Foto album Aquatlantis 120x50x70 (Dion)


Dion

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2020
Berichten
156
Leeftijd
29
Hallo mensen!

Na altijd wat kleinere bakken te hebben gehad, heb ik na een verhuizing dan eindelijk een (iets) grotere bak kunnen aanschaffen. Hierbij is de keuze gevallen op een aquarium van Aquatlantis. Simpelweg vanwege het mooie design, formaat en onderkast!
Het gaat om de Fusion van 120 x 50 x 70 (mooi hoog).

Nadat er heel wat opstart problemen zijn geweest door een JBL manado dark bodem ben ik ca. 2 maanden geleden opnieuw begonnen. Hierbij toch gekozen voor een compleet andere set-up met een aquasoil achter en een zandbodem voor, gescheiden door een rij steen en hout.

In bijlage alvast een foto's van de bak in de ruimte en hoe de hardscape er uit zag na plaatsing (ca. 1,5 maand geleden).
De achtergrond heb ik flink weten te verhogen door te werken met crushed vulkaansteen onder de soil voor extra hoogte in de bak (tevens goede doorstroom in de bodem).

Wat denken jullie?

(Rest van de foto's zal ik bij nog plaatsen in aparte posts, planten e.d. zitten er inmiddels ook in)

Mvg,
Dion
 

Bijlagen

  • IMG-20201126-WA0002.jpg
    IMG-20201126-WA0002.jpg
    102.7 KB · Weergaven: 290
  • IMG-20201126-WA0001.jpg
    IMG-20201126-WA0001.jpg
    111.5 KB · Weergaven: 287
  • IMG-20201126-WA0003.jpg
    IMG-20201126-WA0003.jpg
    46.6 KB · Weergaven: 297
Bij deze nog een stukje van de techniek:

Filter: Biomaster Thermo 600 i.p.v. standaard filter van Aquatlantis met daarin 3 bakken steenpuin (Seachem matrix) i.p.v. normaal filtermateriaal.
Kraantjes (Eheim) ertussen voor makkelijker onderhoud.
CO2: drukfles met tijdschakelaar switch, bellenteller en inline diffuser (diffuser zat er in de foto nog niet op, werkte voorheen met co2 ladder).
 

Bijlagen

  • IMG-20201126-WA0004.jpg
    IMG-20201126-WA0004.jpg
    81.9 KB · Weergaven: 149
Erg mooie bak tot nu toe. Zelf heb ik ook deze Fusion.
 
Knap werk al zo
benieuwd naar de rest!
 
Hardscape ziet er veelbelovend uit.. heb je ook foto's van hoe de bak er nu bij staat?
 
Ja, ben benieuwd
 
Dank jullie voor de al positieve reacties! Het is een ontzettende klus geweest dus dat is erg leuk om te lezen.

Bij deze alvast wat extra foto's van het planten, de bak draait inmiddels al 4 weken.

Deze keer plantjes online besteld en alles 'droog' gepland, beginnende met de epifyten:
De set-up is als volgt:
Epifyten op hout en steen:
Bucephalandra (wat een mooi plantje)
Anubias
Bolbitis Heudelotii
Javavarens - normaal; petit; windelov (trident had ik ok nog gewild maar helaas bijna niet te verkrijgen)
Stengelplanten achterin/middenzone:
Rotala Rotundifolia (nog niet goed zichtbaar, moet nog groeien)
Valisneria nana (nog niet goed zichtbaar, moet nog groeien)
Crypto's

1606479747425.png

Het doel was om een chaotische, jungle achtige scape te creëren.
Foto na de eerste keer planten:
1606479848806.png


Na een tijdje gedraaid te hebben en ook het grootste deel v/d schimmelfase (spiderwoord) gehad te hebben, toch nog wat extra javavarens/bolbitis besteld en toegevoegd:
1606479911007.png


Nu is het nog niet goed zichtbaar, maar achter de javavarens e.d. is dus nog ruimte (zodat vissen er tussen en omheen kunnen zwemmen en stroming goed blijft) en hier staan ook de stengelplanten geplant.
Wat een werk overigens om alle javavarens e.d. van rockwool te ontdoen!
Meer foto's volgen!
 

Bijlagen

  • 1606479919503.jpeg
    1606479919503.jpeg
    346 KB · Weergaven: 181
Mooi hoor, ziet er erg goed uit zo. Ben benieuwd hoe jij je in en uitstroom hebt geplaatst. Krijg dit zelf niet lekker voor elkaar waardoor met name de voorzijde moeite heeft qua doorstroming/vuilophoping.
 
Heel erg mooi gedaan :thumbs:
 
Mooi hoor, ziet er erg goed uit zo. Ben benieuwd hoe jij je in en uitstroom hebt geplaatst. Krijg dit zelf niet lekker voor elkaar waardoor met name de voorzijde moeite heeft qua doorstroming/vuilophoping.

De uitstroom zit aan de linkerkant, vandaar dat de planten'massa' daar ook het laagste is. Dit zorgt ervoor dat er ook aan de voorkant een goede doorstroming is. De dode zones waar en beetje vuil zich ophoopt blijven ook wel hoor (hoekjes), maar vandaar dat ik op de voorgrond gewoon zand en kiezels heb geplaatst. Dit betekent dat ik de bodem op deze zones gewoon met een hevel slangetje kan schoonmaken (een beetje vuil vind ik persoonlijk ook niet erg en ziet er natuurlijker uit dan een zeer verfijnde en schone scape).
Voor de rest zwemmen er inmiddels corydoras sterbai in (foto's hierboven zijn van ca. een maandje geleden) die de bodem op de voorgrond ook in beweging houden.
De instroom zit aan de rechterkant, achter het 'hogere' stuk hout, zodat er zo min mogelijk zichtbaar is. Alhoewel deze daarachter staat is er nog wel ruimte in de breedte dus ook daar is de stroming volgens mij prima.

Ik moet ook wel zeggen dat ook veel afhankelijk is van de capaciteit van je pomp. Ik draai momenteel een Biomaster Thermo 600 (1100 L/u als ik mij niet vergis) en alhoewel het voorfilter onderhouden gemakkelijk is (is een aparte unit bij Oase) merk ik dat deze de capaciteit snel verlaagd. Dit omdat er in het aanvoer/opzuig buisje van het voorfilter (waar het filtermateriaal omheen zit) maar enkele gaatjes zitten. Ik zit eraan te denken om hier gaatjes bij te boren, maar ik heb een beetje vrees dat het plastic buisje dan scheurt.
 
Al aan gedacht om die kale stukken hout te laten begroeien met mos? zou denk ik wel erg mooi staan. In ieder geval die ‘ clean cut’ op het uiteinde van dat middelste stuk hout moet nmm nog wat aandacht krijgen.
Al ideeen welke vissen je er in wilt laten zwemmen?
 
Netjes mooi ingericht :petjeaf:(y)
 
Al aan gedacht om die kale stukken hout te laten begroeien met mos? zou denk ik wel erg mooi staan. In ieder geval die ‘ clean cut’ op het uiteinde van dat middelste stuk hout moet nmm nog wat aandacht krijgen.
Al ideeen welke vissen je er in wilt laten zwemmen?
Heb ik aan gedacht maar ik denk dat het dan te druk wordt. Ik kijk even wat het hout doet, dit zou normaal gezien een stuk donkerder moeten worden, ik wil het ook niet teveel bedekken. Die clean-cut zit me ook dwars inderdaad! Maar ik laat het nu even een tijdje op z'n beloop, want zomaar een plantje of een stuk mos op het uiteinde vind ik ook niks.

Qua vissen zitten er momenteel een schooltje Sterbai corydoras en een kleine groep (6) jonge Maanvissen (Scalare) in de bak (zoals ik al aangaf, de foto's die tot nu toe gepost zijn, zijn van meerdere weken geleden). Wellicht dat er nog een schooltje zalmpjes (zat te denken aan rode fantoomzalm) bij komt, maar dit is nog te bezien. Ik zoek eigenlijk een scholenvisje dat lekker tussen de plantjes gaat zitten.

Ik zal later nog foto's met de vissen erin plaatsen.
 
Heb ik aan gedacht maar ik denk dat het dan te druk wordt. Ik kijk even wat het hout doet, dit zou normaal gezien een stuk donkerder moeten worden, ik wil het ook niet teveel bedekken. Die clean-cut zit me ook dwars inderdaad! Maar ik laat het nu even een tijdje op z'n beloop, want zomaar een plantje of een stuk mos op het uiteinde vind ik ook niks.

Qua vissen zitten er momenteel een schooltje Sterbai corydoras en een kleine groep (6) jonge Maanvissen (Scalare) in de bak (zoals ik al aangaf, de foto's die tot nu toe gepost zijn, zijn van meerdere weken geleden). Wellicht dat er nog een schooltje zalmpjes (zat te denken aan rode fantoomzalm) bij komt, maar dit is nog te bezien. Ik zoek eigenlijk een scholenvisje dat lekker tussen de plantjes gaat zitten.

Ik zal later nog foto's met de vissen erin plaatsen.
Beetje laat maar de volgende keer kan je er een paar fikse meppen op geven met klauwhamer. Tot ie splijt of die zaagsnede weg is. Bak ziet er goed uit. Benieuwd hoe die er uit zal gaan zien.
 
Beetje laat maar de volgende keer kan je er een paar fikse meppen op geven met klauwhamer. Tot ie splijt of die zaagsnede weg is. Bak ziet er goed uit. Benieuwd hoe die er uit zal gaan zien.
Goeie! Nu inderdaad te laat, maar ga ik zeker doen bij volgende inrichtingen.
 
Dank iedereen voor de positieve reacties!

Bij deze een update, sinds een week zwemmen er een groepje jonge Pt. Scalare (6) en een schooltje Corydoras Sterbai (15) in de bak:

1606655669561.jpeg


Zoals ook wel in de foto te zien, is er wel sprake van een beetje algengroei op de achterwand (dit was al zo voordat de vissen erin gingen), maar dit begint inmiddels weer weg te trekken (om de dag voeg ik een dosering MasterLine All-in-one Golden toe en CO2 staat aan). De stengelplanten achterin beginnen ook flink te groeien en heb ik al een aantal keren getopt om hopelijk een volle bos te krijgen.
Ook de schimmel op het hout blijft in kleine mate terugkomen, maar verwijder ik om de 2-3 dagen.
Het javamos begint na een hele tijd bruin (bij anderen lijkt dit altijd direct aan te slaan, maar ik heb er minder succes mee) te zijn eindelijk een beetje groene puntjes te krijgen, dus hopen dat dit nog goed komt.

Nog een aantal close-ups van de nieuwe bewoners:

1606655667932.png


1606655719923.png


1606655835127.png


Voor nu even alles z'n gang laten gaan (op de reguliere waterwissels na)!
 

Bijlagen

  • 1606655300701.png
    1606655300701.png
    2.1 MB · Weergaven: 133
  • 1606655763271.png
    1606655763271.png
    692.9 KB · Weergaven: 191
Bij deze nog een stukje van de techniek:

Filter: Biomaster Thermo 600 i.p.v. standaard filter van Aquatlantis met daarin 3 bakken steenpuin (Seachem matrix) i.p.v. normaal filtermateriaal.
Kraantjes (Eheim) ertussen voor makkelijker onderhoud.
CO2: drukfles met tijdschakelaar switch, bellenteller en inline diffuser (diffuser zat er in de foto nog niet op, werkte voorheen met co2 ladder).
Waarom heb je eigenlijk die Eheim kranen er tussen gezet?
Als je de slangen van de Oase Biomaster afhaalt sluiten deze automatisch af.
Dus die extra kranen hebben geen zin.
 
Waarom heb je eigenlijk die Eheim kranen er tussen gezet?
Als je de slangen van de Oase Biomaster afhaalt sluiten deze automatisch af.
Dus die extra kranen hebben geen zin.
Eerlijk gezegd geen idee dat dit het geval was bij de Oase pomp, maar leek me handig omdat aan het begin (zonder kranen) er bij het openen v/d pomp toch nog redelijk wat water mee kwam.
Daarbij heb ik inmiddels een inline diffuser, dus dan vind ik het wel makkelijk om de flow van het water even te kunnen stoppen als ik daarbij moet (zonder de pomp te ontmantelen, zeg maar).
 
Tijd voor een update, alles draait inmiddels goed. Er is geen sprake van uitval en ook de plantjes beginnen goed aan te slaan.
Enkel de maanvissen willen onder elkaar nog wel eens laten zien wie de baas is (jonge vissen), maar gelukkig zijn er genoeg planten om het zicht te breken.

De nieuwste bewoners, M. Ramirezi. Een visje dat ik al jaren wil houden, maar nooit aandurfde (waterwaarden worden vanzelfsprekend in de gaten gehouden)
1607013761686.png


De camera is al erg interessant:
1607013999861.png



Vooraanzicht vanuit de stoel (algen op de achterwand worden aanzienlijk minder, maar schommelt nog)
1607014241067.png


Bucaphalandra en crypto's beginnen ook mooi op te knappen:
1607014360437.png


Schuilen tussen de blaadjes:
1607014472607.png


Genieten van de 'zonsondergang' oftewel leds met dimmer:
1607014596478.png
 
Ziet er mooi uit!
 
Mooi staat ie erbij hoor, die Ramirezi’s zijn echte karaktertjes. Heb je een koppeltje?
 
Dankje!
Mooi staat ie erbij hoor, die Ramirezi’s zijn echte karaktertjes. Heb je een koppeltje?
Bedankt, ik heb 4 jonge Ramirezi's, dus is nog erg lastig te beoordelen. Voor nu lijken het 2 vrouwtjes en 2 mannetjes en ze vormen al wel paartjes (met elk een eigen klein territorium), maar dit is dus nog lastig te zeggen.
 
Zekers , zeer mooie bak
 
Zekers , zeer mooie bak
Heeeel erg gaaf!

Dankjullie wel!

Twee weken later gaat alles nog steeds goed. Eén van de Ramirezi's zie ik helaas vanaf het begin af aan wat minder. Na het uitzetten merkte ik al dat deze een iets gezwollen buik had, dus ik was al bang voor waterzucht. Dit ben ik blijven volgen en gelukkig is het minder geworden. Het blijft wel een feit dat dit visje minder actief is als de rest...

Bij deze een overzichtsfoto van hoe de bak er nu bij staat:
1608203135246.png


Van de stengelplanten slaat de Rotala Rotundifolia toch wel het beste aan. Deze moet ik redelijk vaak snoeien. Onlangs heb ik nog Eustralis stellata toegevoegd in de hoop dat deze bruin/rood gaat kleuren om een beetje diversiteit te krijgen.

Vooraanzicht (excuses voor de vieze ruit, deze heb ik deze week niet schoongemaakt). De Vallisneria Natans slaat helaas niet zo goed aan, ik had gehoopt dat deze van buiten naar binnen bovenlangs zou groeien, maar deze groeit vrij traag en er vallen bladeren uit:

1608203269133.png


Een ander puntje waar ik tegen aan loop is alg bovenin het aquarium op het hout/bladeren van Javavaren/Bolbitis die v.n.l. in de stroming staan:

Het lijkt erop dat dit staghorn alg betreft, echter kan ik dit niet verklaren. Het betreft namelijk locaties die duidelijk in stroming staan en daarbij meet ik geen NH4 piek o.i.d. Ik wissel 50% van het water wekelijks. Heeft er iemand ervaringen?
Als eerste punt heb ik de uitstroom verplaatst naar de rechterkant van de bak, waardoor in- en uitstroom aan dezelfde kant zit, voor hopelijk een betere doorstroming.
 

Bijlagen

  • 1608203494160.png
    1608203494160.png
    1.4 MB · Weergaven: 108
Heel mooi
 

Terug
Bovenaan