Foto album Aquatlantis 120x50x70 (Dion)


Op hoeveel procent heb jij de verlichting staan Dion? Ik zo rond de 70 maar volgens mij zit jij hoger.
Ik had hem op 55% staan (max) met drijfplantjes. Nu dat ik deze weer grotendeels weggehaald heb staan de balken op max 45%. Ik vind de kleuren op die manier mooier en de plantjes groeien rap zat.
 
Prachtige bak!
:love:


Mag ik vragen wat je hebt gebruikt voor het ophogen van de plantenhoeken? Bij de stenen enz?
 
  • Leuk
Waarderingen: Dion
Prachtige bak!
:love:


Mag ik vragen wat je hebt gebruikt voor het ophogen van de plantenhoeken? Bij de stenen enz?
Ha dankje!

Ik heb vulkaansteen (split) gebruikt, werkt perfect. Daarbovenop ligt een laag kleikorrels.
Voordeel is dat je een goede doorstroming hebt in de bodem en je kan er redelijk hoog mee bouwen. Tussen de stenen zit aan de achterkant filterwatten (in de spleten) om te voorkomen dat er kleikorrels doorheen komen.
 
Goh, alweer een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb. Er is inmiddels veel gebeurd.
De bak stond me al een tijdje niet aan, waarbij ik vooral spijt had van de achterwand. Ik vind een volledig zwarte achterwand gewoon veel mooier. Dus tijdens de vakantie maar eens flink aan de slag geweest. Bak helemaal leeg, bodem, stenen, planten etcetera eruit. Vissen tijdelijk onder gebracht in een lege Juwel180 die ik nog had staan, filter hierop aangesloten en aan de slag. Wat een karwei om een achterwand met kit eraan uit een bak te halen. Vervolgens de bak gelijk maar verhuisd naar een andere kamer... zo 2 bakken (zout en zoet) in dezelfde ruimte was heel gaaf, maar toch ook wel heel vol.

Qua scape was het doel vooral om de vissen meer zwemruimte te geven. Ik heb nog geen nieuwe planten gekocht, maar ben dit wel van plan. Ik wil veel van de anubias 'ruilen' tegen andere epifyten zoals Bucephalandra en Bolbitis. Javavarens gaan er, op de kleine smalbladerige variant, niet meer in. Ik heb dus tientallen javavarens (ook moederplant grootte) over, dus als iemand nog wil (of ruilen evt!), stuur een PB!

Nog een paar plaatjes na alles opgebouwd en overgezet te hebben (achterwand en ramen zijn nog niet helemaal schoon):
20220103_175727.jpg

20220103_175744.jpg
20220103_180458.jpg
20220103_180047.jpg
20220103_180433.jpg


Gelukkig heeft de levende have alles overleefd!
 

Bijlagen

  • 20220103_175744.jpg
    20220103_175744.jpg
    364.6 KB · Weergaven: 81
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan, maar de oude bak vond ik ook prachtig. Een echt biotoop..

Javavarens zijn inderdaad nogal dominant. Net brandnetels.:ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Dion
Erg mooi Dion en welk filter draait erop want de Manen zullen flink vervuilen.
Ha John, dankje!
Qua filtratie en setup is er niets veranderd sinds de start. Ik draai nog steeds met een Oase 600 potfilter, waar ik overigens erg tevreden over ben. Vervuiling heb ik niet zo'n last van, anders dan snoeien van planten, ruit schoonmaken, 1x per maand voorfilter schoonmaken en af en toe waterwissel doen met 50% osmose, vereist deze bak geen onderhoud (dus bodem afzuigen, vuil verwijderen, supplementen toevoegen (enkel CO2) etc. doe ik niet eens). Natuurlijk blijf je altijd algjes houden e.d., maar ik probeer zoveel mogelijk als ecosysteem te draaien. Het potfilter is zeker belangrijk hier in, maar wat voor mij het beste werkt, is het in stand houden van een goede bacteriepopulatie. Dus b.v. die in het potfilter (seachem matrix), maar ook in de bak (vulkaansteen in de bodem). Dan kan de biologie z'n werk doen.
 
Klassebak ! Letterlijk. Wat is de PH van je bak ? Zou dat wel willen weten aangezien je Ramirezi het goed doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dion
Klassebak ! Letterlijk. Wat is de PH van je bak ? Zou dat wel willen weten aangezien je Ramirezi het goed doen.
Ha, dankje! Eerlijk gezegd ben ik gestopt met het meten van waterwaarden na de opstart. Eens in de zoveel tijd hang ik m'n dropchecker erin, maar aantal bellen CO2 per minuut pas ik vrijwel nooit aan. Ik draai alles op het zicht, het belangrijkste daarin is dat de dieren het goed doen en er geen algengroei uit de hand loopt (beetje is niet erg, laatste keer dat ik actief algen verwijderd heb die niet op de ruiten zaten, is half jaar geleden). Planten zijn niet veel speciaals en zijn uitgekozen op 'onderhoudsarm'.
Mijn insziens key voor de Ramirezi (zitten er sinds begin in) is draaien op ca. 50-60% osmosewater bij waterwissels en verder niet teveel met de bak rommelen.
Ik probeer zo 'natuurlijk' mogelijk te draaien.
 
Voor het zicht heb ik een andere bodem toegevoegd (deel oude eruit, rest gemengd). Riviersteentjes zijn er voor een groot deel uit, maar voeg ik nog wel een keer toe.
Voor de rest draait de bak nog prima!
20230219_200209.jpg
20230219_200248.jpg
20230219_200306.jpg
20230219_200333.jpg
20230219_200400.jpg


Ps. Als iemand ooit Anubiassen (moederplant formaat) nodig heeft, kom gerust gratis halen (de snoei moet er weer eens in), stuur maar een PB.
 
Eigenlijk off topic, maar sinds een tijdje had ik ook een oude Rio180 staan waar ik niets mee deed (gebruikt bij verhuizingen van de Aquatlantis en evt. quarantaine). Na wat upgrades (CO2 systeem en Oase Biofilter) heb ik deze bij m'n vader opgebouwd met spullen die ik nog had liggen plus snoeimateriaal. M'n pa is een van de redenen dat ik ooit met de hobby begonnen ben.
Het bakje is er wat mij betreft leuk uit komen te zien!
IMG-20220711-WA0001.jpg
 
Het grote verschil voor mij is dat je in de kleine bak alle techniek mooi verstopt hebt en dus niet stoort.(y)(y)(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dion
Het grote verschil voor mij is dat je in de kleine bak alle techniek mooi verstopt hebt en dus niet stoort.(y)(y)(y)
Moet eerlijk toegeven dat de techniek net niet op de foto staat daar. Maar ik heb het advies ter harte genomen bij de grote bak van het weekend, het werd weer eens tijd voor de grote snoei (helaas veel anubiassen weggegooid) en tegelijkertijd maar in en outlet verplaatst.
De techniek is nu dus verplaatst naar de 'hoge' zijde van de bak. Ik wil de grijze inlet nog vervangen voor zwarte pvc zodat je deze helemaal niet meer ziet.
20230313_192913.jpg
 
Ik heb de Red Backs en dat zijn ook niet de grootste en ik denk hier in totaal 22-25 cm met de vinnen meegerekend.
 

Terug
Bovenaan