Wat is er nieuw

Foolproof automatisch verversings systeem

• Onderwerp starter Onderwerp starter backplay
  • Startdatum Startdatum
B

backplay

Guest
Ben op zoek naar mogelijkheden om een zo simpel mogelijk automatisch verversingssysteem te maken voor 3 aquaria.
Liefst automatisch laten starten, maar manueel is ook een optie.
De kansen dat er iets mis kan gaan moet zo dicht mogelijk bij 0% zijn.
Wat zijn mijn mogelijkheden?

Wat ik gebruik:

Aansluiting op het waternet met een druppelaar van 1,5 bar (eventueel een expansievat (Gardena) er voor om naar 1,5 bar te verlagen).
Deze druppelt bij mij in het filter. Het fitler heeft een overloop naar het riool/buiten.
Op deze manier ververs ik dagelijks tussen de 10 en de 20 liter water. Bij voldoende druk kun je ook twee/drie druppelaars aansluiten.

Een eventuele overloop in je bak kun je maken door of een gat te boren als overloop of een hevel (met achter de bak een verhoging tot de gewenste waterstand). Op google zijn voldoende voorbeelden te vinden hiervoor.

Kleine note: Systeem bij is inmiddels van het waternet afgekoppeld vanwege te hard water. Gebruik nu een buffertank met bereidt water die in het filter druppelt. Mijn filter is een Trickle-filer.

Bedankt voor je reactie Zap!
Een systeem waarbij continue ververst word is misschien een optie.
Voor de 3 bakken samen zou dat dagelijks iets van een 300L zijn.
Weet jij waar ik goed uitgewerkte schema's zou kunnen vinden?

Ik ververs manueel, maar hoef geen emmers meer te zeulen.

Een gardena tuinslang aankoppelen op een T stuk bij de uitstroom van de filter en de bak loopt leeg.
Vullen doe ik met dezelfde tuinslang, maar dan met een harde buis er op geklikt van 180� van Eheim met zo'n korf er op die je normaal aan de afzuiging van de filter hangt.

Door manueel te werken hou je controle en beperk je meer de foutenmarge imo.

Wil je 100% veilig automatisch verversen ga je met een overloop moeten werken.
Maar dan ververs je heel inefficient.

kijk hier eens:
http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... n-diy.html

of anders googlen op DIY waterchanges...staan veel voorbeelden en video's. Tip: houdt het zo simpel mogelijk. Een kraan kun je afstellen dat het de gehele dag 24/24 loopt (eventueel met magneetventielen en tijdschakelaar).

Ik ga zelf een dosseerpomp installeren om vanuit een voorraadvat een iets meer continue/geregelde toevoer te krijgen.

Simpel.

Normaal haal je eerst een deel water uit de bak. Dat is het effici�ntste.
Dan is het weggehaalde water 100% oud water.

Laat je de bak verversen met behulp van overlopen zal er een aanzienlijk deel van het weggelopen water ook vers water zijn.

Beetje hetzelfde verhaal als dat 1x per week 35% verversen v��l effici�nter is dan dagelijks 5%.

Ok helder daar heb je zeker een punt. Al hoewel ik zelf denk dat het effect minim is. Je vult nl. niet aan boven de afvoer.
Door echter continue te verversen onstaan er nauwelijk schommelingen en is het gevaar van "pieken" een stuk minder.

klopt ook. Maar het is een feit dat je er rekening moet mee houden.
Werk je bv met EI ga je veel meer dan 50% per week moeten verversen om hetzelfde te behalen.

Maar goed: backplay vraag om een automatisch waterwisselsysteem, ik hoop dat ie wat geholpen is.

Van EI heb ik geen verstand, alleen van gekookt en gebakken 😉

Das niet echt een simpel systeem....... en behoorlijk storingsgevoelig met die naalden en drukvat

Zap zei:
Maar goed: backplay vraag om een automatisch waterwisselsysteem, ik hoop dat ie wat geholpen is.
Ben al zeker geholpen!

Mondeo zei:
De hongaarse waterwisselaar,is dat een idee?
Heb er even snel over gelezen, ga er wat meer over opzoeken.
Is vooral handig als er ook mer RO water word gewerkt, is hier gelukkig niet het geval.

Mochten er nog suggesties zijn, laat maar komen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan