Wat is er nieuw

Fluval edge 23L.

Lennard_J

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2017
Leeftijd
34
hoi allemaal
ik was in een aquarium winkel en zag deze bak staan. ik vind de vorm erg leuk en wil deze bak op mijn werk bureau gaan zetten met hoofdzaak planten.

om niet alleen planten maar ook iets van leven er in te hebben kom ik jullie hier wat vragen

ik was aan dwerg kreetjes of garnalen aan het denken
in combinatie met Dario dario

alleen wilde ik vragen of dit samen kan en of dat jullie nog andere leuke alternatieven weten
ik weet is een heeeele kleine bak en is niet ideaal voor veel vis. daarom aan het kijken voor iets met een aanwezig gedrag

zo heb ik ooit in een andere bak een dwerg kogelvis gehad die altijd bij het raam kwam kijken

gr lennard

1 dwergkogel vis zou wel moeten kunnen, aangeraden word 40liter voor de 1e vis en 20liter voor elke vis die daarbij komt.
maar volgens mij is dat meer gebaseerd op als je ze ook echt in een groepje GAAT houden.

1 betta man kan ook heel goed, mooie vissen die met een beetje geluk ook interactief zijn met hun baasje 🙂

dario dario + garnalen gaat denk ik wel. al is het wel lastig om aan dario vrouwtjes te komen. en zijn het lastige eters, ze pakken bijvoorbeeld amper tot geen droogvoer aan dus dat word op het werk miss wat lastig voeren. kogelvissen trouwens ook alleen maar diepvries of levend.

zelf zou ik er of een pure garnalen bak van maken, of een betta bak met eventueel japonica garnalen erbij. andere dwerggarnalen (vuurtjes oid) combineren niet lekker met betta´s omdat die ze als voer aanzien.

Dat is netto misschien net 20 liter en ik zou er ook garnalen indoen. Een Betta zou ook kunnen maar die heb ik in 30L zwemmen.

Als ik heel eerlijk mijn mening geef...

Ik zou dit bakje absoluut niet nemen.
Waarom?

Het is een zeer onhandig bakje in onderhoud. Planten krijgen enkel licht van de lamp in het kleine middenstukje.
Planten onderhouden is ook bijna niet te doen door de kleine opening heen, net als het schoonmaken van de ruiten.
Het wateroppervlak wat zuurstof en Co2 kan uitwisselen met de buitenlucht is ook veel te klein. Nodig voor de dieren en plantengroei!

Je zou ook eens kunnen kijken naar een SuperFish Home 25 of 40 aquarium.
Die zijn ook modern van uiterlijk, maar vele malen beter in elk opzicht.

Bij garnalen moet je altijd even kijken of het filter geschikt is.
Dat is bijna geen enkel filter namelijk, omdat de garnalen baby's erin worden gezogen.

Soms kun je hem makkelijk garnalenproof maken door er een panty omheen te doen bijvoorbeeld.
En anders kun je het filter vervangen door een ander filtertje wat wel veilig is.
Een sponsfilter op lucht of stroom bijvoorbeeld.

De superfish wave en de superfish home zijn inderdaad ook modern en interesant
Alleen vindt ik bij die edge het leuke dat water boven in ook vol zit

Ik ga het nog eens bedenken en bekijken
Mijn voor armelijke is dat er wat leuke planten en landschapje in komt
De dieren en vissen geen must

Als ik het goed begrijp wil je er een leuke scape inmaken.

Des te meer redenen om niet voor dit bakje te gaan.

Je kunt beter voor een bakje gaan waar de ledverlichting over de hele lengte van de bak is, zodat het licht dus ook ALLE planten bereikt.
Een scape of landschapje vergt veel onderhoud en priegelwerk. Super leuk, alleen niet door zo een kleine opening.

Het is idd dat het water tot boven aan komt, maar dat is dan ook het enige voordeel vind ik.
Je hebt er alleen zo weinig aan als je plantjes het niet goed doen omdat er te weinig licht bij komt en je er moeilijk bij komt met onderhoud.

Ik geef alleen mijn mening he, ben normaal niet snel negatief over een aquarium, maar wel over deze en de biorb aquaria, waar vaak dezelfde onhandige dingen spelen.

Zeker Sanneke80 snap dat dit jouw mening is. ben zelf verder onderzoek gaan doen en dit bakje is inderdaad op veel vlakken niet handig en daardoor ben ik zelf naar een andere bak aan het kijken.

ik heb nu veel interesse in de fluval flex 34 liter nu zit ik alleen met het fijt dat ik garnalen wil gaan houden en de openingen van de filter redelijk groot zijn maar hier kan ik denk ik wel een oplossing voor vinden

ik zit nu midden in de verbouwing en ben op moment alleen onderzoek aan het doen en tijdens de zomer maanden wil ik deze bak gaan halen en beginnen met draaien

nu deze bak iets groter is zijn er dan ook andere mogelijkheden betreffende de visjes ik was namelijk aan het denken aan schooltje otocinclus of iets anders wat nog bij het alpenverhaal kan helpen

De flex is een hele nieuwe bak! Die bolle ruit is erg apart, lijkt me wel leuk!

Wat je zou kunnen doen is die openingen in het filter garnalen proof te maken door er een stukje horre gaas, vitrage oid er achter vast te kitten met een druppeltje onderwater plantenlijm. Het is jammer dat het een deel van je zwemliters wegneemt, maar zo heeft ieder aquarium wel iets.

Je kunt het licht met een afstandsbediening van kleur wisselen en zelfs onweersbuien met flitsen en al opzetten. :juggle:
Disco is niet echt tof voor de beestjes, maar de rest is wel heel leuk. 😀

Qua onderhoud is het in elk geval een heel handig ding.

ja mij lijkt het ook wel een handig klein bakje
ik dacht zelf aan een grote filterspons in dat ene vak waar het water doorheen moet om zo de gaten kleiner te maken. jou oplossing lijkt me wel beter maar weet niet of ik zo handig ben!!!

dat licht is wel leuk dat het met een afstandsbediening is maar die kleuren geef ik niks om en zeker die bliksem waarom in godsnaam?! maar goed gaat om de vorm!

iemand nog ideeën voor visjes voor bij de crystal red garnalen

Boraras Brigittae is een leuk klein visje (2-3 cm)

hoi allemaal
ik was in een aquarium winkel en zag deze bak staan. ik vind de vorm erg leuk en wil deze bak op mijn werk bureau gaan zetten met hoofdzaak planten.

om niet alleen planten maar ook iets van leven er in te hebben kom ik jullie hier wat vragen

alleen wilde ik vragen of dit samen kan en of dat jullie nog andere leuke alternatieven weten
ik weet is een heeeele kleine bak en is niet ideaal voor veel vis. daarom aan het kijken voor iets met een aanwezig gedrag

zo heb ik ooit in een andere bak een dwerg kogelvis gehad die altijd bij het raam kwam kijken

gr lennard
hoi allemaal

gr lennard
1485275604526130644631.jpg

Ik heb er kleine endler visjes en andere mini visjes in in totaal 14 stuks gaat prima maar het moet wel een klein lijdend soort zijn.

hoi allemaal

gr lennard

Ik heb er kleine endler visjes en andere mini visjes in in totaal 14 stuks gaat prima maar het moet wel een klein lijdend soort zijn.

1485276113024-298018804.jpg

ja ik ben afgeweken van dit aquarium omdat ik toch iets groter wilde en met planten wil gaan werken.

ik heb afgelopen donderdag de fluval flex 57Liter (toch nog een maatje groter) besteld in Duitsland (omdat hij bij verschillende zaken in Nederland niet bestelbaar was)

ik ga voor visbestand een nieuw topic openen ivm ander formaat bak enz enz
daarnaast laat ik weer wat van me horen als het aquarium er is en ik de aquascape gedaan heb

wel super bedankt voor het meedenken allemaal

gr lennard

Hoi ik ben aan het denken om ook een Fluval flex aan te schaffen, heb je meerdere foto's van de bak en hoe bevalt de belichting en de filter je?

Hoi ik ben aan het denken om ook een Fluval flex aan te schaffen, heb je meerdere foto's van de bak en hoe bevalt de belichting en de filter je?

dit is een zeer leuke bak en makkelijk te onderhouden. er zijn echter paar lastigheden
de verlichting is top ik heb zelf op de laagste stand anders krijg ik te veel algen op anubias
de storm functie niet gebruiken lijkt me alleen maar stressvol voor de vissen!!
de gaten voor de filter pomp ruimte zijn aan de grote kant dus heb zelf daar filter schuim blokken voor gedaan (kleine moeite en filtert het water extra)
de pomp die bijgeleverd wordt is aan de sterke kant en zet deze dan ook bij voeren uit omdat in combinatie met de gebogen vooruit het voer via ruit meteen naar bodem gaat. (er zijn ook ander oplossingen)

en zelf heb ik nu probleem met ziekte waar ik maar niet achter kom maar dat heeft niks met de bak te maken

voor de rest een super bak en raad anders aan de youtube filmpjes van Pectec te kijken over deze bak

Unboxing

Mods:

Stocking:

gr Lennard

ja ik ben afgeweken van dit aquarium omdat ik toch iets groter wilde en met planten wil gaan werken.

ik heb afgelopen donderdag de fluval flex 57Liter (toch nog een maatje groter) besteld in Duitsland (omdat hij bij verschillende zaken in Nederland niet bestelbaar was)

ik ga voor visbestand een nieuw topic openen ivm ander formaat bak enz enz
daarnaast laat ik weer wat van me horen als het aquarium er is en ik de aquascape gedaan heb

wel super bedankt voor het meedenken allemaal

gr lennard

ik ga mijn bak waarschijnlijk door de vreemde ziekte anders inrichten
en wil makkelijke vis gaan houden met veel kleur
guppen of beta

dus als iemand nog leuk idee heeft laat maar weten

het is namelijk een plezier bak voor op mijn nachtkastje en wil een makkelijk te houden samenstelling met veel kleur

gr lennard

ik ga mijn bak waarschijnlijk door de vreemde ziekte anders inrichten
en wil makkelijke vis gaan houden met veel kleur
guppen of beta

dus als iemand nog leuk idee heeft laat maar weten

het is namelijk een plezier bak voor op mijn nachtkastje en wil een makkelijk te houden samenstelling met veel kleur

gr lennard
Misschien een koppel honinggoerami's? Niet alleen kleurrijk, hun gedrag is ook nog is heel leuk! Daarbij kun je een scholenvis houden (Bijv. Hyphessobrycon amandae, of neon tetra's) en een bodemvis, zoals een groepje corydoras of Pangio semicincta.

ben persoonlijk geen fen van goerami's maar wel bedankt voor het meedenken

ja ben zelf heel erg aan het twijfelen tussen guppen en beta en weet ook niet of er dan nog iets bij kan

Als de bak inderdaad zo'n sterkte stroming heeft, zou ik een betta afraden. In ieder geval geen met lange vinnen, omdat deze dan te veel moeite moet doen om te blijven zwemmen. Korte vinnen (zoals de vrouwtjes) zou naar mijn idee niet zo'n probleem moeten zijn.

ja de stroming in de bak valt mee alle het voer gaat voorland door bolling ruit naar beneden

ben zelf wel aan het kijken om de stroom te verminderen door een andere pomp te halen

dit is een zeer leuke bak en makkelijk te onderhouden. er zijn echter paar lastigheden
de verlichting is top ik heb zelf op de laagste stand anders krijg ik te veel algen op anubias
de storm functie niet gebruiken lijkt me alleen maar stressvol voor de vissen!!
de gaten voor de filter pomp ruimte zijn aan de grote kant dus heb zelf daar filter schuim blokken voor gedaan (kleine moeite en filtert het water extra)
de pomp die bijgeleverd wordt is aan de sterke kant en zet deze dan ook bij voeren uit omdat in combinatie met de gebogen vooruit het voer via ruit meteen naar bodem gaat. (er zijn ook ander oplossingen)

en zelf heb ik nu probleem met ziekte waar ik maar niet achter kom maar dat heeft niks met de bak te maken

voor de rest een super bak en raad anders aan de youtube filmpjes van Pectec te kijken over deze bak

Unboxing

Mods:

Stocking:

gr Lennard

Ik had die filmpjes ook al gezien. Ik hou meer van feedback van mensen die hem wat langer in gebruik hebben 🙂 Ik wil er sowieso garnalen in dus is dat gedeelte wat je benoemt over de filter wel een belangrijk puntje en uiteraard zal daar wel iets aan te doen zijn.

De bak zou dan in de wederom in de woonkamer komen staan en niet op mijn nachtkastje haha. Guppen zouden wel kunnen. Zelf ben ik er geen fan van en die kweken ook als de neten haha.

Wat vind je van de Danio margaritatus / Rasbora galaxy of de Pandaka pygmaea of de Rasbora maculata, Boraras maculata.

Danio margaritatus
deze heb ik zelf nu en sterven een voor een af en de reden is niet te vinden daarom voor mij nu makkelijkere vis tot ik er minder tijd in hoef te steken en meer van kan genieten

Balen dat de danio's het zo slecht doen bij jou.
Ik heb ze ook maar ik vind het juist makkelijke visjes.
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik ze bij een hobbykweker vandaan heb.
Ik heb er ook een paar van een tuincentrum hier in de buurt maar deze waren niet zo gezond en van de 5 zijn er nog 2 over.

Ik ga er vanuit dat het tuincentrum wildvang verkocht en dat ze daarom minder sterk waren.

ik heb zo ook al eens eerder gehad zonder problemen
waarschijnlijk zoals bart in mijn andere topic zegt door gekweekt en zo zwak/ziektes bij zich

Ik denk inderdaad dat dat het is.
Ik heb even snel je ander topic nogmaals doorgelezen en herken wat je verteld.
Heb ik ook gehad gelijk apart gezet en esha 2000 bij gedaan na 2 dagen geen verbetering en dood gegaan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan