Fluval flex 123l Visbestand

L

Laskoe

Guest
Hoi allen!

Waarschijnlijk gaat er een Fluval Flex 123l bij komen (80 cm). Nu ben ik aan het nadenken over een potentieel visbestand. Ik wil dit graag met jullie delen en ben benieuwd naar jullie meningen & ideeën.

Optie 1:
Een 3 tal carinotetraodon travancoricus. (Dan ga ik ook een slakkenkweek opzetten). wellicht combineren met enkele bodembewoners voor het opruimen van voedingsresten van de slordige eters.

Optie 2:
Een koppel apisto's
15 - 20 x Nannostomus beckfordi
Plus een klein blijvend l -nummer

Optie 3: Tanganyika
6 x Lamprologus Multifasciatus
2 x Julidochromis transcriptus

Ik vind het vooral leuk wanneer de vissen interessant gedrag vertonen. Wat zouden jullie doen?
 
Ik heb met alle opties geen ervaring :(
Op basis van filmpjes denk ik dat die lamprologus wel heel erg leuk gedrag vertonen! Apisto's ook wel. Een kogelvis is sowieso bijzonder..
Als je het aan mij overliet zou ik de opties door elkaar gooien. Maar volgens mij kunnen lamprologus en kogelvis niet samen vanwege de hogere pH die de eerstgenoemde wil. Apisto's en kogelvis wel. Maar misschien vind je dat helemaal niks.

Andere leden die wel wat zinnigs te zeggen hebben?
 
Geen ervaring. Maar optie 1 lijkt me geen goed idee als ik dit zo lees.


Optie 2
Apisto ligt een beetje aan de soort, maar ik lees toch bijzonder vaak min 1.5 meter voor een koppel. (zijn wel soorten die in kleinere kunnen dus dat goed opletten).

Optie 3
Ik lees dat de Lamprologus Multifasciatus leven in een colonie van 10 tot 15 vissen ik weet niet of je ze tekort doet door er maar 6 te houden.

Verder moet je bij deze optie kijken hoe je je ph omhoog krijgt. Want water met een ph van 8.5 komt niet uur de kraan.
 
Optie 2
Apisto ligt een beetje aan de soort, maar ik lees toch bijzonder vaak min 1.5 meter voor een koppel. (zijn wel soorten die in kleinere kunnen dus dat goed opletten).
Vele apistogramma soorten kunnen prima in 80 cm.

Persoonlijk vind ik optie 2 de mooiste optie, maar smaken verschillen. Geeft je met de apistogramma’s een interessante vis. Daarnaast kan je deze optie goed combineren met een mooie plantenbak (mocht je dat willen).
 
Dank voor de antwoorden: optie 3 gaat afvallen. Hier ben je toch snel gebonden aan een bak met stenen en slakkenhuizen. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een plantenbak. Daarnaast is dit niet mijn eerste aquarium en houd wel van een uitdaging. De kogelvissen en het gedrag trekt mij het meest aan. Maar qua looks is een bak met apisto's het mooist? Lastige keus....of hebben jullie nog andere ideeën voor een vis met interessant gedrag die in een bak van 80cm past?

 
Mijn opmerking was niet gericht op de opmerking over beginner, Maar meer op dit stukje:

Het aquarium​

De inrichting van het aquarium moet zorgvuldig gebeuren. Zo is het belangrijk dat alle zichtlijnen worden gebroken. Dit wil zeggen dat het niet mogelijk is om van het ene kant van het aquarium, rechtstreeks naar de andere kant te kijken. Dit kan door middel van veel decoratiematerialen en een dichte beplanting. Hierbij is het vooral aan te raden om Cabomba soorten te planten. Onderzoek heeft aangetoond dat de vissen een grotere kans hebben om te blijven leven als het aquarium word beplant met Cabomba. Dit kan verklaren waarom deze kogelvis met name word gevonden tussen Cabomba planten. In ditzelfde onderzoek was de overlevingskans in een compleet leeg aquarium overigens nog veel lager.

Naast een dichte beplanting zijn drijfplanten of gedimd licht aan te raden. Deze soort houd immers van schaduwrijke gebieden. Onderzoek in de rivier Seetha en de wateren in de Kole wetlands laten zien dat de vissen bij een relatief hoge temperatuur leven (24-32 °C). In dezelfde onderzoeken zat de pH tussen de 6,2 en 7,1. Het water van het aquarium moet wel goed worden gezuiverd. De vissen kunnen slecht tegen vervuiling. Een sterke filter is dus aan te raden. Let er wel op dat de stroming niet te sterk is, dit stellen ze niet op prijs.

Door zijn agressieve aard is het lastig om de Carinotetraodon travancoricus samen te houden met andere vissoorten, daarom worden ze meestal gehouden in speciaalaquaria. Medebewoners mogen namelijk niet klein of teer zijn, anders zullen ze veel worden lastiggevallen door de kogelvissen. Ook te grote of dominante vissen gaan er niet goed mee samen want dan zullen de Dwergkogelvissen zelf op het menu staan. Onderling kunnen deze vissen ook agressief zijn. Houd er daarom zeker niet te veel in een aquarium. Er moet genoeg ruimte zijn om elkaar te kunnen ontwijken.



125 liter / 80cm is niet een heel groot aquarium. (wel groot genoeg voor deze vissen als ik het zo lees)
In een dergelijke bak de waterwaarden stabiel houden, de hoge eisen aan beplanting bij hoge temperaturen en weinig licht, waaronder specifieke platen die worden aangeraden, zorgen deze solitaire vissen elkaar niet te veel tegen komen. Tel daar het specifieke dieet bij op.

En dan heb je je bak zo ingericht dat deze dieren het overleven en naar hun zin hebben en dan heb je 3 visjes van 2,5 cm in een bak vol groen zitten waar je moeilijk iets anders bij kan zetten. Hoe vaak ga je dan uiteindelijk iets van deze dieren zien.

Als het lukt heb je wel iets bijzonders in je kamer staan, er zijn denk ik andere opties voor een 80cm waar je minder grijze haren van krijgt en meer te zien krijgt.

Maargoed zoals ik al eerder aangaf ik heb zelf geen praktijk ervaring met deze vis.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rebtor,

Bedankt voor je reactie en je hebt idd wel een goed punt wat betreft de kogelvisjes. Ik heb nog even goed nagedacht en heb mijn plannen helemaal omgegooid. Het word waarschijnlijk een juwel rio 180. Bied net wat meer mogelijkheden. Nu is mijn oog gevallen op de Chindingo saulosi wat ik een hele mooie vis vind. Maar het kan ook nog zijn dat ik voor Tanganyika ga die passen iets beter bij het formaat van de bak.
 
Ik heb zelf de nannostamus beckfordi, erg leuk visje! Vooral het baltsgedrag onder de mannetjes is prachtig om te zien. Ze kleuren bij mij dan bijna zwart.
 
Terug
Bovenaan