Wat is er nieuw

fluval edge inrichting

• Onderwerp starter Onderwerp starter darkmark
  • Startdatum Startdatum
D

darkmark

Guest
Hallo,

ik ben van plan mij een fluval edge 23L aan te schaffen om eens mee te beginnen.Ik ben een compleet leek op dit gebied maar dit is een beetje het idee wat ik heb omdat ik het mooi vind hoe het mos tussen dit type stenen uitziet:
9y6Xs3TFHKQm_x3FV_S8dETSWz1Zngau.jpeg
show249.html

9y6Xs3TFHKQm_x3FV_S8dETSWz1Zngau.jpeg

*qua visjes wil ik graag de kardinaal tetra, maar vraag is hoeveel kunnen er in de 23L bak.

*moet er iets in de vorm van een anubiassoort plant in of is mos ook genoeg?

*is zand of grind een betere optie?

*is een voedingsbodem noodzakelijk?

*hoe heet het type steen op de foto en is deze ook verkrijgbaar in nano formaat?

alvast bedankt!

Welkom Darkmark.
Zijn mooie voorbeelden.

Is absoluut niet goed voor de vissen om in 23 liter kardinalen te zetten,eigenlijk is zo'n kleine hoeveelheid voor zo goed als geen enkele vis geschikt als je de vissen eigzins in goede omstandigheden wil houden.
Wat betreft de planten is dat allemaal een kwestie van persoonlijke smaak denk ik.
De stenen van de voorbeelden is Seiryu,en is in verschillende formaten te krijgen maar ook heel makkelijk om zelf kleiner te maken.

bedankt voor je reactie John,

een paar kardinaals is dat ook geen optie? zo niet welke visjes dan wel?

darkmark zei:
bedankt voor je reactie John,

een paar kardinaals is dat ook geen optie? zo niet welke visjes dan wel?

Het aquarium is de klein om vissen op een dier vriendelijke manier in te houden.

Kardinalen zijn scholenvissen en zwemmen behoorlijk en dan is het bakje echt te klein om ze te houden helaas. Heel eerlijk zou ik zo snel geen vis kunnen bedenken die geschikt is voor dit bakje. Garnalen kunnen wel en dat zijn ook echt super leuke dieren! 😀

Geen vissen. Waarom geen garnalen en mooie slakken soort.

ok bedankt voor de info mensen.

een boraras brigittae visje zou wel kunnen las ik, deze zouden maar 20L nodig hebben. ik ga me eens verdiepen in garnalensoorten en slakken
Boraras-b.jpg

stug volhouden en er toch vissen in doen, dit gaat goed komen!

jij overleeft zelf in principe ook wel in een kamer van 4 m2, mits je eten krijgt en je stront af en toe wordt weggeschept.

enkele garnaaltjes zou kunnen... maar ook dan is het wat klein hoor! (mijn mening)

waarom schaf je niet een ruimere bak aan?
heb je langer en meer lol van!(mijn mening)

- als het puur op een overlevings- kwestie aankomt kun je er allerlei vissen in houden, maar dit gaat ten koste van hun welzijn en komen ze niet tot hun recht (neem mijn bovengenoemde voorbeeld over jouzelf :))

Thomba zoals ik al zei ben ik me aan het inlezen en ben ik al afgestapt van de kardinaals tetra's. ik lees op menig website dat een aqua40 voldoet en deze is volgens mij nog kleiner als de fluval edge. kun je onderbouwen dat deze visjes geen prettig leven zullen hebben in mijn bak? dan hoor ik dat graag 😉

http://www.aquariumvissen.net/boraras_brigittae.php

welke garnaalsoorten zou ik kunnen houden in de fluval edge?

ik stel jullie reacties zeer op prijs 🙂

Met garnaaltjes heb je een ruime keus 😀 een makkelijke soort is de vuurgarnaal of een van de vele kleurslagen in welke deze voorkomt. Een iets moeilijkere soort, maar wel mooi, is de crystal red of black garnaal.

Het probleem met de meeste vissen die als zijnde nanovissen worden aangeboden is dat het scholenvissen zijn. Scholenvissen voelen zich pas echt lekker vanaf een stuk of 10 a 15. Dan komt echt hun gedrag het mooiste uit. Maar dan komt het probleem dat deze bak eigenlijk te klein is om een hele school in te houden. En daarom dat ik je ook vissen in deze bak zou afraden.

Je leest heel veel maar zo n bakje vind ik echt te klein voor vissen. De enige optie vind ik 1 Betta of anders dus garnalen.
Garnalen heb je in veel kleuren en gradaties, dus keuze genoeg.

In de fluval edge zou ik geen betta houden. Die bakjes vul je tot aan de dekplaar met alleen een hele kleine vierkante opening. Betta's zijn labyrinth vissen en moeten dus wel de mogelijkheid hebben om aan de oppervlakte adem te kunnen halen.

Dit aquarium moet nog worden aangeschaft zo te zien.
Met de scape die voor ogen is zeker ook eens nadenken over een 60cm: hoeft niet duurder te zijn dan een Edge en maakt het scapen meteen ook een stuk eenvoudiger. Plus: een bescheiden aantal vissen kan toch.

Mocht het een 60cm worden dan even bedenken dat er al een aantal leden zijn met problemen met de Marina.
Veder een leuke bak maar net niet de kwaliteit die je mag verwachten. Ook op MP staan vast wel bakjes voor niet teveel geld.

Dat bakje heb ik ook gehad, nou ja heb hem nog maar bovenkant glas is stuk.
Vergis je niet het is een mooi bakje om te zien, maar je kunt er amper wat inhouden en het onderhoud in dat ding is echt serieus niet leuk meer.

Je kunt nergens bij al helemaal niet als je er hout of steen of een verwarming oid inzet. Bakje stroomt ook heel makkelijk over omdat je er relatief ver in moet met je arm om uberhaupt ergens bij te kunnen (hopelijk heb je kleine handjes). Dat glas aan de bovenkant is mooi maar wordt als je niet uitkijkt snel wittig van de kalk, omdat het water verdampt via het stukje open lichtkap. Het waterniveau komt dus heel nauw. Verder zijn luchtbubbels onder het glas irritant.

Ik zou als beginner zeker niet dit bakje nemen! Je komt er niet met 5x/week wat voer ingooien en 1x/week wat water verversen.

Als je al vissen in dit bakje wil wordt het verhaal nog lastiger. Een betta kan niet vanwege het glas aan de bovenkant, tenzij je een paar cm lucht overlaat maar dan ho je het filter irritant en krijg je kalkranden. De enige andere mogelijkheid qua vis is ook niet echt aan te raden, al helemaal niet voor een beginner: een harempje slakkenhuiscichliden. Dit worden er namelijk al heel snel heel veel ze fokken nogal, en ook hier is het onderhoud weer best lastig.

Ook (zelfs) met alleen garnalen erin zou ik dit bakje niet aanraden, tenzij je het geduld en de kunde hebt om bv bonsai boompjes te vezorgen, daar is het wel wat mee te vergelijken....

Ok erg bedankt voor de reacties 🙁 hoe staan jullie tegenover de fluval edge 2? Geloof 42L. Kan het niet helpen maar ik vind ze beide zo mooi qua design.

Ik begrijp goed dat je deze erg mooi vind maar vergeet niet dat je jaren lang de bak moet onderhouden en dat het wel zo fijn is als dat makkelijk kan.
Zoals saskia ook al aangeeft is dat lastig met deze Fluval.
Zelf zou ik de SF Expert 70 eens bekijken. Die heeft led en is verder een leuke bak waar je ook zeer zeker iets mee kan doen. Ik heb hier de Expert30 staan met garnalen.

Ok John bedankt ik ga eens op internet zoeken. Ook kwam ik de superfish home40 tegen wat me wel aanstaat qua design, maar of het praktisch is no idea

Dat bakje hebben wij ook gehad en is makkelijk qua onderhoud. De kap met led klap je zo open naar de zijkant. Verder ligt er een plaat op ter afdichting.
Enige nadeel bij garnalen is dat er een vast huis inzit waar je filter in geplaatst moet worden en door de spijlen kunnen garnalen heen komen.
Tja de perfecte bak moet men nog maken denk ik maar de Expert70 zou mijn voorkeur dan hebben gevolgd door de Home 40 of 60.
Lastig he om een keuze te maken.

ja lastig idd...een hoop informatie aant vergaren iedere avond haha. ben er ook nog niet echt over uit of ik voor visjes wil gaan of voor garnalen. voor garnalen zijn die 40L aquaria dus prima, voor visjes minder. zou ik voor de visjes kiezen dan kun je dus beter de Expert70 pakken.

ben van de fluval edge afgestapt. Als het lastig schoon te maken is ga ik het zien als vervelend werk en dan staat dat ding er. Wil gelijk de juiste keuze maken 😉

Ja met de Expert 70 heb je wat meer mogelijkheden. Voor garnalen heb je aan 30-40 liter meer dan voldoende ruimte.
Als je een makkelijke bak wilt hebben dan zou ik voor de Expert gaan. Die heeft een normale kap namelijk. Nadeel is wel dat als de led ooit stuk zou gaan dat een vervangende duurder is bijna dan de hele bak.
Maar goed je hebt natuurlijk eerst de garantie dan. En anders zou je aan een gewone 60cm kunnen denken van bv Juwel of een ander merk met een T8 tl buis.
Maar ik ben tevreden over de Expert 30.

ervaring met de Superfish Home 60?

Ik had de 40 en op zich een leuke bak, alleen zou ik dan dat filterhuis eruit halen als je garnalen neemt.

Nadeel van de Superfish home serie is dan weer dat er meer dan voldoende ruimte is eruit te springen voor visjes. Beperkt de keuze alweer.

Wat vind je van de Juwel Vio 40 of de Superfish Aqua60 ?

idd een mooie bak die juwel vio 40 maar toch te klein, ben erover uit dat ik visjes wil houden liefs kardinaal tetra's en ee kempvisje (als die bij elkaar kunnen)en een paar garnaaltjes. over de samenstelling van vissoorten - garnalen moet ik me nog even verdiepen 😉

Mascha&Ivo zei:
Nadeel van de Superfish home serie is dan weer dat er meer dan voldoende ruimte is eruit te springen voor visjes. Beperkt de keuze alweer.

Wat vind je van de Juwel Vio 40 of de Superfish Aqua60 ?

Als je de kap erop doet (Home) dan is er een kleine rand open maar of daar een vis zo maar door zou springen??
Ik heb dat niet ervaren in elk geval. Dan is er de optie voor de Expert 70 met led omdat die een dichte kap heeft.
De Aqua 60 heeft geen led en ik gong ervan uit dat de TS graag een bak wilde met led.

Zoals ik al zei is het soms lastig een bak te vinden die je mooi vind en aan al je verdere eisen voldoet 😉.

Bij de meeste nanocubes die ik heb is ook wel een klein randje open als de afdekplaat erop ligt maar echter is er hier nog nooit iets uitgesprongen. Misschien heb ik geluk gehad dus.

darkmark zei:
idd een mooie bak die juwel vio 40 maar toch te klein, ben erover uit dat ik visjes wil houden liefs kardinaal tetra's en ee kempvisje (als die bij elkaar kunnen)en een paar garnaaltjes. over de samenstelling van vissoorten - garnalen moet ik me nog even verdiepen 😉

Een Betta is erg mooi maar is en blijft altijd een gok. De kans is re�el dat ze je garnalen proberen op te peuzelen en of het met de bijvis goed gaat is ook afwachten. Soms lees je dat het goed gaat maar soms ook niet. hangt van het karakter van je Betta af namelijk.
Ik heb hier een Betta mijn laatste Citroengarnalen zien oppeuzelen dus 🙁.

Is LED zoveel beter John? goedkoper op den duur neem ik aan.
of zijn er meer voordelen?

Goede vraag want ik gebruik het alleen in enkel nano bakjes.Daar hou ik garnalen in en dus weinig planten en ik kan dus niet veel uit eigen ervaring daarover zeggen.
Wel zijn er al leden met hele mooie planten bakken die led gebruiken. Maar de led boven de Expert 30 bevalt verder prima voor die paar plantjes die erin staan. En in stroom scheelt het zeker ja.

Gewoon een vraagje, kan je in zo'n bakje geen zeer kleine vissen plaatsen?

Denk aan een Gobiopterus panayensis of een Pandaka pygmaea? Zo'n visjes worden niet groter dan 1.5 cm. En er zijn nog soorten van 1 a 2 cm.

darkmark zei:
Is LED zoveel beter John? goedkoper op den duur neem ik aan.
of zijn er meer voordelen?

Bwa neen. Dat ga je niet merken in je portemonnee.

Een TL lamp is veel goedkoper en produceert ook meer licht. En qua verbruik scheelt het niet zo enorm met LED.

LED geeft gewoon een 'ander' licht, mooier vind ik persoonlijk. En het is veiliger.

Misschien dat die hele kleine visjes er wel inkunnen. Ze zijn zo groot als een euro muntstuk zie ik 😀
Maarja dan nog moet je er rekening mee houden dat het geen vissen zijn die in hele grote groepen gehouden moeten worden (ik ken de soort verder niet). Vind ze er overigens wel grappig uitzien 🙂 heb ze alleen nog nooit ergens gezien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan