Wat is er nieuw

Fluval fx6 geeft luchtbelletjes

BINCK

Member
Lid geworden
14 december 2016
Leeftijd
56
Mijn Fluval fx6 is 2 jaar oud en heeft het altijd super gedaan. Maar sinds kort komen er luchtbelletjes mee uit de uitloop. Als ik er dan de stekker uit het stopcontact trek loopt er een heleboel lucht uit het filter via de uitloop en hoor dat het filter weer vol met water loopt. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Mijn Fluval fx6 is 2 jaar oud en heeft het altijd super gedaan. Maar sinds kort komen er luchtbelletjes mee uit de uitloop. Als ik er dan de stekker uit het stopcontact trek loopt er een heleboel lucht uit het filter via de uitloop en hoor dat het filter weer vol met water loopt. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Je filter trekt "valse"lucht. Er hoort onderdruk in je filterhuis te zijn. Controleer al je rubbers eens. Eventueel even invetten met zuurvrije vaseline.

Ik heb een keer met een Eheim gehad dat ie wat lucht aanzoog via de slang daar waar die op de afzuigbuis zat dus ook dat kun je evt controleren.

Ik heb zelf ook de FX6.
Deze pomp heeft een ontwerpfout. Namelijk dat hij vanwege het fenomeen 'cavitatie' lucht ophoopt aan de binnenkant. Dat is de reden dat de pomp geprogrammeerd is om elke 12 uur even 1 minuut uit te gaan zodat hij zich kan ontluchten.
Cavitatie wordt erger als er meer weerstand is. En weerstand zou dus veroorzaakt kunnen worden door dichtgeslibde filterwatten of sponzen bijvoorbeeld. of een aanzuigkorf vol met troep/bladeren bijvoorbeeld.

Ik zou het dus zoeken in het verminderen van de weerstand.

Valse lucht kán ook natuurlijk, maar als je daar geen duidelijke oorzaak voor kunt vinden, zal het toch cavitatie zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan