Wat is er nieuw

Fluval Fresh F35

B

BvdW

Guest
Hallo allemaal. Na een tijdje stilte meld ik me toch maar weer eens hier. Afgelopen weekend heb ik een nieuwe nano in huis gehaald waar nog maar heel weinig info over te vinden is, dus ik deel graag hier mijn eerste ervaringen.

Het gaat om een Fluval Fresh F35 waar ik een garnalenparadijsje van wil gaan maken met heel misschien een klein schooltje rasbora brigittae. Dit is een nano van ~56 liter met een ge�ntegreerd meubel. Waar ik vooral van gecharmeerd ben, is het feit dat er een buitenfilter bij zit (Fluval 106) dat langs de onderkant van de bak wordt aangesloten. Er hangen dus geen filterslangen over de rand van de bak. De in- en uitlaat komen via buizen uit de bodem je bak binnen. Dit combineert de voordelen van een binnenfilter met de voordelen van een buitenfilter. Geen lelijke slangen, maar ook fatsoenlijk de ruimte voor filtermateriaal zonder dat je je halve bak bezet met een lomp groot binnenfilter.

Het in elkaar zetten is uiteindelijk erg eenvoudig, maar je moet het maar even door hebben. Het meubel is niet moeilijker dan een gemiddeld IKEA-kastje maar het aquarium daar netjes bovenop aansluiten is nog een kunstje apart, vooral vanwege de ronduit waardeloze handleiding die Fluval erbij stopt.

Ik heb zeker een half uur naar de geleverde spullen zitten kijken voordat ik het door had: je moet de buizen voor de in- en uitlaten van het filter met wat kracht vanaf boven in de openingen van de bak duwen. Pas dan krijg je aan de onderkant in het meubel een schroefdraad beschikbaar waar je een afsluitmoer op kunt vastdraaien. Zit dat een keer vast, dan is het daarna een kwestie van standaard Fluval-ribbelslangen vastmaken.

Het resultaat staat nu net een dagje in te draaien dus ik kan nog niet heel veel zeggen over de verdere kwaliteit, behalve dat ik het vooral esthetisch een heel mooi aquarium vind.

Er wordt standaard LED-verlichting meegeleverd met een dag- en nachtstand, die je helaas niet automatisch kunt schakelen met een tijdklok. Je kiest de stand met een schakelaar op de verlichtingsunit zelf. Links is dag, midden is uit, rechts is nacht. Ik heb nog niet de neiging gehad om de behuizing nu al open te schroeven en die schakeling om te leiden, dus voorlopig houd ik het bij een tijdklok met de lamp in dagstand.

In de nachtstand krijg je licht van een paar blauwe LED's. In de dagstand staat de verlichting vol aan: een hoop witte LED's, de blauwe uit de nachtstand en een groepje rode LED's brandt dan. Ik heb geen apparatuur om de lichtopbrengst te meten, maar het ziet er op het oog uit alsof er keurig voldoende licht uitkomt voor een gemiddelde beplanting. Mijn standaard Rio 300 met 4 T5-buizen is zeker niet feller dan deze LED-unit.

Wat ik verder mooi vind, is een randje matglas boven en onder zodat je niet tegen een kalkrand aan de bovenkant of bodemvervuiling aan de onderkant aan hoeft te kijken. Er zit ook geen kap op deze bak, alleen een plastic dekruit met een fors gat in het midden waar de lamp precies boven hangt. Het matglazen bovenrandje maakt deze open bak een stuk minder "bloot" aan de bovenkant, mocht je dat niet zo mooi vinden.

In het kastje is ruimte voor het filter en evt. een CO2-installatie. Daarna is het wel een heel eind vol. Het kastje bevat geen planken of laatjes. Ik ga daar zelf met een strip zelfklevend klittenband een stekkerdoos bovenin plakken waar alle techniek in gaat, zodat er door het voorgeboorde gat aan de achterkant maar ��n snoer uit het kastje naar buiten komt.

Er zit nog geen leven in deze bak maar voorlopig ben ik dus voorzichtig optimistisch. De integratie met het meubel is echt heel erg strak gedaan. Nadeel daarvan is mogelijk wel dat je niet kunt afzien van die integratie. Het was helemaal mooi geweest als Fluval doppen had meegeleverd voor de in/uitlaten binnen de bak, zodat je ook andere filters zou kunnen gebruiken mocht je dat willen. Die mogelijkheid is er nu nadrukkelijk niet en je bent echt gebonden aan de bijgeleverde Fluval 106. Voor mij geen probleem want de 106 gaat prima voldoen voor een bakje van uiteindelijk nog geen 60 liter.

Het klinkt al een hele mooie en goede bak. Heb je misschien een paar foto's van hoe hij er nu bij staat? Het liefst van de lege bak. Wat zijn hier de afmetingen van?

Goed punt. 😀

Het aquarium zelf is 38x38x44 (LxBxH). Het kastje is 83cm hoog en het aquarium past er exact op.

Zo staat het er nu bij mij bij, moet de snoeren nog wegmoffelen zodat het deurtje dicht kan. De bodem ligt er ook nog niet helemaal netjes in.
F35_compleet.jpg

De binnenkant van het kastje. Komt nog CO2 bij en de stekkerdoos moet er ook nog in.
F35_filter.jpg

In de winkel heb ik de aansluitingen voor de filterbuizen gefotografeerd. Sorry voor de onscherpe foto maar bij mij thuis zitten de buizen er nu op.

F35_filteraansluitingen.jpg

En dit is 'm dan aan de binnenkant met filterbuizen, een bodem, water en het licht aan. Volop belletjes nog omdat 'ie pas een dagje staat te draaien.
F35_binnenkant.jpg

Tot slot nog een beeld van de LED-constructie met plastic dekruit.
F35_lamp.jpg

Indraaien doe ik dierloos met ammonia. De bijgeleverde filtermaterialen zijn ook een beetje raar: een zakje keramische kokertjes dat ��n van de twee filterbakjes amper half vult en een zakje actieve kool. De kool heb ik in de verpakking gelaten en in de kast gelegd voor evt. later en de lege ruimtes opgevuld met Eheim biomech dat ik nog had liggen.

De verwarming ontbreekt nog op deze foto's. Die moet ik er nog in hangen. Er wordt een staafverwarming en thermometer meegeleverd met de set dus het is mooi compleet.

Bakje ziet er idd erg mooi uit. Benieuwd hoe het er helemaal ingericht uitziet.

Vind dit ook erg mooie aquaria, heb ze in de winkel al eens bekeken. Misschien is het gewoon wennen, maar het idee dat er een gat aan de onderkant van het aquarium zit - vind ik niet zo fijn. Zit de verwarming bij het filter ingebouwd, of is het een aparte unit in het aquarium?

Heb hem net nog even bekeken bij de Pet's Place en er ook eentje besteld, maar dan de 60cm uitvoering. De studeerkamer/kantoor moet opgeknapt en de twee bakken die er nu staan (54 liter bakje en een bak met vampierkrabbetjes) samengevoegd tot 1. Ze hebben ze nu in de aanbieding, dus nog even staan te twijfelen tussen de Rio 125 (ook in de aanbieding) en deze, maar dan is deze toch wel heel erg veel mooier! Rio heeft natuurlijk meer inhoud, maar was me voor een kamertje van 14m2 eigenlijk net aan de grote kant.

De verwarming is overigens een los element en volgens mij wordt door de bodem voeren van het filter toch wel vaker gedaan? Volgens mij doet Eheim het ook wel en wordt het ook in de zeewaterwereld wel gedaan.

De rio125 is wel vaker in de aanbieding bij de Pets Place..en nog weten ze hem ruim duurder te maken dan de Hornbach.

En natuurlijk zijn er meer aquaria waar er een bodemafvoer/aanvoer in zit, maar ik (mening, persoonlijk, etc) vind het geen fijn idee.

De 60cm is ook erg mooi. Gebruik die geen (led) balken in plaats van een vierkant plaat met led's?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen idee heb wat die bak bij de Hornbach kost, maar over het algemeen vind ik ik de PP wel meevallen. Ik heb in ieder geval deze bak nergens goedkoper kunnen vinden, dus deze aanbieding leek me wel prima. 🙂

De 60cm gebruikt inderdaad een led balk, wat ik er nog net wat mooier uit vind zien dan die plaat. Ik ben wel benieuwd hoe het verder met de afdekking zit, want ze geven wel aan dat er iets bij moet zitten wat vliegende vissen tegen zou moeten houden. Maar even zien, want anders moet ik misschien nog een oplossing zoeken voor mijn Dageti's.

Ik snap je gevoel wel bij die bodemdoorvoer, maar ik ben daar zelf niet zo bang voor. Met een buitenfilter kun je in theorie ook lekkage krijgen, maar dat valt in de praktijk ook wel een beetje mee. Lijkt me dat dit een constructie is de te vergelijken is met knelkoppelingen en die houden mijn waterleiding ook prima lekvrij. 😉

Apart bakje,ik weet nog niet wat ik er van moet denken... 😉
De aanzuigkorf moet je wel wat aanpassen als je garnalen neemt anders zitten de kleintjes zo in het filter.
Ben benieuwd hoe het gaat worden.

De verwarming is een losse staafverwarming die ik nog een plekje moet geven in de bak. Mijn F35 heb ik bij ZooZajac uit Duisburg voor EUR 319 en die set is echt helemaal startklaar behalve de inrichting dan. De bredere bakken hebben een soort van kap over de LED-balk heen maar daar heb ik niet goed naar gekeken omdat ze op mijn beoogde plek toch niet zouden passen. Mocht het meubel je niet bevallen, ze hebben alleen deze kleur. Je zou er een eigen kastje onder kunnen schuiven want in het bovenblad van het meubel zit alleen een gat dat je eenvoudig zelf kunt uitboren. De waterdichte afsluiting bevindt zich volledig op het glas van de bodem dus je bent niet afhankelijk van het kastje. Ik heb alleen geen idee of je deze bak zonder kastje kunt kopen.

De bodemdoorvoer is erg degelijk, volgens mij zijn het inderdaad knelkoppelingen en ik maak me geen seconde zorgen dat 'ie daarop zal gaan lekken. Dat gebeurt waarschijnlijk eerder met het filter zelf, maar dat is dan weer niet anders dan elk ander buitenfilter. Als je de O-ring daarvan verkeerd plaatst, spuit het er aan de zijkant uit maar dat merk je vlug genoeg (staat ook niet bijster duidelijk in het boekje). Dit was mijn eerste Fluval-filter en ik had daardoor even een kortstondig waterballet. Wat ze in de handleiding schrijven over primen is in mijn ervaring niet nodig. Zodra je de aquastop openzet onder een volle bak, loopt het filter direct en in een behoorlijk fors tempo vol. Daar was ik niet helemaal op bedacht en mijn O-ring zat verkeerd. ;-)

Ik heb mijn F60 vanavond geplaatst en ga hem morgen inrichten en vullen. Wat ik me echter nog afvroeg is hoe vast je de moeren van de in- en uitlaat moet draaien. Ik heb er een baco bijgepakt en ze daarmee met beleid 'handvast' (op basis van mijn sleutelervaring met racefietsen) gezet. Ze kunnen vast nog strakker, maar dan moet ik echt kracht gaan zetten en ik wil ze niet kapot draaien. Lijkt me dat dit dan toch voldoende zou moeten zijn?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan