Wat is er nieuw

Fluval F60 komt niet op temperatuur, hoeveel watt heb ik nodig?

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,273
Locatie
Assen
Het lukt de bijgeleverde M100 staaf maar niet om mijn Fresh F60 bak van 85 liter op 25-26 graden te krijgen. HIj staat vrijwel constant aan, maar warmer dan 23 wordt het volgens mijn thermometers niet. Ik ben dus aan het kijken naar wat anders, maar zie dat de meeste fabrikanten 100w aangeven, op Eheim na. De Thermocontrols zouden het met 75w kunnen redden tot 120 liter, volgens Eheim.

Wat is nu wijsheid? Ik kan er natuurlijk twee staven in hangen, maar dat ziet er in een bak van 60cm niet uit. Zelf neig ik naar een Eheim Thermocontrol E, een Fluval E100 of een Aquael Ultra Heater oid. Iemand een suggestie voor de beste keuze?
 
Goedendag,

Ik zou er als eerste een andere thermometer in hangen, misschien is de jouwe niet goed. Als dat inderdaad het geval is, zou het zonde zijn als je gelijk een ander element zou kopen....
 
Dat heb ik uiteraard eerst geprobeerd en daar zit het hem niet in. Er is gewoon geen enkele temperatuurverandering, terwijl de verwarming constant brandt. Ik vrees dat het er ook wat mee te maken heeft dat de kamer waarin de bak staat niet continu verwarmd wordt. Het is daar zo'n 18 graden en ik vermoed dat dit element het verschil niet kan overbruggen.
 
Dat heb ik uiteraard eerst geprobeerd en daar zit het hem niet in. Er is gewoon geen enkele temperatuurverandering, terwijl de verwarming constant brandt. Ik vrees dat het er ook wat mee te maken heeft dat de kamer waarin de bak staat niet continu verwarmd wordt. Het is daar zo'n 18 graden en ik vermoed dat dit element het verschil niet kan overbruggen.
Dan zou ik voor een zwaarder element kiezen, je kan gerust wat overwaarde hebben.
 
Je zou kunnen proberen om een emmer wat te vullen en de heater in zetten. Gewoon koud water. Heater erin en kijken of het stijgt. Ik gebruik een heater die het standaard rond 24.2 graden houd, nacht koolt het af (zoals in het echt) naar 23.6
 
Dan zou ik voor een zwaarder element kiezen, je kan gerust wat overwaarde hebben.

En zou je dan afgaan op de specificatie van de fabrikant of simpelweg er een 125 of 150 watt in hangen? Mijn huidige M100 is namelijk geschikt voor 100 liter en is 100w, maar de E100 is dan weer geschikt voor 120 liter en de Eheim Thermocontrol E 100w zelfs tot 150 liter. En een 125w Eheim gaat tot 200 liter.

Verwarmen die Eheims nou zo veel efficiënter dan de anderen? Of klopt er van die specificaties net zo veel als van de pompcapaciteit van filters, die moet je immers ook door twee delen...

@Polarbear: Hij warmt ook wel op, want de bak staat op 22-23 graden. Hij krijgt hem echter niet hoger dan dat en ik vermoed dat dat dus te maken heeft met de locatie en het type bak. Het is namelijk in een open bak, ook al ligt er wel een dekruitje op. Dat is echter niet te vergelijken met een bak met TL er boven en ik krijg het idee dat de boel daarop afgestemd is.
 
Er zit zeker kwaliteitsverschil in de aangeboden producten. Maar zelf zou ik dan kiezen voor een 150 watt. Wanneer die waarde (te) ruim is gebeurd er eigenlijk niets anders dan dat hij minder vaak aanstaat.
 
Heb er hier nog wel een mooie liggen, uiteraard incl thermostaat; als je hem wil hebben, en € 2,50 + € 5,- verzendkosten overmaakt, dan stuur ik je die wel toe!
 
onbeperkt overwaarderen is niet okee.
wanneer het element kapot gaat is dat 9 van de 10 keer de thermostaat. als je teveel wattage hebt gaat je de vissen dus koken. .
 
Heb er hier nog wel een mooie liggen, uiteraard incl thermostaat; als je hem wil hebben, en € 2,50 + € 5,- verzendkosten overmaakt, dan stuur ik je die wel toe!

Wat voor een is dat, als ik vragen mag? 🙂
 
Sorry Lecturer, heb er nog 4...eentje wil niet schakelen (150 watt) en de andere 3 zijn alleen voor kleine bakjes.. 50 watt en minder...Was wat vlug met mijn reactie, had je anders graag geholpen!
 
@BigSmoke, Jammer, kijk ik verder!

@benvo : Waarom zou je eigenlijk de 150 nemen en niet de 125? Mijn LFS heeft beide wattages van de Eheim Thermostat E beschikbaar, dus ik heb de keuze. 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan