Wat is er nieuw

Folie op achterwand plakken

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
Ik ben aan het overwegen om in mijn nieuwe 450 liter bak een achterwand van wit transparant folie te maken. Nu weet ik van een eerdere ervaring dat het lastig is om dat te plakken zonder luchtbellen en strepen.
Nu zie ik op Internet dat men folie plakt door eerst de achterwand nat te maken met een zeepoplossing en een plantensproeier, omdat je dan de folie helemaal glad kunt strijken. Ik kom er alleen niet achter of dat gewoon de plakfolie met een zelfklevende lijmlaag is die je bijvoorbeeld gebruikt op je raam, of dat dat ander, speciaal folie is. Weet iemand dat ?
 
Dat is gewoon dezelfde folie die je zou gebruiken als zonder het zeepsop trucje.

~ Ivo
 
Dat is gewoon plak folie met een zelfklevende laag 🙂
 
Ok ! Weer een stapje verder ! Dank voor jullie antwoord.

Voor wie interesse heeft staat hier een instructiefilmpje.
 
Waarom wit en transparant als ik vragen mag?
 
Dat vraag ik nou ook af. Meestal is een donkere kleur meer aan te raden.
 
Ik heb een melkwitte folie zitten....plakte prima zonder luchtbellen..wat ivo al vermelde..met zeepsopje 🙂
Ik heb nog geen vis horen klagen over deze folie 😛
 
Hoi Aquariaan,

Waar heb je die gehaald ?
 
Seabait zei:
Waarom wit en transparant als ik vragen mag?

MauriceM zei:
Dat vraag ik nou ook af. Meestal is een donkere kleur meer aan te raden.

Veel scape bakken die ik zie hebben een hel verlichte achtergrond. Dat vind ik mooi, maar ik wil wel eerst het effect uitproberen. Anders haal ik de (nu zwarte) verf van de achterkant van de nieuwe bak weg, weg, plak er nieuw wit folie op, hang er eventueel nog een LED achter, en dan blijkt het niks te zijn als de bak al vol zit, en dan kan ik er niet meer bij ...

Top-10-AGA-Aquascaping-Contest-2010-Medium-Tank-1-3-550x264.jpg
 
Datis een kwestie van smaak inderdaad
 
Aquariaan1967 zei:
Ik heb een melkwitte folie zitten....plakte prima zonder luchtbellen..wat ivo al vermelde..met zeepsopje 🙂
Ik heb nog geen vis horen klagen over deze folie 😛

Volgens mij hebben bouwmarkten zoals de Praxis dit wel te koop hoor.

Ik moet bekennen altijd ruzie te hebben met dat spul en heb altijd bubbels. Maar misschien ben ik niet de handigste :O.
Ik gebruik de kant en klare achtergrondposters en dan een tube een dat olieachtige vloeistof erbij. Zo kun je vele malen het verbeteren als dit zou moeten.
 
MauriceM zei:
Dat is een kwestie van smaak inderdaad
Gelukkig naar, anders hadden we allemaal hetzelfde aquarium hier !

😛
 
jessicapilon zei:
Aquariaan1967 zei:
Ik heb een melkwitte folie zitten....plakte prima zonder luchtbellen..wat ivo al vermelde..met zeepsopje 🙂
Ik heb nog geen vis horen klagen over deze folie 😛

Volgens mij hebben bouwmarkten zoals de Praxis dit wel te koop hoor.

Ik moet bekennen altijd ruzie te hebben met dat spul en heb altijd bubbels. Maar misschien ben ik niet de handigste :O.
Ik gebruik de kant en klare achtergrondposters en dan een tube een dat olieachtige vloeistof erbij. Zo kun je vele malen het verbeteren als dit zou moeten.
Daarom wil ik eerst eens oefenen (in de Rio ? Die gaat er toch uit als ik de nieuwe bak opgestart heb !). De achterkant van de nieuwe bak is 160 x 50, dus dat is een flinke lap !
 
Mocht je toch nog ergens een luchtbel hebben, deze gewoon doorprikken met een naald en dan gladstrijken met bijvoorbeeld een kunststof spatel.
 
Crash Cowboy zei:
Seabait zei:
Waarom wit en transparant als ik vragen mag?

MauriceM zei:
Dat vraag ik nou ook af. Meestal is een donkere kleur meer aan te raden.

Veel scape bakken die ik zie hebben een hel verlichte achtergrond. Dat vind ik mooi, maar ik wil wel eerst het effect uitproberen. Anders haal ik de (nu zwarte) verf van de achterkant van de nieuwe bak weg, weg, plak er nieuw wit folie op, hang er eventueel nog een LED achter, en dan blijkt het niks te zijn als de bak al vol zit, en dan kan ik er niet meer bij ...

Top-10-AGA-Aquascaping-Contest-2010-Medium-Tank-1-3-550x264.jpg

Ah op die manier,is wel mooi maar volgens mij zijn foto's van zulke bakken zo goed als allemaal gefotoshopt maar je kan het altijd proberen om zo'n effect te krijgen idd.
Succes iig.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan