Hallo allen, ik wilde even wat checken bij jullie of iemand mijn ervaring wellicht herkend. Ik heb een aquarium van 120x50x60 met daarop draaiend 2 externe filters (JBL 1501 en een SunSun). Vandaag zwommen mijn vissen (Krobia Xinguensis en Ramirezi) er niet lekker bij, niet actief en 1 wat in een hoekje. Daarop heb ik direct mijn waterwaarden gecheckt via druppeltests (KH: 5. GH: 8. No2: <0,01. NH4: <0,05. No3: 5-10. PH (6,0 – 7,6): 7,4). Dat was verder allemaal goed. Dus ben ik verder gaan zoeken en zag ik dat het zwarte foam/ schuim wat normaal gesproken altijd aan weerszijden van mijn Roots Nature achterwand zat, weg/opgelost was. Tot een paar dagen terug was het zwarte foam nog gewoon aanwezig. Vandaag was er geen stukje zwart schuim meer te zien. Op de achterwand niet, maar ook niet (los) drijvend in het aquarium. Doordat het schuim nu compleet weg is heb ik helaas ook op sommige plekken wat ruimte (+-0,5 cm) tussen mijn achterwand en de zij-ruiten.
Aangezien de vissen zich duidelijk niet happy voelden heb ik direct een grote waterverversing gedaan. Hierna ging het gelukkig beter met de vissen en waren ze weer actief aan het zwemmen. Maar nu zit ik nog wel met de vraag, waarom voelden de vissen zich niet goed en kan het dus door het schuim komen.
Afgelopen dagen heb ik wel een aantal keren vloeibare Oak Bark extract (voor verlaging PH) toegevoegd alsook Preis Diskus Mineralien (voor calcium, magnesium, kalium). Maar dat heb ik in het verleden wel vaker toegevoegd. Zou dat er wellicht toch iets mee te maken kunnen hebben, qua chemische reactie met het foam/schuim? Of kan het totaal geen kwaad en lost het vaker op? Offf mis ik iets?
Alvast dank voor de reacties.
Aangezien de vissen zich duidelijk niet happy voelden heb ik direct een grote waterverversing gedaan. Hierna ging het gelukkig beter met de vissen en waren ze weer actief aan het zwemmen. Maar nu zit ik nog wel met de vraag, waarom voelden de vissen zich niet goed en kan het dus door het schuim komen.
Afgelopen dagen heb ik wel een aantal keren vloeibare Oak Bark extract (voor verlaging PH) toegevoegd alsook Preis Diskus Mineralien (voor calcium, magnesium, kalium). Maar dat heb ik in het verleden wel vaker toegevoegd. Zou dat er wellicht toch iets mee te maken kunnen hebben, qua chemische reactie met het foam/schuim? Of kan het totaal geen kwaad en lost het vaker op? Offf mis ik iets?
Alvast dank voor de reacties.