Foto album: 100cm Subtropisch van Tomansky


tomansky

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2011
Berichten
334
Locatie
Boxtel
Website
vissenpraat.wordpress.com
Hierbij open ik ook een foto album van mijn 100 cm subtropische bak.

Ik heb helaas niet meer foto's van de opbouw.

Aquarium: 100x40x40
Pomp: Tetra EX Buitenfilter (EX 700)
Verlichting: 2x Superfish ultra safe light kit 9w
Bodem: filterzand fijn
Temperatuur: 18 graden momenteel (in de zomer zal de temp. uiteraard oplopen)

Bewoners: koppel Apistogramma Borelli

Er komt nog een leuke scholenvis in.

Foto's:

Leeg aquarium:
439315tomansky_0_82_img_3742.jpg


Achterzijde beplakken met zwart plakplastic:
363814tomansky_0_82_img_3745.jpg


Overzicht:
744974tomansky_0_82_img_3835.jpg


links:
997845tomansky_0_82_img_3833.jpg


Rechts:
764628tomansky_0_82_img_3834.jpg
 
Mooi stuk hout! :) Zou persoonlijk de bak inrichten dat de planten en hout een beetje over elkaar heen lopen. Nu lijkt het als of de bak door midden is.

Ben benieuwd naar de A.borellii, heb zelf de opal versie. Alleen kan al een tijdje geen vrouwtjes vinden...
 
Ziet er leuk uit ps waar haal je zwart plak plastic ?
 
Mooie borellii's! Nu hopen op een nest.
 
@martin dit plastic haal ik bij de gamma. Het zit op een rol en heet volgens mij schoolbord folie.

@lekkie In mijn 80 cm hebben ze 1 nest gehad met larfjes, helaas is dat door de corydoras weg gebulldozerd :( nu laat ik ze even alleen zitten in de meter bak (lekker veel ruimte! en hoop ik op een nieuw nestje. Ze zitten nu wel koeler dus weet niet of het nu ook gebeurd.
 
Erg mooi! :D

tomansky zei:
koppel Apistogramma Borelli
Niet gedacht aan een trio? Niets mis met een koppel overigens, maar je hebt ruimte zat voor een trio. Kun je met wat geluk nog wat zien van het stelen van larfjes door vrouwtjes: http://apisto.sites.no/page.aspx?PageId=58

tomansky zei:
Er komt nog een leuke scholenvis in.
Al een idee welke?
Maar, ik zie daar toch iets zwemmen, op de foto van links?

tomansky zei:
@lekkie In mijn 80 cm hebben ze 1 nest gehad met larfjes, helaas is dat door de corydoras weg gebulldozerd :( nu laat ik ze even alleen zitten in de meter bak (lekker veel ruimte! en hoop ik op een nieuw nestje. Ze zitten nu wel koeler dus weet niet of het nu ook gebeurd.
Zie niet in waarom niet, kan hoogstens nog even duren tot het weer wat warmer is, maar onverwarmd is hoe je de soort behoort te houden :thumbs:

Qua inrichting, nog even twee gedachten:
- een handje of twee vol (eiken-/beuken)bladeren op de bodem? Scharrelen ze graag tussen
- wat drijfplantjes? Onder wat gedimde verlichting kleuren borellii's weer net wat mooier.

~ Ivo
 
De komende maanden zullen ze niet snel afzetten. Pas wanneer de temperatuur weer stijgt (in de zomer dus vooral) zullen ze regelmatig gaan afzetten.

Mooie bak, hele geslaagde inrichting!
Een stel bladeren erbij zal inderdaad niet verkeerd zijn.

Mascha&Ivo zei:
- wat drijfplantjes? Onder wat gedimde verlichting kleuren borellii's weer net wat mooier.
Mijn ervaring is juist dat het de kleuren niet ten goede komt. Onder de drijfplanten kleurde/kleurt mijn eigen man heel donker, bijna donker grijs. Wanneer hij in het licht kwam werd hij echter prachtig blauw.
Ik heb momenteel trouwens erg donker water, daar kleurt hij ook weer zo donker door.
 
Op de foto staan nog wat guppen die er tijdelijk bij zaten, die zijn er nu uit.

Als scholenvis zat ik te denken aan een vis die ook voorkomt in het leefgebied van de borelli. Uiteraard moet deze vis ook tegen de koelere temperaturen kunnen (18 graden in de winter).

Uit een topic van Prullenbak of Mascha&Ivo heb ik al eens de volgende vissen gevonden:

- Aphyocharax rathbuni (18�24 �C)
- Aphyocharax anisitsi (18�28 �C)
- Aphyocharax paraguayensis (22-27 �C)
- Aphyocharax nattereri (18�22 �C)

Andere opties zijn eventueel:

- Hyphessobrycon serpae (20�28 �C)
- Megalamphodus megalopterus (23�27 �C)
- Hyphessobrycon herbertaxelrodi (25�28 �C)
- Hyphessobrycon scholzei (22-28 �C)


De temperaturen heb ik van internet dus die hoeven niet perse te kloppen.
Afgelopen zomer heb ik in een apart gedeelte van mijn vijver, guppen gehouden voor een aantal maanden. Volgende zomer ga ik dit proberen met de borelli's en evt. met de scholenvis die hier bij komt.
 
Paraguayensis en nattereri zijn dezelfde vis, dus dat die temperaturen van elkaar verschillen klopt al niet :p

Hyphessobrycon flammeus kan ook onverwarmd.
Ivo heeft mij gisteren nog een lijstje doorgestuurd met soorten die onverwarmd kunnen, aan scholenvissen kun je dan dus denken aan:
Aphyocharax rathbuni
Aphyocharax anisitsi
Aphyocharax nattereri
Megalamphodus megalopterus
Moenkhausia sanctaefilomenae
Hemigrammus ulreyi
Hemigrammus marginatus
Hyphessobrycon herbertaxelrodi
Hyphessobrycon elachys
Hyphessobrycon scholzei
Hyphessobrycon serpae (eques)
Daarnaast zijn Otocinclussen ook prima geschikt.

Passen allemaal wel in jouw bak, alhoewel ik de sanctaefilomenae pas vanaf 120 cm zou houden, kijkend naar de lengte van de vis.

Ik heb zelf een groepje Aphyocharax nattereri in mijn bak zwemmen, die zou ik niet bij de guppen zetten omdat ze verrekte territoriaal kunnen zijn. Of dat voor de andere Aphyocharax soorten ook geldt durf ik niet te zeggen.

Welke planten heb je trouwens in je bak staan?
 
Leuke bak en opstelling, die 2 lampen is wel eens iets anders :)
 
@Prullenbak je hebt gelijk, foutje tijdens het verzamelen van de data denk ik.

De planten naam (met de puntige bladeren) weet ik niet. Het is wel het fijnste plantje ooit. Wanneer hij te groot wordt trek je hem uit de bodem en de top stop je terug in de bodem en hij groeit weer vrolijk verder. Het is lekker vol en vissen verschuilen er graag tussen. Misschien dat iemand anders ons kan helpen aan de naam. (ik heb het in al mijn bakken staan btw)
 
Is het geen Hygrophila corymbosa? Mooi plantje in elk geval.
Moet even kijken of ik nog wat ruimte heb in mijn bak, want heb eventueel wel interesse in een aantal stekken :)
 
@Prullenbak: Ik heb mijn 60 cm bakje leeggemaakt en heb dus veel Hygrophila corymbosa over. Laat maar weten wanneer je wat stekken wil.
 
Mooie bak hoor.

Vraagje; hoe heet die plant die zo mooi boven het water uitsteekt?
 
Leuke bak, heel mooi ingericht!
ik zou alleen die apisto,s nog uitbreiden met een dame en dan een tijdje een speciaal aquarium houden.
Pas na de zomer en de kweek het visbestand uitbreiden?

groetjes John.
 
rathbuni erg mooie vis voor deze bak.
 
De rathbuni's kon ik niet krijgen (ik zit er al een tijdje achteraan). Ik heb nu een borrelii vrouwtje erbij gezet (verhouding nu: 1M +2V). Ook heb ik 10x hyphessobrycon anisitsi bijgezet.

Achteraf had ik beter eerst de borrelli's hun gang moeten laten gaan. tempratuur begint nu al te stijgen (21, in een onverwarmde bak). Borelli's binnen nu weer te balsen, geen idee of het door de temperatuur komt, het extra vrouwtje of de andere bewoners. De hyphessobrycon anisitsi krijg ik nog niet op de foto, hopelijk de volgende keer wel.

516775tomansky_0_82_img_8847.jpg


993119tomansky_0_82_img_8832.jpg


752546tomansky_0_82_img_8828.jpg


298826tomansky_0_82_img_8823.jpg


717399tomansky_0_82_img_8819.jpg
 
Ik doelde op het feit dat er nu ook een schooltje andere vissen bijzitten die evt. wel een kleine lusten ;)

De borelli's hebben een hele tijd niet naar elkaar omgekeken maar nu vertonen ze weer leuk gedrag.

In de zomer gaan ze naar buiten in mijn vijver, daar kunnen ze hopelijk voor nageslacht zorgen.
 
Ik heb eindelijk wat foto's kunnen maken van de hyphessobrycon anisitsi's. Ze zijn gelukkig wat minder schuw.

935429tomansky_0_82_img_1395.jpg


853719tomansky_0_82_img_1397.jpg


734733tomansky_0_82_img_1400.jpg


995575tomansky_0_82_img_1340.jpg


467868tomansky_0_82_img_1354.jpg


834994tomansky_0_82_img_1386.jpg
 
Wat een prachtige foto's :)
 
Schitterende visjes zijn dat zeg!
 
Ruitvlek zalm,heerlijk uit de oude doos. ik was een jaar of 12 toen ik ze ook had.
Veel plezier ervan.
 
Hele leuke bak, mooie bewoners, het ziet er goed uit!
 
Apistogramma Borelli's doen het momenteel erg goed en de ruitvlekzalmen ben ik aan het uitvangen. Hiervoor gebruik ik een zelfgemaakte vissenval. Vandaag de eerste 5 in de buiten(vijver)bak gedaan. Morgen nog eens kijken of ik de laatste 5 ook uitgevangen krijg. Hopelijk als de ruitvlekzalmen eruit zijn kunnen de borelli's hun nest beginnen. Momenteel veel baltsgedrag als ik voer en levend voer geef.

Hieronder een mooi filmpje van het baltsgedrag, enjoy.

Borelli filmpje: [url=https://vimeo.com/96826801]https://vimeo.com/96826801[/url]
 
In welke vijver ga je de borelli's doen?
 
Alweer veel te lang geleden dat ik een update van deze bak geplaatst heb. Druk geweest met mijn aquarium blog.
De ruitvlekzalmen zitten al lang weer binnen. Ik ben er helaas 2 verloren afgelopen zomer, 1 heb ik dood uit de vijver gevist de andere is door een stomme actie van mezelf overleden. De overige 8 zijn flink gegroeid. Voor aankomende zomer ben ik van plan om bijna alle vissen die ik heb buiten te houden. Hiervoor moet ik nog wel wat speciale vijvertjes aanleggen.

Bewoners nu:
3x Apistogramma Borellii (1M, 2V)
8x Hemigrammus caudovittatus (ruitvlekzalm)
10x Danio rerio (zebra danio) (2 uit eigen kweek)
6 of 7x Otocinclus ?? (een aantal Otocinclus Vittatus en een aantal Otocinclus Mariae, gok ik)

_mg_4910.jpg


_mg_4915.jpg


_mg_4918.jpg


_mg_4922b.jpg


_mg_4924.jpg


_mg_4925.jpg
 
Mooie bak. Knabbelen de zalmen weleens aan de vinnen van je borelli's?
 
ik ben echt een fan van jou bak,prachtige indeling van hout en planten!
 

Terug
Bovenaan