Wat is er nieuw

flora base van columbo

• Onderwerp starter Onderwerp starter jejachmi
  • Startdatum Startdatum
J

jejachmi

Guest
ik heb deze bodem.
hij draait nu 3 maanden of iets langer.
zitten nog geen garnalen in. alleen nu zag ik dat vandaag de ph rond de 7 was gegaan..

iemand ervaring met deze bodem en/of dezelfde klachten?\

de korrels lijken ook wel in zand te veranderen..
het kan toch niet zo zijn dat de bodem nu al uitgewerkt is?

ik heb 2 dagen gelden wel een garnalenflat erin gegooit. zou het daar aan liggen? of aan de cabomba plant.

Tja,man,man. 😉
ik heb 2 dagen gelden wel een garnalenflat erin gegooit. zou het daar aan liggen.

Nee,hoor,is ook gebakken materiaal.

Jij weet ook keer op keer de meest aparte topics te plaatsen! 😉
Wat was de ph eerst dan en wat is de ph van je kraanwater?

Ik heb de afgelopen paar jaar verschillende bakjes gehad met oa deze bodem maar de korrels vielen enkel uitelkaar als ik het uit het bakje haalde dus denk dat jij gewoon teveel zit te rommelen.

Dat is ook weer waar, maargoed we kunnen altijd nog meedenken en alles in eenvoudige taal proberen uit te leggen 🙂

~ Ivo

ph is 8 uit de kraan

water was normaal 6/6.5

de bolletjes die uit elkaar vallen kan misschien komen doordat ik die dingen heb geplaats.
garnalen flat heb ik eruit gehaald.

ik heb geen testen voor water te meten behalve ph en nitraat ( nitraat geen idee waarom)

en dankje, ik doe mn best op rare topics te plaatsten

Je moet ook voorzichtig met de bodem zijn,kleibolletjes zijn veel kwetsbaarder dan grind of zand natuurlijk.
De garnalenflats uit de winkel zijn van keramisch spul en hebben geen invloed op de waterwaarden.

Een ph van bv 6.8 is ook rond de 7 en zou dan niet heel verkeerd zijn als het anders 6/6.5 is maar hoeveel en vaak ververs je water?

zoals ik heb vermeld ik ben nog aan het indraaien.
en ik heb vorige week voor het laast ververst.

ik ververs tja.. heb er nog geen bepaalde tijd voor.
maar denk 1x per 2 weken ofzo

Ja las dat je aan het indraaien bent maar je hebt dus al ververst en door het verversen voeg je water toe met een hogere ph.
Meet je net na een verversing is de kans aanwezig dat je een hogere waarde meet natuurlijk,snap je?
En de hoeveelheid van verversen bepaald ook hoelang de bodem mee zal gaan.

oke klopt..
daarom weet ik nog niet hoevaak ik ga verversen. maar heb nog maar 1x ververst dus bodem kan niet af wezen..

ik zal het water nog een keer meten kijken of er iets verandert is.

mijn ph is weer 6.4

dus iets heeft het toch verhoogd.

maar als je garnalen er inzitten en je gebruikt gewoon kraanwater voor verversing..

krijgen de garnalen daar geen last van?
omdat de ph stijgt?

Dat is op het totaal aan water in je bak een kleine ph verhoging en dat valt dan best mee.
Als je max 10% ververst dan is die stijging minimaal.
Ik heb daar nooit last mee ondervonden hoor.

10% per week,maar dan moet je wel een goed filter hebben en niet te gek doen met voer natuurlijk.

ik heb 2 filters erin. en voer doe ik nie gek mee haha..

moeten ze binnen 2 uur op hebben anders gaat het er weer uit

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan