Fluval Edge 46 liter van discus[s]Fisch


D

discus[s]Fisch

Guest
Hallo, daar ben ik weer.

Na zo'n 10-15 jaar geleden ga ik de opzet van mijn Fluval Edge (FE) op dit forum tonen.
Oudgedienden kennen mij beter als rfvdp, maar die login werkt allemaal niet meer.
En tegenwoordig ga ik door het leven als discusFisch :)

De FE komt in de gang/hal te staan. Deze ben ik nu aan het opknappen. Schilderen en zo. En ik ga zelfs voor het eerst behangen :p

De eerste foto's zijn van de locatie waar het aquarium komt te staan.
Het aquarium vangt wel iets licht via de buitendeur, maar staat vooral in de schaduw.

Het idee is om er een Betta vis in te houden.
Dat is niet optimaal zou je denken, want de bovenkant is afgesloten met een glasplaat.
Maar ik wil het aquarium niet helemaal vullen, zodat ik drijfplantjes bovenop het water kan laten drijven.
Verder komt er denk ik niet veel anders bij.

De foto's...

discussfisch-fluval-edge-01.jpg


En wat meer op afstand:

discussfisch-fluval-edge-02.jpg


Oja, de muur rechts moet nog geschilderd worden.
Dus de echte opstart is pas nadat alles geschilderd is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit.

Hallo, daar ben ik weer.

Na zo'n 10-15 jaar geleden ga ik de opzet van mijn Fluval Edge (FE) op dit forum tonen.
Oudgedienden kennen mij beter als rfvdp, maar die login werkt allemaal niet meer.
En tegenwoordig ga ik door het leven als discusFisch :)

De FE komt in de gang/hal te staan. Deze ben ik nu aan het opknappen. Schilderen en zo. En ik ga zelfs voor het eerst behangen :p

De eerste foto's zijn van de locatie waar het aquarium komt te staan.
Het aquarium vangt wel iets licht via de buitendeur, maar staat vooral in de schaduw.

Het idee is om er een Betta vis in te houden.
Dat is niet optimaal zou je denken, want de bovenkant is afgesloten met een glasplaat.
Maar ik wil het aquarium niet helemaal vullen, zodat ik drijfplantjes bovenop het water kan laten drijven.
Verder komt er denk ik niet veel anders bij.

De foto's...

Bekijk bijlage 303791

En wat meer op afstand:

Bekijk bijlage 303792

Oja, de muur rechts moet nog geschilderd worden.
Dus de echte opstart is pas nadat alles geschilderd is.

Je bent volgens mij alleen een [/s] vergeten achter je naam, want door je hele bericht staat een streep
 
Hello! Veel plezier. Maak maar snel je hal klaar want we willen een gevulde bak zien?
Mooie fluval btw.
 
Het blijven oogstrelende maar ontzettend onpraktische bakken. Ik ben heel benieuwd wat je er van gaat maken. Succes met klussen en de bak ;)
 
Ja, zo vind je nog eens wat wanneer je aan het klussen bent en de boel gaat leeghalen.
Blijkt het een hele stapel te zijn. Ja kan ze weer terugzetten en over een aantal jaar vind je ze weer terug op de plek waar je ze toen hebt neergezet.
Maar ik heb een oplossing gevonden. Nee, ik heb ze niet naar de kringloopwinkel gebracht. Die zullen er ook niet blij mee zijn, want ik denk dat ze genoeg dozen vol hebben ;)
Dus heb ik ze opgestapeld in de Fluvel Edge. En zie hier het resultaat:

discussfisch-fluval-edge-003.jpg


Nu met het grind op de boden:

discussfisch-fluval-edge-004.jpg


Je ziet dat de bovenste schaaltjes iets anders staan.
Jammer genoeg viel er grind in 1 van de bakjes en moest ik anderen verwijderen om de getroffen schaal te kunnen legen.

Het vullen met water kan beginnen:

discussfisch-fluval-edge-005.jpg


Apparatuur erin en aansluiten.
Bacteriën erbij en nu maar lekker laten indraaien....

discussfisch-fluval-edge-006.jpg


discussfisch-fluval-edge-007.jpg


Zie je de belletjes uit de terra cotta komen?
Ik heb er een filmpje van gemaakt die ik later zal posten.
Deze moet nog ge-upload worden naar Youtube.

discussfisch-fluval-edge-008.jpg


discussfisch-fluval-edge-009.jpg


Het bovenste bakje heb ik gevuld met grind, zodat ik daar wat plantjes in kan zetten.

De waterpest is tijdelijk. Die wordt vervangen door andere achtergrondplantjes.
Het idee is om tussen de schaaltjes Anubia en dat soort soorten te stoppen, zodat het wat meer begroeid is.

Dat was het weer voor deze keer...
 
Nou nog eentje dan.
Met de nachtverlichting aan:

discussfisch-fluval-edge-010.jpg
 
Bijzonder om te zien en een voordeel is dat je de plantjes die erin komen in elk geval geen water hoeft te geven :DD ;)
 
Je zal de stroming van je filter wel serieus moeten minimaliseren op ideaal te zijn voor een betta.
 
@Vis&versa Zeker, daar heb je gelijk in.
Daarom heb ik vandaag ook een update van het filter (JBL CristalProfi i30) gekocht waarbij de doorstroom van het water kan worden geregeld.
De versie die ik al een tijd heb heeft deze mogelijkheid niet :(
Maar voor de opstart lijkt het mij geen probleem om het water lekker te laten circuleren. Met wat luchtbelletjes erbij, die ik later uit zet door het slangetje aan de bovenkant te verwijderen.
 
Let er wel op dat die luchtbubbeltjes ook sneller je co2 uit het water verdrijven. Met snelgroeiers niet zo'n probleem, maar met andere planten mogelijk wel wat meer
 
Let er wel op dat die luchtbubbeltjes ook sneller je co2 uit het water verdrijven. Met snelgroeiers niet zo'n probleem, maar met andere planten mogelijk wel wat meer
Visje voor planten voor mij. Maar dit bakje staat tot de nok toe vol met Vaantjes plant, helemaal.
Niks anders, het is een tijdelijke oplossing. Dus deze planten mogen gerust instorten, zien we dan wel weer.

Maar je hebt gelijk hoor wat betreft dat CO2. Alleen nu kan het gelukkig geen schade berokkenen.
 
Ik zou met de stroming eerder goed kijken naar de richting dan naar de sterkte.

Wij hebben op onze 60ltr cube een eheim classic 2213 staan met 1 spraybar, en dat gaat hier prima. Daarnaast hebben we in die bak nog een hob-filter. Ow, en een betta.

In de 30ltr cube hebben we een aquael turbo 500 voluit staan met ook een mini-hob-filter. En ook een betta.

De mini hob's gebruiken wij voor wat beweging in het wateroppervlak waardoor we geen kaamlaag hebben.
 
Lieve mensen. Bedankt voor jullie bezorgdheid over het aquarium.
Wel leuk om jullie ervaringen te lezen. Daar steek ik weer iets van op.

Zoals al wordt aangegeven zit er nog geen vis in.
Het aquarium is bezig om goed voor de dag te komen wanneer er vissen (nou ja, 1 vis) in komen.
Ruim voordat de Betta in het aquarium wordt losgelaten heb ik er voor gezorgd dat alles optimaal is ingesteld voor deze vis.

Ik wens jullie een fijne dag.
Geniet van het mooie weer :cool:
 

Terug
Bovenaan