Foto album Aquatlantis 120x50x70 (Dion)


Dank allen voor de reacties!

Het enige waar ik nu tegen aan loop zijn toch wel de algen. Bij nader inziens denk ik toch dat het baardalg betreft, maar dit blijft een apart geval gezien de CO2 aan staat en mooi door de bak stroomt sinds ik de uitstroom verplaatst heb. pH is ook zichtbaar verlaagd door de CO2:

Druppeltest:
kH: 7
pH: 6,7 ~ 6,8
NO2: < 0,01 ppm
NH4: < 0,05 ppm
NO3: 10 ppm

Volgens de tabel zit ik dan op een iets hoge CO2, maar mijn dropchecker is mooi donker groen (grootste deel planten zijn immers langzaam groeiende epiphyten) en de vissen gedragen zich prima. De alg komt juist voor op gebieden waar de stroming het hardst op staat. Voor nu laat ik het nog op zijn beloop (stroming pas weekje geleden aangepast), maar heeft er iemand ideeën/ervaringen? Het enige wat ik zie is dat er nog redelijk wat CO2 naar de oppervlakte gaat ...

Erg mooi hoor en hoe oud zijn de Manen nu?

De maanvissen zijn nu zo'n 3-4 maanden oud schat ik.
 
Gek genoeg blijft de baardalg een probleem, maar goed, hier zijn al genoeg topics aan gewijd dus laat ik er maar niet al te diep op ingaan.

De uitstroom blijf ik mee bezig, op het moment ziet deze er zo uit (tevens nieuwe drijfplantjes toegevoegd).
20201230_143335.jpg


Hier is de baardalg op het hout/de bladeren ook goed zichtbaar. Voor nu blijf ik dit behandelen met verdunde easy carbo en een tandenborstel. Alle waterwaarden liggen goed, dus het is -gelukkig (voor de vissen) - geen erge vervuiling. Bij m'n kleinere bakken (low tech) totaal geen last... een tweede (klein, 300L/u) filter staat op bestelling om de doorstroom een beetje te ondersteunen.

Qua vis gaat alles redelijk goed. Ik merk dat 1 van de 6 maanvissen achterblijft. Deze komt opmerkelijk minder vaak naar voren en is een stuk kleiner als de rest. Ik weet dat dit kan voorkomen bij cichliden maar is wel jammer om te zien.

20201230_145202.jpg


Dan nog wat leuker nieuws, afgelopen weekend is het visbestand uitgebreid, voorlopig tot een maximum.
Wederom gekozen voor een visje dat ik nog niet eerder gehouden heb, namelijk Nannostomus Beckfordi (potloodvisje), 21 stuks. Dit omdat ik nog niet echt een scholenvisje in de bak had en omdat deze zich vooral in de bovenste waterlagen ophouden.
20201230_143234.jpg


Wat een geweldige visjes zeg, de mannetjes 'vechten' voor territorium door tegen elkaars zij te zwemmen (kan op zich geen kwaad). Ze kleuren hierbij mooi rood.

Het totale vissenbestand komt dan uit op:
6 st. Pt. Scalare
21 st. Nannostomus Beckfordi
4 st. Microgeophagus Ramirezi
15 st. Corydoras Sterbai
5 st. Otocinclus

Af en toe komen de Ramerezi mannetjes elkaar tegen (vrouwtje op de achtergrond) :
20201230_143255.jpg


Totaaltje, na flink snoeien aan de linkerkant en toevoegen nieuwe 'normale' vallisneria:
20201230_173458.jpg


 
Ziet er erg mooi uit. Bij mij trok de baardaap wel toen ik de verlichting iets terugschroefde. Toen ik japonica garnalen toevoegde was het helemaal met ze gedaan.

Verder vind ik die potloodsvisjes erg leuk. Zelf twijfel ik ook nog tussen deze en een schooltje koperzalmen. In ieder geval iets met een roodtint erin.
 
Ziet er erg mooi uit. Bij mij trok de baardaap wel toen ik de verlichting iets terugschroefde. Toen ik japonica garnalen toevoegde was het helemaal met ze gedaan.

Verder vind ik die potloodsvisjes erg leuk. Zelf twijfel ik ook nog tussen deze en een schooltje koperzalmen. In ieder geval iets met een roodtint erin.
Bedankt!
Japonica's heb ik ook aan gedacht, maar zou dit gaan met Manen, of Ramirezi?

Qua verlichting staan de lampen al op max. 30% op het hoogtepunt en voor de rest <10%, maar goed wellicht dat ik de duur nog verder kan verkorten (nu totaal 10u).

De Beckfordi potloodvisjes kan ik echt aanbevelen, fantastische visjes, waar ik bijna nog liever naar kijk dan de Manen. Zeker als je een flinke school kan nemen.
Bij mij (lage pH en gedempte verlichting) kleuren ze echt prachtig. Ik zal vanavond nog een foto proberen te maken.
Koperzalmen heb ik ook naar gekeken en dat zijn ook mooie visjes! Maar het gedrag van de Beckfordi is fantastisch. Ik wil ook het liefste gewoon 1 grote school, dus vandaar dat ik er ook (waarschijnlijk) geen andere soort meer bij neem.
 
Het is zeer mooie bak en word steeds beter.
Lekker genieten ervan.
Thanks!

Naar verloop van tijd begin ik wel steeds meer de neiging te krijgen om dingen aan te passen, maar ik probeer me in te houden omdat sommige planten echt net beginnen aan te slaan.
 
Mooie foto's van je aquarium, de inrichting vind ik ook mooi. De drijfplanten hangen bij jou in een hoek. Je zou het licht wat kunnen dimmen door de drijfplanten dmv vissnoer wat beter te verdelen over de oppervlakte van het water.
Het vissnoer bevestig ik aan een zuignap die ik op het raam plak en de andere zijde aan de achterwand met bv een krammetje oid.
Het kan helpen om de baardalg wat te verminderen
 
  • Leuk
Waarderingen: Dion
Mooie foto's van je aquarium, de inrichting vind ik ook mooi. De drijfplanten hangen bij jou in een hoek. Je zou het licht wat kunnen dimmen door de drijfplanten dmv vissnoer wat beter te verdelen over de oppervlakte van het water.
Het vissnoer bevestig ik aan een zuignap die ik op het raam plak en de andere zijde aan de achterwand met bv een krammetje oid.
Het kan helpen om de baardalg wat te verminderen
Goeie tip! Zodra ik meer drijfplantjes heb ga ik dit proberen toe te passen.
De plantjes zijn echter pas ca. 4 dagen zo gaan liggen want toen heb ik de uitstroom lichtjes naar beneden gericht.
Daarnaast staat mijn verlichting max. op 30% en dit gedurende 5u, de rest v/d totale 10u verlichtingsduur is het nog eens minimaal de helft minder.
Ik merk enkel dat de wat 'moeilijkere' (stengel)plantjes traag groeien, ondanks CO2 en masterline all in one. Misschien een gekke vraag; maar kan dit en de alg eventueel ook komen door te weinig verlichting (en dus relatief teveel voeding)?
 
Het heeft even geduurd maar bij deze een close-up van een Nannostomus Beckfordi man:

20201230_204356.jpg


Het maken van een foto is nog niet zo makkelijk... vooral als er steeds een Maanvis voor de lens gaat zitten ... :)

Zodra het licht nog meer dimt komen de kleuren nog meer naar voren.
 
Misschien een gekke vraag; maar kan dit en de alg eventueel ook komen door te weinig verlichting (en dus relatief teveel voeding)?
Dat weet ik eigenlijk niet, het zou zomaar kunnen dat ook te weinig verlichting t.o.v. veel voeding alg kan ontstaan.
Ik denk wel dat alle planten een bepaalde hoeveelheid licht nodig hebben (lux of par, daar heb ik geen verstand van) . Daar moet je weer je hoeveelheid voeding en co2 en licht op aanpassen.
Het gaat , volgens mij , om het goede evenwicht tussen licht , micro/ macro voeding en co2. Dat is altijd zoeken om dat te krijgen.
Eén troost een bak zonder alg zie je nauwelijks. Ik gebruik poeders van aquariumbemesting zodat nitraat en fosfaat afzonderlijk kan worden toegediend. Fosfaat voeg ik ook nauwelijks toe, maar nitraat juist weer veel omdat daar bij mij veel behoefte aan is.
 
Mooie bak hoor, javavarens en hout doen het altijd erg goed in een scape.

Betreft de alg op de puntjes van je javavaren zou ik me geen zorgen maken.
Ook al draait je bak nu al enkele weken, deze is nog aan het opstarten. Duurt toch minimaal 3 maanden tot een half jaar dat alles helemaal in balans is.

Hou wel in de gaten dat midden in de javavarems zich erg veel vuil ophoopt. Zuig dit uit tijdens je water wissel.

Is je mos al aangeslagen? Mos wordt altijd bruin om daarna uitlopers te maken die mooi groen zijn. Voordat je het weet groeit het mos je bak uit.

Wat nog mooi zou staan is 1 of 2 HN stekken. Is een mooie plant die drijf bladeren maakt en snel groeit.
Heb binnenkort eventueel weer stekken beschikbaar mocht je intresse hebben.
 


Dat weet ik eigenlijk niet, het zou zomaar kunnen dat ook te weinig verlichting t.o.v. veel voeding alg kan ontstaan.
Ik denk wel dat alle planten een bepaalde hoeveelheid licht nodig hebben (lux of par, daar heb ik geen verstand van) . Daar moet je weer je hoeveelheid voeding en co2 en licht op aanpassen.
Het gaat , volgens mij , om het goede evenwicht tussen licht , micro/ macro voeding en co2. Dat is altijd zoeken om dat te krijgen.
Eén troost een bak zonder alg zie je nauwelijks. Ik gebruik poeders van aquariumbemesting zodat nitraat en fosfaat afzonderlijk kan worden toegediend. Fosfaat voeg ik ook nauwelijks toe, maar nitraat juist weer veel omdat daar bij mij veel behoefte aan is.
Klopt dat het altijd zoeken is, gek genoeg is dat bij m'n andere bakken vaak sneller gebeurd is, maar goed. Blijft ook altijd een beetje een mysterie.
Vandaag komt m'n PO4 druppeltest refill binnen en dan ga ik dat ook eens meten, ik gebruik een AIO namelijk, misschien dat ik afzonderlijk ga sturen.
 
Mooie bak hoor, javavarens en hout doen het altijd erg goed in een scape.

Betreft de alg op de puntjes van je javavaren zou ik me geen zorgen maken.
Ook al draait je bak nu al enkele weken, deze is nog aan het opstarten. Duurt toch minimaal 3 maanden tot een half jaar dat alles helemaal in balans is.

Hou wel in de gaten dat midden in de javavarems zich erg veel vuil ophoopt. Zuig dit uit tijdens je water wissel.

Is je mos al aangeslagen? Mos wordt altijd bruin om daarna uitlopers te maken die mooi groen zijn. Voordat je het weet groeit het mos je bak uit.

Wat nog mooi zou staan is 1 of 2 HN stekken. Is een mooie plant die drijf bladeren maakt en snel groeit.
Heb binnenkort eventueel weer stekken beschikbaar mocht je intresse hebben.

Thanks! De bak draait inmiddels toch al wel 2 maanden, maar blijft inderdaad een feit dat een opstart lang kan duren.
De epifyten maak ik inderdaad eens in de zoveel tijd schoon bij het 'grote onderhoud', daar hoopt zich veel vuil op. Mos blijft een beetje achter, nog steeds veel bruin en groeit vrij traag. Enkel op sommige plekken waar ik het op stenen gebonden heb wordt het groen. Helaas was het al niet zo mooi toen ik het binnenkreeg.

Wat is de volledige naam van 'HN'? Heb het al eens voorbij zien komen hier, maar dan kan ik even het e.e.a. erover opzoeken. Zeker interesse, bedankt!
 
Hydrocleys nymphoides

Kan snel groeien, heb net een nieuwe stek geplant en die groeit 20cm per dag en als deze de oppervlakte heeft bereikt stopt het blad met groeien en gaat er opnieuw een blad naar het oppervlak van je water.
Erg mooi om te zien.
 
Hydrocleys nymphoides

Kan snel groeien, heb net een nieuwe stek geplant en die groeit 20cm per dag en als deze de oppervlakte heeft bereikt stopt het blad met groeien en gaat er opnieuw een blad naar het oppervlak van je water.
Erg mooi om te zien.
Top, ik zie alleen dat je uit Maastricht komt en da's voor mij nou niet bepaald om de hoek helaas ...
Zou graag een stekje of 2 willen maar anders bestel ik hem gewoon!
 
Top, ik zie alleen dat je uit Maastricht komt en da's voor mij nou niet bepaald om de hoek helaas ...
Zou graag een stekje of 2 willen maar anders bestel ik hem gewoon!
Opsturen kan gewoon. Na 4 januari zou de post wel weer gewoon werken zonder teveel vertraging.

Bij Aquacompleet verkopen ze mooie stekken van de HN en ze verpakken ze goed.

Als ik ze opstuur dan hoef je alleen de verzendkosten te betalen.
En kunnen we even via PB contact gegevens uitwisselen.
 
Opsturen kan gewoon. Na 4 januari zou de post wel weer gewoon werken zonder teveel vertraging.
Vergeet dat maar (ik werk bij PostNL) want door die coronamaatregelen besteld iedereen zich een slag in de ronte waardoor zelfs webshops klagen dat ze niet alle pakketten mogen versturen van PostNL
 
Vergeet dat maar (ik werk bij PostNL) want door die coronamaatregelen besteld iedereen zich een slag in de ronte waardoor zelfs webshops klagen dat ze niet alle pakketten mogen versturen van PostNL
Sorry... beetje off-topic.

Gelukkig zelf nog geen last van gehad. Bij mij alles optijd aangekomen en alles wat ik verstuurd heb ook... zou ook wel regio afkankelijk zijn. Maar druk is het zeker dat betwijfel ik niet. Als een plant goed verpakt is mag het best we 3 tot 4 dagen duren. Moet geen probleem zijn
 
Sorry... beetje off-topic.

Gelukkig zelf nog geen last van gehad. Bij mij alles optijd aangekomen en alles wat ik verstuurd heb ook... zou ook wel regio afkankelijk zijn. Maar druk is het zeker dat betwijfel ik niet. Als een plant goed verpakt is mag het best we 3 tot 4 dagen duren. Moet geen probleem zijn
Dan heb je heel veel mazzel, ik krijg alle shit als postbezorger over me heen van mensen die niks ontvangen of veel te laat (alsof ik er wat aan kan doen dat PostNl letterlijk over zijn nek gaat door de enorme hoeveelheid post/pakketjes en mensen niet op tijd bestellen)
 
Inderdaad sowieso het beste om even alle drukte af te wachten, heeft voor mij toch geen haast, maar dank voor het aanbod!
@ Nicolien: succes met alle drukte!
 
Dank allen!

En dan begint alles ineens als een gek te groeien...
Kleine snoeibeurt van de stengelplanten / weghalen drijfplanten

Voor:
20210112_181320.jpg


Na:
20210112_192935.jpg


Achterin tevens Rotala H'ra toegevoegd voor de kleur.

Java varens kan ik binnenkort gaan her stekken met alle nieuwe aangroei op de bladeren.
 
Alvast m'n excuses voor de niet al te scherpe foto's, blijft toch lastig met dik glas...
Het is niet overal even perfect (smeltende plantjes, algjes, e.d.) maargoed. Ik kan er in ieder geval uren naar kijken.

20210114_171039.jpg

20210114_171047.jpg

20210114_171603.jpg

20210114_171716.jpg

20210114_172813.jpg

20210114_171338.jpg

20210114_171857.jpg
 

Terug
Bovenaan