Foto album Aquatlantis 120x50x70 (Dion)


Zeer mooi, maar wel oppassen dat er voldoende gasuitwisseling blijft gebeuren.
Super foto's van je rams en cory's
Zeker, schep het elke week bij onderhoud deels de bak uit, thanks!
 
Dank allen!

En dan begint alles ineens als een gek te groeien...
Kleine snoeibeurt van de stengelplanten / weghalen drijfplanten

Voor:
Bekijk bijlage 316439

Na:
Bekijk bijlage 316440

Achterin tevens Rotala H'ra toegevoegd voor de kleur.

Java varens kan ik binnenkort gaan her stekken met alle nieuwe aangroei op de bladeren.
Ja mooi die varens.
Stekken is gewoon de wortelstok knippen?
 
Ja mooi die varens.
Stekken is gewoon de wortelstok knippen?

Javavaren deelt ook middels apomixie, ongeslachtelijke voortplanting. Er ontstaan dan nieuwe plantjes aan de bladeren (bij de bruine plekken/wortels).
 
Javavaren deelt ook middels apomixie, ongeslachtelijke voortplanting. Er ontstaan dan nieuwe plantjes aan de bladeren (bij de bruine plekken/wortels).
Brrr,vuile vieze bladeren ;) .
Bij de maandelijks snoei verdwijnen alle bladeren die zelfs maar durven sporen aanmaken.
 
Laatst bewerkt:
Brrr,vuile vieze bladeren ;) .
Bij de maandelijks snoei verdwijnen alle bladeren die zelfs maar durven sporen aanmaken.
Dan leren ze het wel af!

Tja als je niet van bruine plekjes houdt, kun je beter geen javavarens nemen denk ik dan. Maar goed ik denk dat het voor wat ik wil met m'n bak een mooi plantje is.
 
;)
Tuurlijk is dit een mooie plant en verdient in iedere bak wel zijn plaats.
Als ze binnen een tijdje eens flink gaan groeien kun je er bijna niet vanuit om ze af en toe eens goed in te snoeien
 
;)
Tuurlijk is dit een mooie plant en verdient in iedere bak wel zijn plaats.
Als ze binnen een tijdje eens flink gaan groeien kun je er bijna niet vanuit om ze af en toe eens goed in te snoeien
Klopt, enige tips voor het snoeien?
Zal ik de wortelstokken ook gaan knippen of zal ik me beperken van knippen bij de uitgroei / losse bladeren?
Op zich heb ik niet echt rotte bladeren dus heb tot nu toe weinig los blad weggehaald.
 
Klopt, enige tips voor het snoeien?
Zal ik de wortelstokken ook gaan knippen of zal ik me beperken van knippen bij de uitgroei / losse bladeren?
Op zich heb ik niet echt rotte bladeren dus heb tot nu toe weinig los blad weggehaald.
Is afhankelijk van de groeisnelheid bij jou en hoe groot je deze (eerst)wil laten uitgroeien .
Bij mijn nam ik maandelijks 1/3 oude bladeren weg zo hield ik een plant over die steeds vers groen stond zonder extreem grote bladeren te krijgen en explosief groter te worden.
De plant zal door die maandelijks 1/3 bladsnoei minder reden hebben om lange wortelstokken aan te maken omdat op die vrijgekomen plaats terug nieuw vers blad kan groeien.
 
Is afhankelijk van de groeisnelheid bij jou en hoe groot je deze (eerst)wil laten uitgroeien .
Bij mijn nam ik maandelijks 1/3 oude bladeren weg zo hield ik een plant over die steeds vers groen stond zonder extreem grote bladeren te krijgen en explosief groter te worden.
De plant zal door die maandelijks 1/3 bladsnoei minder reden hebben om lange wortelstokken aan te maken omdat op die vrijgekomen plaats terug nieuw vers blad kan groeien.
Thanks voor de tip!
Ik vind dat woekeren op zich wel mooi staan, maar het staat nu toch al enkele maanden flink te groeien dus zal binnenkort de schaar eens zetten in wat blad.
 
Het is een fotoalbum, maar een video kan ook de sfeer in de bak goed weergeven:


De nannostomus zijn druk in de weer met eitjes afzetten in de drijfplantjes vandaar dat het wat drukker is als normaal.

Verder draait de bak aardig stabiel op nog een paar algjes na:
KH: 7
PH: 6,8
NO3: 15
PO4: 0,7
NO2 en NH4 niet meetbaar

Ten slotte ben ik mij sinds een tijdje aan het inlezen op (hopelijk) het volgende project...

20210124_145524.jpg
 
Gisteren was het tijd voor een groot onderhoud aan de bak.
Naast het snoeien van de stengeplanten heb ik alle javavarens de bak uitgehaald om deze te snoeien en de jonge stekjes te verzamelen.
Bij het terugplaatsen heb ik alles wat meer verspreid en minder in de hoogte teruggeplaatst. Het zijn niet meer zo'n mooie 'bollen' als eerst, maar nu kan het weer even doorgroeien hopelijk. Merkte dat wanneer de varens zo dicht op elkaar zaten er toch erg veel vuil achterbleef (ondanks afhevelen zo nu en dan). Daarnaast hoop ik dat bepaalde stengelplanten zoals Eustralis Stellata meer kans krijgen.
Klein hevelpompje met wat watten op de intake staat tijdelijk bij te draaien om de bak weer kraakhelder te krijgen.

20210130_221253.jpg

20210130_221627.jpg
 
Staat er netjes bij en hoe groot en oud zijn je Manen nu?
Ik denk een maandje of 5.
1 van de 'originele' 6 maanvissen heb ik helaas uit z'n lijden moeten verlossen onlangs. Dit was het pispaaltje en at nauwelijks, werd daarna getroffen door ziekte. Apart houden hierna hielp ook niet... dus het eerst sterfgeval was jammer genoeg een feit.
Sindsdien zitten er 2 nieuwe maantjes bij voor een totale groepsgrootte van 7. Misschien is het maar een gevoel maar heb het idee met deze relatief jonge vissen dat de verhoudingen beter liggen in de grotere groep.
 
Ik heb ook de Fusion 120 en heb 5 manen van Jos maar met het groter worden bemerkte ik heel snel dat ze enorm vervuilen en dat is iets wat je even in de gaten moet houden. Hier draait er dagelijks 2 uur een skimmertje bij.
 
Kan ik geloven ja! Ik laat ze voor nu even uitgroeien en (hopelijk) koppels vormen. Wellicht dat ik er uitselecteer als de bezetting te hoog wordt
 
Haha, ja ik heb er 5 maar reken maar niet dat er een koppel bij zit. Ze zwemmen de hele dag rustig als groep door de bak, al bijna 1,5 jaar, en er weinig tot geen ruzie.
Ook dus nog nooit eitjes gehad maar daar ben ik niet rouwig om in deze bak.
Ook zie je niets van territoriumvorming dus ik zal wel 5 mannen of 5 vrouwen hebben.
 
Haha, ja ik heb er 5 maar reken maar niet dat er een koppel bij zit. Ze zwemmen de hele dag rustig als groep door de bak, al bijna 1,5 jaar, en er weinig tot geen ruzie.
Ook dus nog nooit eitjes gehad maar daar ben ik niet rouwig om in deze bak.
Ook zie je niets van territoriumvorming dus ik zal wel 5 mannen of 5 vrouwen hebben.
Zolang het maar rustig is toch? Op zich is dat al een goed teken, het zijn nu niet de meest agressieve cichliden, maar het is toch altijd wel spannend of het allemaal samen gaat vind ik
 
Daarnaast nog ander nieuws: sinds vandaag dan toch de knoop door gehakt om met een tweede project te beginnen. Het zat al een tijdje in m'n hoofd en ben er al een tijdje (voor start deze bak) research naar aan het doen, maar er komt na jaren zoetwater een zoutwater bak bij, een rifje.

De keuze is gevallen op een Red Sea reefer 425XL, ook een 1,20m bak dus. Noodzakelijke techniek is tevens bij besteld voor een zo goed mogelijke start.
Wellicht dat ik hiervan ook een thread ga bijhouden of in deze thread post (mocht er animo zijn).

Het zal niet gemakkelijk worden en zeker niet zonder fouten lopen, maar hopelijk wordt het een mooie reis...
 
Dat is een fikse stap naar een zoutwaterbak, komt een pak meer kennis bij kijken, wel een hele leuke uitdaging
Klopt helemaal! Er zijn bij zout ook ontzettend veel wegen te bewandelen (ook qua techniek). Ik heb voor mezelf een idee hoe ik het wil aanpakken, maar het zal desondanks veel zoeken worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dion
Dank allen!

De bak draait nog steeds stabiel en ik blijf ervan genieten. Algjes blijven een probleem, gok door de hoeveelheid planten (minder stroming) maar ik begin er vrede mee te krijgen.

Flinke snoeibeurt later...
20210307_185818.jpg

Bijna onmogelijk een visje op de foto te zetten zonder dat een maanvis zich er mee gaat bemoeien...
20210307_185853.jpg

Blijven leuke visjes (echt een aanrader!), blijven ook druk bezig met eitjes afzetten in de drijfplantjes (en weer die maanvis hè...)
20210307_185912.jpg

Nou vooruit, eentje van een maanvis dan...
20210307_185950.jpg

En omdat ze zo mooi zijn...
20210307_190054.jpg


Woeps, verkeerd aquarium (ja komt waarschijnlijk een aparte thread en mede de reden dat de update lang geduurd heeft)
20210301_153753.jpg
 

Terug
Bovenaan