Wat is er nieuw

Fluval edge

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lovergirl
  • Startdatum Startdatum
L

Lovergirl

Guest
Hallo Allemaal

wat een zoektocht naar een aquariumpje. Uiteindelijk 1 gevonden die voor mij perfect is. Alleen wat een zoektocht om daar de juiste dingen mee te doen. Dus hulp zou erg fijn zijn. Ben helemaal onbekend in dit wereldje en heb maar 1 eis en dat is dat het moet gebeuren in een Fluval edge 23 liter aquariumpje. Het enige wat zeker is is dat er 2 soorten garnalen gaat krijgen. ivm wat kleur in de bak en ik vind het geweldig mooie diertjes.

Maar hoe gaat het allemaal in zijn werk? Welke bodembedekking moet er in en welke plantjes kunnen ineen kleine bak? welke hout of stenen passen er mooi? wat gaat samen met garnaaltjes en welke kunnen met elkaar overweg en kruisen niet?

zoals jullie lezen heb ik enorm veel vragen?!?!?!?! welke winkel in de omgeving Doetinchem/Arnhem zou mij op weg kunnen helpen?

Hulp is meer dan welkom.

Groetjes D.

Plantjes en garnalen zou ik gewoon online bestellen, in DTC heb je wel de Jumper maar daar kom je niet echt verder denk ik.
Misschien zijn er wel forumleden met hetzelfde aquarium en kun je daar wat afkijken, het is ook wel echt een garnalen aquarium.
Anders zou ik eens op google kijken kwa inrichting en altijd eerst netjes 3 weken laten indraaien zonder garnalen er in.

had al begrepen dat het een echte garnalen aquarium is en dat is ook at ik wil. Alleen heb ik geen verstand van aquariums. Hoe zit het met de bodem? en welke plantjes kunnen er in? die garnalen komen als laatste erin over een maand ofzo maar eerst de aquarium kopen. en veel informatie verzamelen. wat tot nu toe nog alleen maar ??? heeft gecre�erd. Hoe moet je de waarden meten? welke spullen heb je minimaal nodig? er is zoveel informatie dat ik het niet meer overzie.

Er is bij de Hornbach mooi grind/zand te koop met een korrel van 0,4-0,8mm en erg geschikt.
Plantjes blijven daar ook goed in zitten.
Ik zou voor garnalen er in ieder geval een leuk stukje hout in kopen met wat mos erop en verder makkelijke pntjes zoals de Crypto of Anubia.
Maar veel mensen houden in de garnalenbak niet veel plantjes.
Op het AF staan voorbeelden genoeg om je te ori�nteren.

Google eens op kruisingsschema garnalen.
Kun je even kijken welke samengaan.
Maar in zo n bakje kun je ook mooi 1 soortje doen denk ik.

heel erg bedankt voor jullie reacties. Vind het namelijk zonde om van alles te kopen en eigenlijk niet weten wat geschikt is of wat eigenlijk kan en het vervolg dat de garnalen alsnog dood gaan. ik ga eens kijken

Leuk, nog een Fluval Edge door een beginner! (ja, na een paar maanden zie ik mezelf nog steeds als beginner). Ik snap dus goed je vragen. Allereerst maak je geen zorgen, je kan altijd iets bijkopen als je het nodig hebt! maar de basis heb ik even uitgestippeld.

Sowieso nodig:

- Grind/zand. Niet TE fijn zand (zoals ik heb) want dat gaat stuiven door het watervalletje.
- Snelgroeiende plant (in het begin erg handig voor het water schoon te houden, kan later er uit als je ze niet mooi vind. Snoeien in een Fluval Edge is lastig)
- Mos. Je kan mos op een tak of steen binden. Ik heb nog maar op 1 steen mos gebonden, maar ze zitten bijna altijd in het mos. Mosbollen vinden ze ook fantastisch.
- Filtermateriaal (als dat er niet al bij zit)
- Garnalenkorrels/spirulina. Kan je online ook kopen, of hier op het forum van iemand (wie ontdek je snel genoeg)
- Teststrips of druppels. Druppels zijn nauwkeurig maar ook duurder. Voor simpele garnalen zouden strips een goede indicatie moeten zijn. Vooral Nitriet is gevaarlijk, en is de reden dat we pas na een aantal weken er garnalen in doen. En strips laten of niets zien, of een kleur bij nitriet. En dat is eigenlijk genoeg indicatie in het begin.
- Garnalenschepnetje. Garnaaltjes (dwerg) worden niet zo groot, en baby-garnaaltjes zijn haast niet zichtbaar voor het blote oog, dus een fijnmazig netje is erg handig.
- mini-Thermometer. Neem alleen niet de superkleine 1,7cm versie (geel). Bij mij wijkt die 2 graden af....

Afhankelijk van de soort:
- Thermostaat (je kacheltje) voor garnalen die van warmte houden.
- PH verlagende bodem voor de specialere garnalen zoals Crystal Bee. Je kan ook met osmosewater werken, maar dat is duur in aanschaf en veel meer werk. Als "beginner" zou ik het niet moeilijker maken dan nodig is!
- Plantenvoeding als je veel/lastige planten hebt.

Handig:
Plantenpincet, om planten terug te zetten in de bodem als ze losraken.
Smalle slang om vuil mee af te zuigen, en water te verversen.
Tijdschakelaar, zodat je niet handmatig het licht hoeft uit te doen. (luiheid!)

Persoonlijk zou ik met gemakkelijke garnalen beginnen. Vuurtjes, of een soortgenoot daarvan (Red Rilli die ik heb is ook gewoon een vuurtje met doorzichtige banden). Je kan later altijd nog moeilijkere garnalen nemen, maar als je met moeilijk begint en het gaat mis ben je er misschien (onterecht) snel op uitgekeken.

En geen zorgen! je hebt als je het aquarium nog genoeg tijd om verder in te lezen over waterwaardes, planten en garnaalsoorten!

Ik sluit me helemaal aan bij mijn voorganger, op ��n aanvulling en ��n kleinigheidje na:
- de genoemde nitrietpiek is inderdaad nogal gevaarlijk, en nog voor de nitrietpiek (wordt weinig aandacht aan besteedt helaas) komt er een ammoniakpiek en daaraan wil je evenmin dieren blootstellen.
- ook grote thermometers kunnen flink afwijken, zeg maar de maandagochtendmodellen. Het is wijs altijd de thermometer even te controleren ergens mee.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan