Wat is er nieuw

Flora mate dimmer start niet??

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ryannb
  • Startdatum Startdatum
R

Ryannb

Guest
Beste allemaal,

Sinds een week ben ik gebruik gaan maken van de flora mate dimmer om een mooie zonsopgang/zondersondergang in het aquarium te cree�ren. Helaas werkt hij nog niet helemaal naar behoren.

'S ochtends gaat de verlichting namelijk niet automatisch aan. Zodra ik de verlichting uit en opnieuw aan zet via de lichtschakelaar, werkt de verlichting wel. De dimmer werkt dan heel de dag gewoon zijn programma af totdat hij vanzelf uitschakelt.

Jullie kunnen je natuurlijk voorstellen dat dit erg vervelend is. Wanneer ik sochtends, voor het inschakelen van de tijdklok vroeg vertrek moet ik er dus rekening mee houden dat de verlichting niet werkt totdat ik weer thuis ben.


Ik maak gebruik van 2 TL lampen van philips, in een Juwel rio 240 lichtbalk. Hierin is de nodige techniek verwerkt.

Dit is het programma, zoals hij nu is ingesteld.

258663_0_82_flora_mate_dimmer.jpg



Is er iemand die toevallig weet waar dit aan kan liggen? In de floramate handleiding/ op internet is er niks over dit probleem te vinden. Ik hoor het graag.
 
Heb je de dimmer op dezelfde tijdschakelklok als de verlichting?
 
Ja dat klopt. Beide aangesloten op dezelfde tijdschakelklok.

Is dit niet goed?
 
Jawel dat is prima.

Zodra ik de verlichting uit en opnieuw aan zet via de lichtschakelaar
Gaat de floramate dimmer dan ook uit of alleen de stroom van de tl lampen?
 
Alleen de stroom van de TL lampen. De flormate dimmer blijft gewoon aan en geeft de juiste hoeveelheid licht voor dat moment van de dag.
 
Als je floramate defekt zou zijn, zouden de lampen gewoon op 100% moeten branden.
Wat je voor de zekerheid kan proberen is de floramate helemaal afkoppelen, en kijken of de lampen dan wel direct aangaan.
Maar zo te zien doe je alles goed. Dus zou het niet zo zeer bij de floramate zoeken.

Misschien zit er iets fout in de evsa's of bedrading, maar daar heb ik weinig verstand van. Sorry.
 
Ah hiervan was ik niet op de hoogte. Dit dan maar eens veranderen. Zal dit de reden zijn dat ze 's ochtends niet starten?

EVSA is aanwezig en ingebouwd in de lichtbak.

PS.
Is het daarnaast noodzakelijk om het programma te eindigen op een 0 stand?
 
@martinez
Op 0% starten de lampen toch gewoon?
Bij mij wel in ieder geval. Alleen op minimale sterkte.
Misschien is dat afhankelijk van het merk dimbare evsa?

Mijn schema.
wup3.jpg
 
Geen probleem Frank!

Alle hulp is nuttig en welkom, bedankt!
 
Ik heb t5 en neem van mij aan dat onder de 15% je je lampen of gaan flikkeren/niet starten of snel naar de kl..... zijn.
Dat is mijn ervaring.
 
Het is het proberen waard.

Mijn ervaring is heel anders dim altijd vanaf 0%.
Nooit gehad dat de lampen helemaal niet aangingen of knipperen.
De lampen zitten toch gewoon op 230v dus gaan altijd aan ongeacht het dimpercentage. (lijkt mij)
 
Dat knipperen heb ik inderdaad ook wel eens gezien. Ik heb zelf T8 verlichting. Ik heb ze nu vanaf 10% ingesteld. Ben benieuwd of die het morgen doet.

Klopt het daarnaast dat ik 1 kanaal moet gebruiken op 2 tl lampen/ lichtbak van juwel? Ik had voorheen 2 kanalen ingesteld maar ik had niet het idee dat deze ten opzichte van elkaar een andere lichtintensiteit gaven.
 
Hoeveel evsa heb je?
Je kan eventueel ook even kijken wat je lampen doen met handmatig de percentages instellen en kijken hoe je lampen reageren.
 
Volgensmij 1, hij is ooit door een familielid in elkaar gezet. De boel is weggewerkt in de lichtbalk. Ik zie wel dat er maar 2 draadjes uitkomen die uitmonden in de groene ingang van de floramate.

Ik vermoed dus 1? Het is wel weer te zien hoe technisch ik ben... haha!
 
Dan heb je waarschijnlijk 1 evsa met een dubbele ingang en is er maar 1 schema aan de order.
Probeer is ff handmatig en kijk hoe je lampen reageren en maak niet al te kleine sprongen met het instellen.
 
Handmatig wordt er inderdaad door beide lampen maar gereageerd op 1 kanaal. 1 EVSA dus waarschijnlijk.

De kleine sprongen in het programma vermijden, omdat dit beter is voor de lampen?
 
Ook en het verschil is nauwelijks zichtbaar. Wat ik.al zei even proberen met bv sprongen van 10%, dan is de zons opgang in mijn inziens mooi, maar het is ook een kwestie van uitproberen en ik heb 3 aangestuurde lampen. Maar dat is mijn mening.
 
Hoi hoi,

Ik heb het vanmorgen geprobeerd op het volgende schema;
183592_0_82_naamloos.jpg


Geen effect. Nog steeds moest ik het licht handmatig aanzetten. Nog tips? starten op een hoger percentage? of
starten op hetzelfde moment als de tijdsklok?
 
Je flora mate moet ook op de/een tijdschakelaar zodat deze uit gaat. Het programma gaat pas draaien als deze weer aan gaat. De tijden die er opstaan is voor het gezicht, als je hem om bv 13:00 aanzet gaat je programma pas draaien al staat deze op bv 9:00, maar hij begint na aanzetten met het programma zo als die ingesteld staat. Er zit dus geen echte klok in maar een programma
 
@martinez
Ryannb zei:
Ja dat klopt. Beide aangesloten op dezelfde tijdschakelklok.

@Ryannb
Het minimale dimniveau is niet 0%.
1-10V Dimbare EVSA's kunnen niet tot 0% regelen, om de lampen te doven moet alsnog de 230V aansluiting naar het EVSA geschakeld worden.
De floramate alleen de 1-10V aansluiting van de dimbare evsa (die 2 draadjes naar de floramate).
Daarom is het ook onmogelijk om de lampen helemaal uit te schakelen via de dimmer.
Probeer het maar met de 'handbediening'! Zelfs op 0% gaan de lampen niet uit.

Ookal zou je het hele programma op 0% zetten, dan zouden de lampen alsnog moeten branden.

Ik zou het nog steeds zoeken bij defekte bedrading, evsa misschien zijn de starters niet 100% meer (aangezien het t8 is).
En anders misschien een andere stekkerdoos proberen.
 
Als ik het goed begrijp heeft de TS de lampen en floramate op dezelfde schakelklok.
Maar als deze schakelklok inschakeld gaan de lampen gaan niet aan maar de floramate wel.
Als TS dan handmatig de lampen uit en aanzet mbv de lichtschakelaar (op de 230v kabel) gaan de lampen pas aan.

Dit is wat ik ervan begrijp in ieder geval. 😀
 
Je moet geen gekke tekens erin zetten en dus starten met 09:20:00
 
Erg late reactie maar mocht iemand nog eens met het zelfde probleem zitten is het misschien wel fijn de oplossing te weten. Deze is heel simpel --> TL balken vervangen 😛
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Duurt misschien wat langer maar gaat ook gewoon
      Terug
      Bovenaan