Florida kreeft eitjes


E

Emmbillie

Guest
hoi iedereen!
Mijn Florida kreeft heeft voor de eerste keer eitjes onder haar staart.
Er is geen man in de bak, en heb haar gekocht toen ze zo'n 3 cm was.
Dus het lijkt me niet dat ze bevrucht zijn, of is dit zo'n gevalletje 'sperma opslaan en bewaren'?
Dat ik zo niet met 200 kreeftjes in een 80 cm bak zit ;)

Is ze tijdens deze periode kwetsbaarder dan normaal, moet ik haar met rust laten of zou ik rustig de bodem kunnen afhevelen?
In ieder geval leuk om te zien hoe dat trosje daar hangt.
Groetjes!
 
Foto voor degenen die nieuwsgierig geworden zijn:

IMG_4381.JPG
IMG_4382.JPG
 
Ik ook, ik heb vandaag gezocht naar de marmerkreeft op internet en hoop niet dat ik daar een exemplaar van heb.
Deze planten zichzelf voort.
Dus hopelijk kan een expert me hier vertellen hoe dat zit :)
 
Als het een marmerkreeft is dan is het wel duidelijk dat je straks kleintjes gaat krijgen dus:)
 
Dat zou ik wel heel apart vinden, bij aquaria veldhuis gekocht en die zaak vertrouwde ik altijd wel. Duur kreeftje is dat dan, 14 euro voor een kreeft die je voor 2 euro kan vinden ;)

Ikzelf heb veel moeite het verschil tussen Florida kreeft en marmerkreeft te zien, alleen lijkt mijne toch echt een stuk blauwer. Ik zal zo de ph waarde nog even meten, het schijnt dat marmerkreeftjes blauw worden bij een bepaalde waarde, maar niet zo intens als de Florida kreeft.

Ik heb haar nu 5 maanden, trouwens. Ergens had ik gelezen dat ze maandenlang het sperma mee kunnen dragen.
Dus ik heb echt geen flauw idee welke soort ik haar nu kan noemen :D
 
Toen je de kreeft kocht was ze 3cm zeg je en lijkt me dan nog niet geslachtsrijp,zal ze ook geen sperma opgeslagen hebben denk ik maar ben geen expert.
 
Mijn 'research' om het chique te zeggen, doet mij sterk betwijfelen dat het een marmerkreeft is. Het koppieijkt er niet op, de rest wel. Ik vind het stiekem best een leuke speurtocht :D

Foto van mijn dame:
IMG_3368.JPG
IMG_3575.JPG


Foto van marmerkreeft (andere tint blauw, andere oogjes)
IMG_4388.JPG
IMG_4389.JPG


Foto van een Florida kreeft (niet de mijne)
IMG_4391.JPG
 
Ik was ook wat aan het rondkijken en zou op zich ook niet voor een marmerkreeft gaan vergeleken met de jouwe maar blijf toch met die eitjes zitten! ;)
 
Ik was ook wat aan het rondkijken en zou op zich ook niet voor een marmerkreeft gaan vergeleken met de jouwe maar blijf toch met die eitjes zitten! ;)

Ja gek hè!
Het enige wat ik op een Amerikaanse site kon vinden, is dat ze het sperma dus maandenlang kunnen bewaren.
Maar of zo'n jonge kreeft dat dan ook kan, is mij onbekend. Ze zat er wel met mannelijke exemplaren in de bak daar, maar toch.

Opzich wel een aangename verrassing, alleen kan ik nooit zoveel kreeftjes huisvesten, dus mocht je als alles goed gaat nog een gratis baby kreeftje willen :D
 
Een update over de kreeft, haar eitjes zijn weg en de jongen zijn nergens te bekennen.
Ik denk ze zijn opgegeten door de dwerggoerami's.
Stom eigenlijk ook, dat ik daar nieteens rekening mee hield.

Stiekem ben ik wel erg opgelucht, ik kan onmogelijk zoveel kreeftjes een onderkomen geven.

In ieder geval hebben de goerami's een vol buikje en zien ze er ook wel heel gelukkig uit ;)
Wie wil er nou niet elke ochtend een kakelvers eitje als ontbijt?
 
Aan een kant wel jammer maar ja het zij zo. Ik heb kleine cpo s gehad en de eerste week zie je die niet zo klein dus wie weet:juggle:
 
dan heeft ze de eitjes wel vroeg gelost... of ze kwam erachter dat ze niet bevrucht waren dus hoppa weg ermee :S
 
Ja wie weet allemaal maar is beter zo dan want wat moet je idd met een half miljoen kreeftjes.... ;)
 
Schoonheid is het he :)
Nee ze heeft nog geen week eitjes gedragen, ik zag haar daarvoor nog zonder het trosje.
Naar wat ik heb gelezen zijn de jongen 2-3 mm als ze uitkomen, heb goed gezocht maar niks gevonden.
Ik denk dat ze anders wel waren opgevallen.

De mannetjesgoerami zit nu heel enthousiast een schuimnest te maken, en het vrouwtje zwemt regelmatig in het verstopplekje van de kreeft, dus ik denk dat het duidelijk is wat er is gebeurd ;)
 
Nou de kreeft is haar eitjes kwijt, nu zijn de 2 dwerggoerami's aan het paren. Het lijkt wel lente! :D
 
Ik ga er niet van uit dat er veel over blijven.
Ik hou pa en ma lekker er bij, ik heb de kosten en mogelijkheid niet om elk jong visje te redden.
Als zij zo de groep wat uitdunnen en er een stuk of 5-10 overblijven vind ik het al best.
Babies zijn leuk maar ik ben geen kweker, dus ik laat de natuur zijn werk maar doen :)
 
Hebben ze al eitjes dan of alleen een schuimnest want die maken ze heel vaak zonder verder resultaat.
 
Ja, ze hebben eitjes gelegd. Ik heb nog niet met een loepje gekeken of er al jongen zijn, dat zal ik zo even doen
 
Ja hoor, dat gaat tot zover prima. Ma blijft op een afstandje, pa houd haar op afstand maar is daarbij niet agressief.
Ik zie nog niks hangen aan de eierzakjes, al is dat ook wat moeilijk aangezien ze in eendenkroos hangen.
Ma zat net aan het oppervlak wat te snoepen, ik laat ze maar gewoon lekker hun gang gaan
 
Eitjes, altijd leuk!
Hopelijk overleven er een paar

:foto::foto::foto:;)
 
Afwachten lijkt me inderdaad het beste en zolang pa en ma het onderling hebben geregeld is dat mooi meegenomen.
 
Ik vermoed dat de ouders de jongen hebben opgegeten.
Ze zouden al los moeten zwemmen, echter is er niks te zien. En pa is ondertussen al lang niet meer bezig met het nest bewaren.
Eitjes zijn altijd leuk maar ik ben toch altijd wel opgelucht wanneer ze opgegeten zijn, zo geef ik in ieder geval geen potentieel 'kapotte' genen door in de aquariumwereld :)
 

Terug
Bovenaan