Wat is er nieuw

Fosfaat verdwijnt

Lid geworden
24 mei 2020
Leeftijd
36
Hoi mensen,

ik heb een 250liter zwaar beplant, co2 bemest aquarium waar ik 2-3 keer per week hs aqua balance po4+ Aan toe voeg om het fosfaat een beetje op pijl te houden. De streefwaarde is 1mg/l. Op de verpakking staat de hoeveeheid die je moet toevoegen om het fosfaatgehalte met 1mg/liter te verhogen. Dat doe ik dus steeds. Maar de fosfaat lijkt wel te verdwijnen.

Nou krijg ik het voor elkaar om zelfs 2 mg/l te doseren en de volgende dag weer op 0,5 te zitten. Zelfs na 2 dagen dit te herhalen zit ik de derde dag weer op 0,5.

kan het zijn dat de fosfaat gebufferd wordt? Of dat het geabsorbeerd wordt door de bodem?
Wie kent dit probleem? Is het wel een probleem?

alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Bijlagen

• AEEB7D95-2449-4454-B737-7B1E49E28AC8.jpeg
    AEEB7D95-2449-4454-B737-7B1E49E28AC8.jpeg
    148.2 KB · Weergaven: 113
Wat voor bodem gebruik jij? Ik voeg wekelijks zo n 1,5 mg toe maar hou in de regel voor de wissel er 1.0 van over dus dagelijks een opname van 1 mg aan po4 lijkt me haast niet mogelijk.

Btw, dit verhogen met een stockoplossing zou veel goedkoper zijn maar dat even terzijde.

Hallo Baardgroningen,

Vedwijnen in 1 dag van het fosfaat ?

Een bodem zal niet zoveel fosfaat opnemen tenzij je kleikorrels hebt gebuikt onder het grind deze absorberen wel fosfaat.
Weet je zeker dat je geen chemische filtering gebruikt zoals Aktiefkool/zwarte spons of Cleanwater,zeoliet etc etc.. deze halen namelijk ook weer je fosfaten eruit.

Mocht je dat allemaal niet doen dan zou je een ander merk fosfaat kunnen proberen zoals Easy-life Fosfo deze werkt hier prima om elke week het fosfaat op peil te houden.
Mocht dit ook niet werken dan bestaat er een kans dat er toch ergens materiaal wordt gebruikt dat het fosfaat absorbeerd of je moet zulke sterke planten groei hebben dat de planten het gewoon snel opnemen en verbruiken.

heb je ergens klei of soil in je bodem zitten?

Wat doet je nitraat? Eten je planten het niet gewoon op.

Dank voor alle reacties!

Als bodem jbl proscape volcano met proscape shrimp soil er over. Er zitten wat dennerle powertabs onder de crypto’s en alternanthera’s. Verder geen klei. Voorin ligt zand met idd een beetje blauwalg onder het zand, tegen het glas. (Zit verder nergens in de bak) heb eigenlijk alleen wat groene puntalg op het glas verder geen algenproblemen.
Nitraat blijft vanzelf laag, wordt door de planten verbruikt. Profito gaat Er ook 2-3 keer zo snel Doorheen als op de fles staat. Ik heb enkel mechanische en biologische filtering, niks chemisch.

Ik denk dat je bodem in dit geval de fosfaat opneemt.

ik ben dat zeker dat je bodem de fosfaat opneemt. ?

JBL volcano, dat is lavasteen maar dat neemt na mijn weten geen fosfaat op, vreest toch dat het merk aan fosfaat wat je nu geeft misschien niet helemaal in de dosering klopt en er te weinig wordt gedoseerd.
Je zou easy-life Foso kunnen proberen deze klopt hier wel aardig met dosering en anders zijn het echt de planten die veel opnemen of het merk wat je nu gebruikt voeg je met de dosering veel minder fosfaat toe als wordt beweerd.

dankjulliewel!

Aan de hand van jullie reacties gericht gezocht en denk inderdaad dat de “nutrient buffer function” van aquarium soils hier een rol speelt. Ook denk ik dat er aardig wat Voedingsstoffen verbruikt worden. Er gaat immers een halve emmer snoeiafval per 2 weken de prullenbak in.

Ik heb ook nog even gezocht naar de Genoemde Stockoplossingen. Dit lijkt me wel wat, goedkoper en duidelijker te doseren. Ik zat ook al aan een doseerpomp te denken. Het volgende probleem is dan natuurlijk dat ik niet echt kan checken of ik genoeg toe voeg als mijn bodem alle fosfaat buffert.

Hoe bereken en check ik dan de dosering?

JBL volcano, dat is lavasteen maar dat neemt na mijn weten geen fosfaat op, vreest toch dat het merk aan fosfaat wat je nu geeft misschien niet helemaal in de dosering klopt en er te weinig wordt gedoseerd.
Je zou easy-life Foso kunnen proberen deze klopt hier wel aardig met dosering en anders zijn het echt de planten die veel opnemen of het merk wat je nu gebruikt voeg je met de dosering veel minder fosfaat toe als wordt beweerd.
Lavasteen niet, maar die shrimp soil neemt wel fosfaat op.

dankjulliewel!

Aan de hand van jullie reacties gericht gezocht en denk inderdaad dat de “nutrient buffer function” van aquarium soils hier een rol speelt. Ook denk ik dat er aardig wat Voedingsstoffen verbruikt worden. Er gaat immers een halve emmer snoeiafval per 2 weken de prullenbak in.

Ik heb ook nog even gezocht naar de Genoemde Stockoplossingen. Dit lijkt me wel wat, goedkoper en duidelijker te doseren. Ik zat ook al aan een doseerpomp te denken. Het volgende probleem is dan natuurlijk dat ik niet echt kan checken of ik genoeg toe voeg als mijn bodem alle fosfaat buffert.

Hoe bereken en check ik dan de dosering?

Voor het oplossen van de kaliumfosfaat wat je als stockoplossing meestal gebruikt om de po4 op te hogen kun je mij wel een pb sturen als je de berekening wilt hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan