Fluval Edge 23 van Tharealmb


tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Berichten
428
Locatie
Sneek
Website
www.martijnbouius.nl
Sinds een paar weken heb ik een Fluval Edge 23 op de kop getikt, inclusief vissen. De visjes (verschillende Tetra-soorten) heb ik eruit gehaald omdat er eigenlijk teveel van in zaten.

Het filter heeft nu 4 weken meegedraaid met mijn Juwel Vision 260.

Ik wil er garnaaltjes in houden en een appelslak.

Foto's gemaakt met mijn telefoon, camera was leeg...
Morgen komt een nieuwe Macro-lens dus dan kan ik betere foto's maken, maar vond deze niet gek voor een mobieltje.

overdag
PTQVNj6ns7Pm4tw-1ZKhdJeK--iOZqpR.jpeg


Nacht (er zit nachtverlichting in, blauw)
pSN1Ozf.jpg


Eerste bewoner!
VSFzzqg.jpg
 
Heel leuk bakje!
Heeft ie niet eerst ingedraaid? Wacht tenminste 3 weken of liefst langer voordat je er garnalen in doet... ;)
Garnalen zijn niet zo goed te houden in water wat er net in zit...
 
MsFelix zei:
Heel leuk bakje!
Heeft ie niet eerst ingedraaid? Wacht tenminste 3 weken of liefst langer voordat je er garnalen in doet... ;)
Garnalen zijn niet zo goed te houden in water wat er net in zit...

Ik weet dat garnalen niet de makkelijkste zijn. Daarom begin in ook met de rode vuurgarnaal denk ik, of rili-garnalen. Zoals ik aangaf in de topicstart, heeft het filter al 4 weken meegedraaid met een ingedraaid aquarium. Daarom de slak er nu al in, zodat er nog voedingsstoffen zijn voor de bacteri�n. Maar de garnalen moet ik eerst nog vinden.

Volgende stap is het kwijt raken van de visjes die bij het aquarium zaten. Deze zitten tijdelijk in het grote aquarium. er zaten 3 vuurtetra, 2 neontetra, 3 blauwe tetra, 2 rouwtetra en een onbekende corydoras-soort.

dat is ~35 cm vis op 21 liter water... dus vandaar dat ze nu tijdelijk in de grote bak zitten en uiteindelijk weg gaan.

Het plan voor de bak, is om de stenen uiteindelijk vol mos te hebben (er zit op 1 steen al javamos gebonden) en achterin misschien nog wat hogere planten te hebben. In het midden gras en vooraan misschien nog een paar kleine platte steentjes waar ook mos op komt.

Ik heb nog 2 mosbollen, die ik wil gebruiken in het aquarium. Mocht alles goed verlopen met de garnalen wil ik kijken of ik ze ook in mijn andere aquarium kan houden.
 
Leuk bakje is dat hoor.
Ik zou eerst even de waarden meten voor je er garnalen in plaatst. De filter mag dan ingedraaid zijn maar je bak verder nog niet dan.
Ik zou zelf geen risico nemen hiermee.
ook vuurtjes zijn en blijven garnalen die veel gevoeliger zijn dan vissen.
 
Klopt, de bodem is nog niet ingedraait nee, dus daar mis ik wel bacterien. Sowieso houd ik de waarden bij, en ga ook zeker nog geen garnalen plaatsen deze week. Eerst komt de Vision 260 aan de beurt. Hopelijk komt er dit weekend een update van!
 
tharealmb zei:
Klopt, de bodem is nog niet ingedraait nee, dus daar mis ik wel bacterien. Sowieso houd ik de waarden bij, en ga ook zeker nog geen garnalen plaatsen deze week. Eerst komt de Vision 260 aan de beurt. Hopelijk komt er dit weekend een update van!

:thumbs:
 
Super jaloers op jouw aquarium!
Als ik heel veel geld had zou ik er ook zo een kopen! :D

Leuke scape ook ;)
 
sandraaa zei:
Super jaloers op jouw aquarium!
Als ik heel veel geld had zou ik er ook zo een kopen! :D

Leuke scape ook ;)

Ik heb hem 2e hands gekocht voor 3 tientjes, inclusief een hele zooi spullen die al meer 2e hands waard waren dan de bak (2x verwarming, 1x stromingspomp, veel voer en nog veel meer hardware waar ik zelf weinig mee kan). Ik heb een marktplaats programmaatje (zoekassistent) die steeds me op de hoogte houd. Komt er een buitenkansje dan pik ik dat op. Heb een maand moeten wachten tot deze langs kwam, maar erg blij mee!

En jawel, er zit leven in het aquarium! eigenlijk al een week, maar nog geen tijd gemaakt voor foto's....

Helaas met de telefoon, maar een goed begin!

Qng6tY9rN-3Oe47ErAwMyJSTu31IHj8n.jpeg

Qng6tY9rN-3Oe47ErAwMyJSTu31IHj8n.jpeg

Qng6tY9rN-3Oe47ErAwMyJSTu31IHj8n.jpeg

En volgens mij heb ik een zwangere garnaal, maar weet niet zeker. In de buik van de grootste garnaal zitten allemaal gele bolletjes. Deze lijkt de garnaal te kunnen "bewegen" met de achterpootjes. Kan ik jongen verwachten? ik hoop het! en hopelijk worden ze net zo mooi als deze want vind ze echt fantastisch mooi om te zien.
 
Nog even gekeken, maar er zijn 3 garnalen met die gele bolletjes :D zijn ze altijd bevrucht? of maken ze ook eitjes aan "zomaar"?

kan echt niet wachten op jonkies!
 
Mooi spul,zoals op de tweede foto zitten de eitjes nog in de garnaal zelf en moeten ze nog zakken om tussen de pootjes buiten het lichaam te komen.
Eerst gaat de garnaal nog vervellen waardoor er een stofje vrijkomt en zo de mannetjes weten dat er een vrouwtje bevrucht kan worden.
Na de bevruchten zal het afhankelijk van de watertemperatuur een week of 3-4 duren tot het vrouwtje de inmiddels jonge garnaaltjes vrijlaat in het bakje.
 
Ik krijg steeds meer kleine slakjes in mijn kleine aquarium.... zijn er nu al minimaal 30 a 40...

Ik was van plan ze af te zuigen... ik dacht: dat doe ik morgenochtend wel. Kom ik s'ochtends bij het aquarium aan en dat plan kon ik dus wel schudden. Ik durf de komende tijd niets meer af te zuigen!


a3EtDoq.jpg

Babies! "ik" ben vader :D
 
Gefeli! En afzuigen is best eng met kleine garnaaltjes - heb zelf kardinaal-garnaal-baby's en die zijn nog de helft kleiner.
Na het afzuigen zet ik de emmer met oud water een paar minuten onder een lamp - dan heb ik nog kans om te controleren of er iets levends per ongeluk is meegekomen.
Kleine pestslakjes plet ik meestal met een vinger, maar je Edge is niet heel erg geschikt daarvoor (eerst water afhevelen anders stroomt hij over).
 
Goed idee, denk dat ik bij het afzuigen een heel klein slangetje ga gebruiken, en dat in een emmer laat stromen. En dan eerst door een netje, zodat ze daar in opgevangen worden (ik heb een garnalen-netje).

Maar eerst moet ik een lekkage oplossen in mijn andere aquarium. Alles wat tegen kan zitten in de hobby, is mij al overkomen in de eerste paar maanden pfff.
 
ik heb ook een garnalen bakje maar nooit geen.problemen met het waterafzuifen gebruik altijd een dikke slang en dan anderhalve emmer en nog nooit een garnaal opgezogen. ben met 10/15 begonnen denk dat ik er nu wel 70 ofzo heb
en inmiddels ook alweer 10 zwangere garnalen :p
 
Jaa er moet nodig weer een update komen.... Moesten even wat dingetjes in huis af, maar zodra ik die af heb (hopelijk snel) ga ik tijd maken voor wat foto's. De stenen zijn aan de bovenkant helemaal begroeit met mos (en wat alg, maar voor de garnalen is dat niet erg).

Dus foto's volgen!
 
Aquarium na 3 jaar leeg gehaald. Geen tijd meer voor het kleine aquariumpje. De grote wordt leeggehaald en komen andere vissen in en dan kan ik mij daar op focussen :)
 

Terug
Bovenaan