Wat is er nieuw

Fosfaat Nitraat toevoegen

airmax

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Leeftijd
53
Ik ga mij nu meer toeleggen om mijn po4 en no3 verhoudingen in een goed evenwicht / verhouding te krijgen. Ik gebruik een AIO voeding maar ik merk dat daar niet genoeg NO3 inzit.
Ik wil dit dus ernaast extra gaan toevoegen,

Welke zou ik het beste kunnen gebruiken? Ik zag ook de losse poeders en die spreken mij wel aan omdat het een stuk goedkoper en ik ivm de 2 keer in de week waterwissel dus veel gebruik
van ga maken.

Welk merk op poeder hebben jullie de beste ervaring mee ?

Groet Igor

Een heel belangrijke vraag aan TS.
Welke waardes wil je bereiken. En welke waardes meet je?
En ook belangrijk, welke nitraat test gebruik je?

De poeders die wij gebruiken zijn overal wel goed verkrijgbaar en onderling zit er geen verschil in kwaliteit ofzo.
Prijzen kunnen wel wat verschillen, dat kan een paar euro per kilo schelen.

Ik koop mijn bemestingszouten bij dutchchems.nl omdat ik meerdere bemestingszouten gebruik voor mijn plantenvoeding.
Maar ook bij het Kruitvat koop ik wel eens een doosje met Potas (kaliumcarbonaat-K2CO3) om de kaliumspiegels wat te verhogen

Ik ga mij nu meer toeleggen om mijn po4 en no3 verhoudingen in een goed evenwicht / verhouding te krijgen
Definieer een goed evenwicht?

Er bestaat geen bepaalde evenwicht/ verhouding in steen gegraveerd.
Het is alleen bekend dat planten ongeveer 10x zoveel nitraat kunnen verbruiken dan fosfaat, maar dat wil niet zeggen dat dit de beste verhouding is voor jouw bak.
Het kan namelijk ook afhankelijk zijn van je bodem, je plantbestand, het totaal % waterwissels wat je doet.

Ik gebruik de JBL druppeltest (nieuwe)

Na de 50 procent waterwissel doe ik altijd de AIO voeding van aquariumbemesting.nl de dag erna meet ik de nitraat en fosfaat en kom ik uit op

PO4 van 1.8
NO3 van 5

Ik wil een betere verhouding van 10:1

Geen voeding bodem
Veel waterwissels
Geen lastige planten ( zwaardplant, lotus en valisneria) Watertemperatuur 28.5 Co2 op 6.3

De poeders van aquariumbemesting heb ik ook gezien maar vroeg mij af of dit goed spul is of dat er andere zijn.

Hoor het graag

Dat zijn prima en veel gebruikte poeders en het is gewoon kaliumnitraat en kaliumfosfaat. Maakt niet zoveel uit waar je dat soort poeders koopt.

Ik zie ook nog het volgende :

Sporenelementen (Tenso cocktail) met daarbij nodig de Magnesiumsulfaat (MgSO4) Kaliumsulfaat (K2SO4) Is dit de vervanger voor de vloeibare AIO voeding van ze ?

Of kan ik het ook laten bij de AIO voeding met daarbij indien nodig extra nitraat poeder oplossing ?

Je kan het aanvullen met enkel nitraat maar met losse poeders kun je makkelijker bijsturen en het is goedkoper.

ik meet ik de nitraat en fosfaat en kom ik uit op

PO4 van 1.8
NO3 van 5

Hoor het graag
Ik vind dit een zeer goeie waarde hoor.
Zolang nitraat en fosfaat meetbaar zijn ist ok.

Dat dacht ik al idd. Gemak is ook wel fijn. Ik wil alleen minder alg de vissen groeien als kool op de planten na.

Nitraat fosfaat verhouding is nog niet op orde, de stroming in de bak lijkt op orde, co2 kleuring is overal in de bak wel gelijk.

Ik denk zelf dat die verhouding niet zo belangrijk is zolang alle voeding maar voldoende aanwezig is . Stel je hebt 15 mg nitraat en 3 mg fosfaat dan zie ik daar geen problemen in.

Ik denk zelf dat die verhouding niet zo belangrijk is zolang alle voeding maar voldoende aanwezig is . Stel je hebt 15 mg nitraat en 3 mg fosfaat dan zie ik daar geen problemen in.

Da is altijd nog een beter verhouding dan de mijne

PO4 van 1.8
NO3 van 5

De redfield ken ik idd en ook de calculator .

Door extra doseren van kaliumnitraat via een stockoplossing zou je je verhouding kunnen bijsturen.
Controleer ook eens of je AIO plantenvoeding met een afgewogen dosis in een emmer osmose-water je wel de juiste meetwaarde verkrijgt.

Ik gebruik nu leiding water in het aquarium. Mag de emmer test ook met demi water ?

Kalium is ook niet echt nauwkeuring te meten begreep ik?

De poeders die wij gebruiken zijn overal wel goed verkrijgbaar en onderling zit er geen verschil in kwaliteit ofzo.
Prijzen kunnen wel wat verschillen, dat kan een paar euro per kilo schelen.

Ik koop mijn bemestingszouten bij dutchchems.nl omdat ik meerdere bemestingszouten gebruik voor mijn plantenvoeding.
Maar ook bij het Kruitvat koop ik wel eens een doosje met Potas (kaliumcarbonaat-K2CO3) om de kaliumspiegels wat te verhogen
Vind je de KH verhoging dan niet hinderlijk?

Ik gebruik de JBL druppeltest (nieuwe)

Na de 50 procent waterwissel doe ik altijd de AIO voeding van aquariumbemesting.nl de dag erna meet ik de nitraat en fosfaat en kom ik uit op

PO4 van 1.8
NO3 van 5

Geen voeding bodem
Veel waterwissels
Geen lastige planten ( zwaardplant, lotus en valisneria) Watertemperatuur 28.5 Co2 op 6.3

De poeders van aquariumbemesting heb ik ook gezien maar vroeg mij af of dit goed spul is of dat er andere zijn.

Hoor het graag
Ik ben er laatst achter gekomen dat jbl nitraat niet goed werkt.
Ik mat met jbl 15 ppm. En met sera zat ik op 50 ppm!
Ik heb ook veel groene algen. En kon dit niet verklaren.
Dacht met 15 : 1,5 erg mooi te zitten.
Maar dat is dus 50 : 1,5.

En dat zijn hagelnieuwe testen.

Marcel als je dit leest dan is de verhouding niet echt van belang zolang je maar voldoende voeding voor de planten beschikbaar hebt. Die 10/1 is vaak de verhouding die de meeste planten gebruiken maar als die afwijkend is dan zal dat niet snel als ik het zo lees voor problemen zorgen.
Stel je opname is wekelijks 5:1 en je hebt 30:1,5mg aan voeding in de bak dan zou dat niet voor problemen moeten zorgen.

Ik ben er laatst achter gekomen dat jbl nitraat niet goed werkt.
Ik mat met jbl 15 ppm. En met sera zat ik op 50 ppm!
Ik heb ook veel groene algen. En kon dit niet verklaren.
Dacht met 15 : 1,5 erg mooi te zitten.
Maar dat is dus 50 : 1,5.

En dat zijn hagelnieuwe testen.
Heb ik ook gemerkt. Dat was blijkbaar een slechte partij. Ik heb een nieuwe gekocht en nu is hij wel accuraat.

Had dit eigenlijk aan JBL willen melden, maar ben de laatste tijd erg druk, dus heb maar op hoop van zegen een nieuwe besteld.

Zelf ook ondervonden dat er onderling (Sera/Colombo/Salifert) druppeltesten veel verschillen zitten in meetwaarden PO4/NO3.
Uiteindelijk gekozen voor de gemakkelijkste/snelste dat was de Salifert.

Of ik nu voor PO4:NO3 een 1:10 of 2:25 of 5:25 meet vind ik niet meer relevant, de testen hebben een te grote afwijking, als ik maar steeds dezelfde waarde meet, de beschikbaarheid is belangrijker dan de hoeveelheden.

Ik doseer overigens dagelijks met een wekelijkse 50% WW

Laatst bewerkt:
Marcel als je dit leest dan is de verhouding niet echt van belang zolang je maar voldoende voeding voor de planten beschikbaar hebt. Die 10/1 is vaak de verhouding die de meeste planten gebruiken maar als die afwijkend is dan zal dat niet snel als ik het zo lees voor problemen zorgen.
Stel je opname is wekelijks 5:1 en je hebt 30:1,5mg aan voeding in de bak dan zou dat niet voor problemen moeten zorgen.
Die hele redfield heeft toch met groene danwel blauwe algen te maken?

Heb ik ook gemerkt. Dat was blijkbaar een slechte partij. Ik heb een nieuwe gekocht en nu is hij wel accuraat.

Had dit eigenlijk aan JBL willen melden, maar ben de laatste tijd erg druk, dus heb maar op hoop van zegen een nieuwe besteld.
Kun je die partij ergens aan herkennen? Want zowel mijn 4 jaar oude koffer, als de test van een half jaar terug geven dezelfde waardes.
En ik heb nog een nieuwe set in de verpakking. Maand geleden gekocht.

Niet dat ik weet. Ik heb ooit die testkoffer cadeau gekregen. Die werkte adequaat. Daarna heb ik nog 2 of 3 keer een navulsetje gekocht. De laatste keer gaf hij ineens veel te laag aan. Zelfs mijn teststrips gaven meer aan. Toen heb ik ergens anders nog een navulset gekocht en die werkte weer als vanouds.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan