fluval verlichting

J

Jim gourami

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar goede verlichting voor mn nieuwe Juwel Vision 450. Nu ben ik altijd gecharmeerd van de producten van Fluval en daarom zou ik ook graag de verlichting van Fluval willen hebben.
Echter vraag ik mij of dit wel gaat passen boven mijn aquarium, hebben jullie hier ervaring mee?
Het gaat om de Fluval Aquasky Led 2.0. Bij de beschrijving staat tot 145cm.. Het lijkt me echter zo vreemd dat ze niet tot 150cm zouden gaan aangezien dat toch wel een gangbare maat is.
Ik wil ze graag in de bestaande kappen schuiven, en dus niet open.
Graag jullie reacties!

Bedankt

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie dat die lamp ook in een 115 cm past. Dan is hij al wat smal voor jouw bak denk ik. Moet je het dan wel willen, als daar (zeer waarschijnlijk) bijkomt dat je zelf iets in elkaar moet flansen om de "spanwijdte" te verlengen... 🧐

Geen real life ervaring mee verder, maar mij lijkt niet dat Fluval de bruikbaarheid van hun product als beperkter zou aangeven dan de praktische realiteit.
 
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar goede verlichting voor mn nieuwe Juwel Vision 450. Nu ben ik altijd gecharmeerd van de producten van Fluval en daarom zou ik ook graag de verlichting van Fluval willen hebben.
Echter vraag ik mij of dit wel gaat passen boven mijn aquarium, hebben jullie hier ervaring mee?
Het gaat om de Fluval Aquasky Led 2.0. Bij de beschrijving staat tot 145cm.. Het lijkt me echter zo vreemd dat ze niet tot 150cm zouden gaan aangezien dat toch wel een gangbare maat is.
Ik wil ze graag in de bestaande kappen schuiven, en dus niet open.
Graag jullie reacties!

Bedankt

Die lampen zet je in de fittingen van je TL verlichting of op steunen die er aan beide zijden aangekoppeld worden. Aan beide kanten wordt de lamp dus wat breder. Vandaar die 145 cm die dus eigenlijk de lampbreedte op zich is. Google is je vriend...;)
fluval-aquasky-led-20-30w-115-145cm (1).jpgfluval-aquasky-led-20-30w-115-145cm.jpg
 
Top! Dat moet goed komen dus
 
Laat je ons weten of het lukt? :)
Ik heb dus ook lopen zoeken en mij werd niet duidelijk of behalve een flexibiliteit in aquariumbreedtes (door de uitschuifbare toestand) er ook speling mogelijk is in de afstanden tussen de T5/T8-aansluitingen. 🤔
 
Ja ik heb hem besteld. Aquarium is er volgende week zaterdag, dan gaan we het zien😂
 
Heb ik eigenlijk wel genoeg licht met 1 zo’n balk?🙊
 
Heb ik eigenlijk wel genoeg licht met 1 zo’n balk?🙊
Haha, goede vraag. Die balk is 33 W zie ik, en de LED-versie van de Vision 450 heeft oorspronkelijk 2 x 31 W. Of in elk geval, die kom ik zo gauw tegen op Google.

Daar is niet alles mee gezegd, maar de kans is groot dat een tweede lichtbalk ernaast niet zou misstaan.
Ook voor wat betreft de lichtspreiding; één balk met 120 graden lichthoek voor 60 cm breedte is niet helemaal optimaal. Het is ook nog eens een vrij diepe bak, je hebt wat power nodig.

Maar misschien wil je wel een donkerwaterbak. In dat geval heb ik niets gezegd. :cool:
 
Haha nee dat was ik eigenlijk niet van plan😂. Wel weer een hele investering om even twee van die balken aan te schaffen. En als ik de 3.0 pak?
 
Duur allemaal hè.
Die fluval 3.0 lijkt me een fijne lamp hoor! Als ik een paar van mijn aquariumgoeroes op youtube mag geloven is het min of meer de gouden standaard in lampenland, als je kijkt naar prijs/kwaliteit/functionaliteit.

Heb je nog wat centjes beschikbaar dan is dat geen miskoop.
 
Maar dan heb ik er aan 1 wel genoeg toch haha
 
De 3.0 is 59 W in totaal zie ik, dat is wel stevig. Maar dat is waarschijnlijk met alle kleuren LED's maximaal aan. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat dan het beste resultaat geeft. :) Wellicht lopen (surfen) er hier ervaringsdeskundigen rond.
 
Ja ik wacht het wel even af. Die standaard lampen vind ik nooit zoveel.. Qua wattage is het ruim voldoende maar het is zo lastig de juiste balans te vinden.
 
Klopt. Voordeel van die fluvals is wel dat ze geprogrammeerd kunnen worden om precies de sterkte te geven die je nodig hebt.


Als je naar dit schema kijkt als voorbeeld, wordt al gauw aangeraden om toch twee van die lampen te gebruiken. Zal ermee te maken hebben dat je voldoende marge moet hebben om te kunnen spelen met lichtkleuren (je zet uit wat je niet nodig hebt = lager wattage beschikbaar) en vanaf een bepaalde grootte van de bak is één lichtbron nou eenmaal niet zo fluvaltastisch...
 
Haha, even €299x2 voor wat knappe belichting.. weet jij nog iets goedkopere varianten?
 
Wow dat is wel heel duur. Dat zou ik er ook niet voor over hebben! :ROFLMAO: Dan zitten wij blijkbaar aan de verkeerde kant van de atlantische oceaan...

Ik heb geen mega goed beeld van de verlichtingsmarkt eerlijk gezegd. :) Maar zelf heb ik wat lampen in gebruik van... *klik*.
Dat zijn dimbare led-balken die je in gewone fittingen kunt doen. Voor het dimmen kun je er dan een bepaald automaatje bijkopen. Is allemaal niet zo verfijnd als die Fluvals hoor. Ook qua CRI-waarde (kleurechtheid) zullen ze niet per se uitblinken. Echter als budget-oplossing helemaal prima! Meer dan de helft van m'n verlichting is van dat type.
 
Scheelt wel behoorlijk met prijs inderdaad haha.
 
Wat voor licht zit er standaard bij die Juwel? Ik heb van origine nog T5. Nu heb ik de voorste balk vervangen door de helialux en de achterste T5balk draait 's middags een paar uur mee. Misschien ook een optie om dus de voorste balk te vervangen door die Fluval en de achterste gewoon de Juwel te gebruiken voor een paar uur... er van uitgaande dat je de standaard ledbalk van Juwel hebt ;)
 
Heb ik inderdaad ook nog aan gedacht. Ik denk dat ik gewoon de Helilux spectrum(60w) neem. Deze past sws mooi in de bestaande kappenset en geeft volgens mij genoeg licht voor een normaal beplante gezelschapsbak. Ben ik in 1x klaar.

Of zeggen jullie wat anders?
 
Ola all,

Zelf gebruik ik de fluval aquasky als 3e lamp in me juwel 180. Heb deze gemonteerd met de bijgeleverde binnenkant bevestiging met zuignapjes. Dit hangt met de orginele zuignapjes niet lekker dit zelf beetje in mekaar gepruts met grotere en tyraps om de klik aansluiting. Hierdoor kon ik maat groter lamp nemen zodat ook in breedte overal licht is. De led lampen van de juwel zelf schakelen bij als de Aquasky de ochtend heeft na gedaan.

De lamp zelf kan je in 10 tijds punten programmeren. Ik vond het mooi rood kleuren als avondzon tegenvallen in de orginele programmering. Als pro stand kan je dit zelf doen in dus 10 segmenten wat best weinig is.
De bliksem en wolken ben je snel mee uitgespeeld en ziet er slechts uit.
 
Terug
Bovenaan