Wat is er nieuw

fluval plant spectrum led in juwel rio 450

Wolf1976

Well-known member
Lid geworden
10 april 2021
Berichten
78
Leeftijd
48
Beste leden,

Ik ben wat info aan het verzamelen over de verlichting voor mijn juwel rio 450 welke nu de standaard 1200mm led nature en day heeft en wat fel licht geeft. Wilde nog expirimenteren met bv bakpapier rond de daylamp om wat te dimmen.

Toen kwam ik de fluval plant spectrum 3.0 tegen bij iemand die ook een rio 450 bak heeft.

Nu ia die lengte van de balk 61cm, ik vraag mij af of zon bak wegkan met deze lengte tl, of moet je ook voor dit soort armaturen met programmering de volle lengte kopen?
 
Je gaat het niet redden met een balk van 61cm boven een bak van 150cm lengte.
Als je planten wil houden in je aquarium, dan heb je al snel 20 tot 30 lumen per liter inhoud nodig.
Dus 450 x 20 lumen= 9000 lumen. En wil je een ruimere plantenkeuze voor je aquarium: dan heb je 450 x 30= 13500 lumen nodig.
Het bovenstaande rekensommetje is een leidraad: een ondiep aquarium heeft minder lumen nodig dan een diep aquarium.
Je moet een balk hangen over de hele lengte van je aquarium zodat er overal voldoende licht is.
 
Je gaat het niet redden met een balk van 61cm boven een bak van 150cm lengte.
Als je planten wil houden in je aquarium, dan heb je al snel 20 tot 30 lumen per liter inhoud nodig.
Dus 450 x 20 lumen= 9000 lumen. En wil je een ruimere plantenkeuze voor je aquarium: dan heb je 450 x 30= 13500 lumen nodig.
Het bovenstaande rekensommetje is een leidraad: een ondiep aquarium heeft minder lumen nodig dan een diep aquarium.
Je moet een balk hangen over de hele lengte van je aquarium zodat er overal voldoende licht is.
top hartelijk dank voor de onderbouwing, dan laat ik de standaard LED er nog even inzitten en kijk hoe dat loopt, eventueel de daglichtlamp wat matter maken dmv bakpapier of pvc pijp erover

En dan maar eens langzaam sparen voor de Helialux
 
top hartelijk dank voor de onderbouwing, dan laat ik de standaard LED er nog even inzitten en kijk hoe dat loopt, eventueel de daglichtlamp wat matter maken dmv bakpapier of pvc pijp erover

En dan maar eens langzaam sparen voor de Helialux
De Juwel led verlichting heeft een m.i. veel te hoge (Kelvin-)kleurwaarde. M.a.w. er zit te veel blauw in het kleuren spectrum. Planten willen juist meer rood. Daarom zou ik denken dat de beste Kelvinwaarde gemiddeld zo rond de 4500 tot 5000 zou moeten liggen. Als je toch gaat sparen voor een ander systeem zou ik zeker eens kijken bij andere merken waar dus deze waardes veel beter gerealiseerd worden.
 
De Juwel led verlichting heeft een m.i. veel te hoge (Kelvin-)kleurwaarde. M.a.w. er zit te veel blauw in het kleuren spectrum. Planten willen juist meer rood. Daarom zou ik denken dat de beste Kelvinwaarde gemiddeld zo rond de 4500 tot 5000 zou moeten liggen. Als je toch gaat sparen voor een ander systeem zou ik zeker eens kijken bij andere merken waar dus deze waardes veel beter gerealiseerd worden.
wederom bedankt voor de info, je zou verwachten dat je de LED tls kunt vervangen met een betere uitvoering TL, dit was voorheen met de oude TL's meen ik wel gewoon mogelijk zonder alles om te bouwen.

Of bestaat deze mogelijkheid nog wel, dit zou naar mijn mening de meest simpele en kostenefficiente methode zijn
 
wederom bedankt voor de info, je zou verwachten dat je de LED tls kunt vervangen met een betere uitvoering TL, dit was voorheen met de oude TL's meen ik wel gewoon mogelijk zonder alles om te bouwen.

Of bestaat deze mogelijkheid nog wel, dit zou naar mijn mening de meest simpele en kostenefficiente methode zijn
bijvoorbeeld de Juwel LED colour welke 4425K hebben en roodachtig licht ipv de DAY lamp?
 
wederom bedankt voor de info, je zou verwachten dat je de LED tls kunt vervangen met een betere uitvoering TL, dit was voorheen met de oude TL's meen ik wel gewoon mogelijk zonder alles om te bouwen.

Of bestaat deze mogelijkheid nog wel, dit zou naar mijn mening de meest simpele en kostenefficiente methode zijn
Nee, dat kan niet. Dit o.m. heeft te maken met de totaal verschillende manier van voeding voor de Led- en TL buizen.
 
Nee, dat kan niet zo zondermeer. Dit heeft te maken met de totaal verschillende manier van voeding voor de buizen.
bedankt voor de info en begrijpelijk , doelde in dit geval nu om de DAY LED te vervangen met de COLOUR variant (rood) welke 4500K is en dus een beter licht zou moeten afgeven
 
Zie het bericht boven het jouwe.
hahah mijn excuus niet gezien, hartelijk dank, ben benieuwd of het licht dn beter zal zijn en niet zo fel
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: oke, wel vreemd
      Terug
      Bovenaan