Flowerhorn Cichliden


Kan iemand aan de foto zien wat voor soort flowerhorn dit is en geslacht meer info
117708931_183288916538725_4827746547729684846_o.jpg
 
Denk dat je hier oo een amerikaans forum meer en sneller antwoord in kan krijgen. Weinig in Nederland te vinden vis volgens mij
 
Dit is een beetje info wat ik kan vinden over houden van een flowerhorn..


Zo ik alles heb gelezen en in filmpjes heb gezien kan je een Flowerhorn meer als een persoonlijk huisdier beschouwen in een aquarium die meer persoonlijk banden heeft met de houder.
Als koppel zijn ze ook te houden maar zonder andere soortgenoten, ze stellen volgens mij niet veel eisen aan het water en aanvoer wordt alles naar binnen gewerkt wat in de bek past.
Het is een interaktieve vis en ook aggresief dus zo het voer uit je vinger voeren is een uitdaging omdat een flowerhorn naar alles hapt wat beweegt uit aggresie of het eetbaar acht.
 
Even voor de info voor latere lezers. Flowerhorns kan je niet zomaar met zijn tween houden. Het is een kwestie van geluk en lang uitproberen met een scheidingswand zodat ze elkaar niet dood maken. Stop er zeker geen 2 zomaar bij elkaar.
 
@Superfish92
Ik ben benieuwd of je uiteindelijk voor de flowerhorn ben gegaan :)
Zat een beetje voor de gein te kijken op het forum of er mensen met een flowerhorn zijn.
Lijkt me een vette vis om voor in een toekomstige 'mancave' te hebben.šŸ˜
Of een andere grote bak met een paar 'monsters' hahah
 
Grappig om te lezen, dit topic. Gisteravond zag ik wat van de screensaverbeelden van de Apple tv langskomen, met Parrot cichlids uit Borneo. Ook met van die enorme bulten op hun kop, maar dan zoals ze van nature voorkomen. Ik vind de Flowerhorn toch een indrukwekkend voorbeeld van selectieve kweek. Door de kruising van soorten vergelijkbaar met de Pitbull. Mooi of niet mooi, dat is een kwestie van smaak en van cultuur denk ik. En de methode om de vis goed uit te laten groeien komt overeen met de methode om Sluierstaarten uit te laten groeien, zoals goed in een van de filmpjes was te zien.
Overigens denk ik dat we in de toekomst steeds vaker te maken krijgen met nakweek en kweekvarianten van allerlei vissen, simpelweg omdat door ons menselijk handelen steeds minder vissen in de natuur voorkomen. Waardoor we ons inmiddels af kunnen vragen of wildvang nog verantwoord is. Maar dat is weer een onderwerp voor een andere discussie...
 
Betere vraag is of het gewenst is om mens gemaakte soorten te ontwikkelen. Als iemand ze uit zet, wat gebeurt er dan met dat stuk natuur?
maar snap je punt. Er is 80% van de 'bekende 'diersoorten uitgestorven over de afgelopen 100 jaar dacht ik. Al zijn we wel goed op weg met natuurbehoud.
 
Dat houd je natuurlijk toch, het is niet voor niets dat bijvoorbeeld Zonnebaarzen en Appelslakken niet meer verhandeld mogen worden, omdat mensen ze klakkeloos in de natuur loslaten. Ken je de film 'Darwin's Nightmare' over de Nijlbaarzen die uitgezet zijn in het Victoriameer nog? En deze zijn dan nog niet eens door de mens gecreeerd. Flowerhorns in de natuur loslaten zal denk ik niet zo snel gebeuren, omdat deze vissen bijzonder waardevol zijn. Ik heb ergens gelezen dat de tekening dusdanig gekweekt wordt dat ze op de traditionele maskers uit de Chinese cultuur lijken. Voor sommige van die vissen betaal je de prijs van een klein autootje.

Wat ik me wel afvraag: door het bijzonder agressieve karakter van deze kweekvariant kunnen ze alleen solitair worden gehouden. Ze ontwikkelen daarom een band met hun verzorger. Veel papegaaiensoorten worden ook nog steeds solitair gehouden, maar die ontwikkelen dan gedragsstoornissen zoals stereotiep gedrag, schreeuwen, plukken en automutilatie. Zou dat met zo'n Flowerhorn ook kunnen gebeuren? Sinds 'What a Fish knows' van Jonathan Balcombe zijn we veel beter op de hoogte van het gevoelsleven van vissen, maar dit vroeg ik me toch af...
 

Terug
Bovenaan