Wat is er nieuw

Floranid turf

daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Leeftijd
20
Allen

Ik vond daarnet een ongeopende zak ‘floranid turf’. Na opening zag ik dat het kleine blauwe granules waren, niet de turf die ik had verwacht. Ik vroeg me af of ik deze turf in een aquarium kan gebruiken om mijn water zuurder en zachter te maken. Ik vond geen info online over het gebruik van dit soort turf in een aquarium.

Met vriendelijke groeten

Daan

5FC86967-40B7-4825-8975-AF9F283863C6.png

Ik zie veel stoffen met ammonium.
Niet geschikt voor gebruik in aquarium dus neem ik aan?

Nou ik zou me er niet aan wagen. Meer bedoeld voor in de tuin denk ik.

Nou ik zou me er niet aan wagen. Meer bedoeld voor in de tuin denk ik.
Ga het inderdaad niet riskeren. Heeft naar jouw mening filteren over turf een drastisch effect op de pH en hardheid? Misschien is osmose-water de beste oplossing. Wil me in de toekomst namelijk wagen aan wat delicatere vissen die dit water ten zeerste zouden appreciëren. Ik mik op water met pH 4-6,5 en kH 0-4.

Nou dat hangt af van hoeveel je gebruikt en ik heb het destijds gebruikt om de kh en ph te verlagen bij mn garnalen. Echt stabiel vond ik het niet want om de 2-3 weken moest ik nieuwe turf bijsteken.

Nou dat hangt af van hoeveel je gebruikt en ik heb het destijds gebruikt om de kh en ph te verlagen bij mn garnalen. Echt stabiel vond ik het niet want om de 2-3 weken moest ik nieuwe turf bijsteken.
De stabiliteit ervan lijkt me inderdaad en probleem en met gevoelige vissen wil je dat het hele systeem stabiel is.

Ja dan lijkt mij turf geen goede keuze maar goed ik weet niet wat andere gebruikers daarvan vinden.

Dan zou ik kiezen voor osmosewater en daar vanuit sturen naar de gewenste waterwaarden met KH+/GH+ e.d.

Dan zou ik kiezen voor osmosewater en daar vanuit sturen naar de gewenste waterwaarden met KH+/GH+ e.d.
Misschien zit ik ernaast maar als je met osmose werkt en bv de helft neemt als je kh 8 is dan heb je kh 4 maar dan kom je volgens mij op een nog vrij hoge ph uit . Volgens mij krijg je dan geen ph van 4-6.5.
Maar ik ben geen scheikundige.

Misschien zit ik ernaast maar als je met osmose werkt en bv de helft neemt als je kh 8 is dan heb je kh 4 maar dan kom je volgens mij op een nog vrij hoge ph uit . Volgens mij krijg je dan geen ph van 4-6.5.
Vissen insmeren met citroen 🍋

Dat is niet wat Cornelis zegt he.
Jij gaat ervan uit dat je leidingwater van 8 kh mengt met osmose en dan op de het is 4 uitkomt

Cornelis zegt je neemt osmose.
Das kh 0.
Dan stop je er kh+ bij om op het gewenste kh uit te komen.

Ok ja ik dacht het te mengen maar je kan ook puur osmose nemen en dat op de juiste kh brengen maar goed volgens mij is de uitkomst dan hetzelfde als dat je osmose toevoegt aan je kraanwater tot het een kh van 4 heeft toch? Of mis ik iets met mn beperkte scheikundige kennis?
Volgens mij heb je op die manier dan ook een hogere ph dan 6.5.

Waar komt die 4 vandaan dan?
Misschien wil hij wel KH 1.5 of KH 2.0

Aha juist kh van 0 tot 4. Daar is 4 echt aan de te hoge kant.
Mijn discus bak was kh 2.5 en als ik er geen co2 op zet gaat de pH naar ruim boven de 7

Aha juist kh van 0 tot 4. Daar is 4 echt aan de te hoge kant.
Mijn discus bak was kh 2.5 en als ik er geen co2 op zet gaat de pH naar ruim boven de 7
Aangezien ik nog niet veel ervaring heb met waterwaarden nam ik verkeerd aan dat een kH van 4 laag was. Ik wil hem zo laag mogelijk. Nu denk ik wel dat zolang het niet gaat over ultra gevoelige vissen het beter is om een niet helemaal optimaal maar wel stabiele waarden te hebben dan zeer schommelende waarden die even goed zitten. Ik kan hierover fout zijn want ik heb gewoonweg nog geen veeleisende vissen gehad.

Heb je al een idee welke vissen je wilt want met niet zoveel ervaring is het misschien niet handig om gevoelige/lastige visjes te nemen.

Heb je al een idee welke vissen je wilt want met niet zoveel ervaring is het misschien niet handig om gevoelige/lastige visjes te nemen.
Sundadanio axelrodi

Tja ik lees heel veel verschillende info her en der dus schiet mij maar lek.

Ik vraag mij af of deze wel te krijgen zijn.
Grote kans dat je de neon tetra wordt aangeboden

Daan is niet al te ervaren en gelet op wat ik lees vraag ik me af op welke waarden je deze kan houden. Nog los van het feit of je deze soort krijgt.

Hij kan beter met de neons beginnen en gewoon op kraanwater

Ik heb op de website van de leverancier gekeken en die hebben ze op voorraad. Ik was ook verbaasd toen ik ze er zag staan.
Hij kan beter met de neons beginnen en gewoon op kraanwater
Reden dat ik deze soort prefereer is dat ze kleiner zijn dan neons. Mijn tweede keuze was Boraras brigittae want die heb ik al met succes gehouden. Die kweken ook goed maar in mijn andere bak werden hun jongen telkens opgegeten door de andere bewoners. Naar wat ik lees eten de ouders ook gewoon hun jongen op maar met een beetje geluk overleven er enkelen.
Tja ik lees heel veel verschillende info her en der dus schiet mij maar lek.
Dit probleem ondervind ik ook. De ene site zegt geen pH boven de 5, de andere site zweert dat ze gewoon op kraanwater kunnen. De ene zegt dat ze tegen temperatuursschommelingen kunnen, de andere zegt dat ze daar uitermate gevoelig voor zijn. Daarom zou ik graag anekdotes horen van mensen die deze vis echt hebben gehouden en me kunnen vertellen wat nu waar is en wat niet.

Misschien is het een slimmer idee om de brigittae’s te houden maar deze kleine visjes zijn echt prachtig naar mijn mening.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan