .

Bertus toch,wat zou dit forum uiteindelijk zijn zonder jou uitzonderlijke kennis en expertise,,petje af..
Zou ik niet zeggen, als ik het allemaal zelf niet gedaan heb. .Gangbak, bodem uitgezakt. bodem uit gesneden, opnieuw gekit. op schragen in de badkamer voor lektest.

1 meter bak, zwaar gekraste voorruit, er af, bak ingericht, en nieuw glas terug.

Heb jaren glas gesneden bij een aannermersbedrijf.

WErdt het glas ook met carborundum geslepen.

Maar kan hier beter maar niets meer zeggen. hoef ik mij niet telkens te verdedigen.

Wat jij nou zegt , he. is gewoon kul, he.

Als jij dat niet gedaan heb, hoe kom je dan met het verhaal over kitfilm.

Hij kan gewoon eerst de bodem los snijden. omdraaien , de binnenkant. los , dan de glasplaat eruit drukken.
dan de randen goed schoonmaken, en de nieuwe invoegen.

Heb zo mij eigen bakken ook gedaan.

Bodem kan door een vallende steen scheuren, he. of ondergrond niet vlak.

Zoals ik het begrijp is wat hij zegt alleen dat het geen slim idee is om de hele bak uit elkaar te halen en ergens anders weer in elkaar te zetten. Dus alle kitnaden los snijden en later weer opnieuw opbouwen en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Als het niet nodig is zeker niet doen want het is zeker een heleboel werk om al het glas te ontdoen van de kit en later weer netjes in elkaar te zetten en ik spreek wel uit ervaring.

Wat jij zegt is wellicht een beter plan en dat is om alleen de bodemglasplaat te verwijderen en er een nieuwe in te zetten. Is ook nog een hoop werk maar zeker te doen maar niet wat TS hier vraagt.
Of je wel of niet geslepen glas moet nemen, daar heb ik helaas geen antwoord op.

He.

Laten we vooropstellen dat er veel mogelijk is,ook wat Daniel voor optie geeft om de bodem alleen te vervangen,maar dat was niet het uitgangspunt.

Vooropgesteld dat de bodem eruit is moet daar wel een nieuwe voor terug,kan een ieder vooraf vertellen dat een 10 mm.Ruit wel degelijk wat kan afwijken van de lengte en breedte maat die we nodig hebben omdat de snijkanten van de of een betreffende ruit niet haaks zijn na dat deze gesneden is dus een kleine plusmarge en de ruit is te breed of te lang,in dit geval zou de bodem dus rondom geslepen moeten worden ( erg duur) om aan een exacte maat te komen,lengte en bijbehorende breedte.
Ook moet er rekening gehouden worden dat als de ruit tussen de 4 opstaande kanten ligt er een ruimte rondom is van zo'n 2 mm.(kleiner) want we moeten toch nog wel een kitnaad realiseren.Neemt niet weg dat ook dit dan wel weer mogelijk is,maar dan zou ik er ook wel weer voor kiezen om ook lengte en dwars stabilisatoren te gebruiken op de bodem rondom.

@ bertus glas snijden bij een Aannemersbedrijf oke,maar heb je dan toen ook 10.mm Gesneden,het lijkt mij dat in de bouw het glassnijden best wel gebeurt,maar tot een dikte van 4 mm.En dan houdt het ver op toch.

Ook ik ben wel bekend met glassnijden,ook weer tot maximaal 4 mm.Dik

Ik begrijp Bertus zijn reactie toch wel .
Ik heb veel van mijn bakken zelf gemaakt , en ook veel glas hergebruikt/gesneden/herkit .
Die zogezegde "film" op het glas gaat er echt wel vanaf , echter is dit wel een heel secuur werkje dat veel tijd vraagt .
En dan met name op de kopse kanten (breekkant) .
Zelf glas snijden tot een mm of 8-10 is ook te doen , ligt een beetje van de maten die je gaat snijden uit een plaat , daarbij is de volgorde van snijden van de plaat trouwens ook belangrijk . Maar met stukken breder dan 10 cm zie ik echt geen probleem , dat krijg je wel gebroken met een goed drukpunt , je moet niet gaan breken op de rand van de tafel , dat is bij dikke ruiten onvoorspelbaar , gewoon een goed drukpuntje op het begin van de breeklijn en de plaat zichzelf laten opbreken (mooi om te zien trouwens , je kan dat gewoon volgen)

Zo dik kwam het van de glasboer af.

Als het voor ramen was, werd er ook niets aan gedaan.

Zou hem er dan in laten, en plaat eronder. .wat de bakkenboer ook wel doet.

Zeg @kimielco niet om het 1 of ander maar jij hebt nogal is wat problemen met je bakken & filters of vergis is mij :S

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan