Wat is er nieuw

Foto album Jellegs

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jellegs
  • Startdatum Startdatum
J

Jellegs

Guest
Gister heb ik de aquarium hobby na lange tijd weer op gepakt. Het aquarium is lange tijd een algen paradijs geweest. Gisteren heb ik hem leeg gehaald en helemaal overnieuw opgestart.

Het idee is dat het een mooi begroeid basis aquarium wordt. Vorig jaar heb ik een aantal keer geprobeerd iets van het aquarium te maken maar dat mislukte steeds. Constant had ik last van een planten groei stop en algen. Op aanraden van de lokale speciaal zaak heb ik nu dan ook een voedingsbodem en een aantal sterke niet veel eisende planten. De crypto`s en valleseneria (schrijf je dat zo?) had ik al en heb ik terug geplant.

Ook had ik 2 super sonische zeer moderne blitse led lampen aangeschaft voor een prijs waar ik niet meer aan terug wil denken. Maar deze bleken vanochtend 2 CM te groot te zijn.. Woensdag maar even terug en ruilen voor anderen.

Het Vissen bestaat nu uit 8 Roodkopzalmpjes. In de loop der tijd moet dat gezelschap natuurlijk uit gebreid worden met een stel sterke vissen. Maar naar welke weet ik totaal nog niet. Tips zijn altijd welkom!

Nu dan maar is de eerste foto van de reeks.
haeMoqa18aolOOD1vKbD_U6X48-2aXk9.jpeg

Uiteraard is het nog heel erg kaal maar geduld moet een hoop moois gaan brengen! Voorin staan allemaal kleine crypto`s relatief ver uit elkaar geplant. Deze zien je wat slecht oo de foto. Achter het hout wil ik nog wat Microsorum pteropus bij planten.

Groetjes!

Welkom,op het forum.
Staat de javavaren in de bodem?

Welkom op het forum!

Leuk dat je je hobby weer oppakt. Heb je de bodem ook vernieuwd?
Als dat wel zo is dan zal er wel weer opnieuw een bacterie cultuur opgebouwd moeten worden.
Hoop dat dat goed gaat omdat je direct vissen erin hebt.
Voor de rest goed begin en oogt idd beetje kaal, maar alles moet nog groeien.

De javavaren staat achter het hout en wil ik daar ook uitbreiden.

De bodem is inderdaad vernieuwd en met voedingsbodem. Ik heb ook een hele chemicali�n fabriek mee gekregen om mee op te starten.

De plantjes zijn wat ver uit elkaar geplant om geld te besparen. Dat groeit vanzelf wel dicht. Zal ik tussen de crypto`s nog voeding tabletten stoppen of is de voedingsbodem genoeg?

Welkom op het forum! De reden waarom Alex(Mondeo) vraagt of de javavaren in de bodem staan is omdat deze juist niet in de bodem moeten. Deze plant haalt zijn voedingstoffen uit het water en niet uit de bodem, wanneer je de plant in de bodem zet zullen de wortels hoogst waarschijnlijk afsterven. Je kunt hem dus beter op het hout binden (Met visdraad bijvoorbeeld) of aan de achterwand vast maken.

Jellegs, je bent bekent met aquariums, waarom draai je hem dan eerst niet in?
Wat normaal 3 weken is,om d nitietpiek te mijden.

En, voedingsbodem is net wat je wilt, de meesten doen dat niet meer.

Ik ken het idee van in draaien. Dat heb ik ook altijd gedaan. Volgens de aquarium speciaalzaak konden de vissen er na een dag weer in als ik gebruik maakte van opstart bacteri�n en nitrivec van sera. Afgelopen jaar heb ik elke keer op mijn eigen manier gedaan maar dat mislukte steeds. Ik had geen voedingsbodem en gebruikte geen planten voeding. Gevolg was dus ook dat het niet werkte. Daarom dacht ik, laat ik dit keer deze manier proberen. Tot nu toe ben ik tevreden. De vissen zien er ook gezond uit.

Dat de javavaren niet in de bodem kan wist ik niet. Zie je dat visdraad zitten op het hout? Het klinkt wel leuk om hem er op vast te binden. Ik heb nog een ander groter stuk hout liggen waar die misschien wel leuk op staat. Dat ga ik is onderzoeken!

Opstartbacterieen uit een flesje/potje werkt niet. De belangrijkste bacterieen overleven dat namelijk niet.

Tja hierover verschillen de meningen nogal geloof ik 😉

Feit of fabel?

http://www.bioconlabs.com/nitribactfacts.html

Adding Bacteria

(...)
Care should be taken to research companies that provide true strains of nitrifying bacteria. Often "bacteria" found in the market place are not true autotrophic nitrifying bacteria and are instead heterotrophic sludge (organic) consuming bacteria. Heterotrophic bacteria are not nitrifying bacteria and the use of heterotrophic bacteria will provide little to no benefit at establishing a sound or "cycled" ammonia and nitrite consuming biological filter.

Ik ben benieuwd hoe mijn vissen het vol houden dan. Als die het vol houden ben ik uiterst tevreden, zo niet dan doe ik het nooit meer zo.

Net heb ik meteen de javavaren op het kienhout vast gebonden. Ik heb toch gekozen om geen kienhout toe te voegen in het aquarium omdat die te lomp oogt. Zelf ben ik aardig te vrede met het resultaat. Op de lege plek die achterin is ontstaan ga ik woensdag iets nieuws planten.

_FO5bG-Q0_YzkrP4rf_-fh-5Xd2j9hOL.jpeg

Inmiddels draait het aquarium alweer een week. Gister heb ik bij de winkel mijn water waardes laten testen. Die waren zeer positief. Geen nitriet, prima KH, alleen de PH was iets wat hoog (rond de 8) dus die probeer ik met een milde dosering PH min nu te verlagen. Dus so far so good!

Deze week heb ik ook mijn LED verlichting om kunnen ruilen voor wel passende exemplaren. Het geeft appart licht, het is helder en de kleuren komen er mooi uit. Maar naar mijn idee niet erg natuurlijk en dat vind ik wel jammer.

Ook heb ik nog het plantje achter het hout erbij gezet. Ik ben erg positief over de eerste week! 🙂

vuV7PqF7S-4meUbUyUibEiQoyuBUYTOu.jpeg

Totaal plaatje

De linker kant

De rechter kant

Een roodkop zalm 🙂

Nitrietpiek komt meestal in 2e of 3e week. Zeer goed je vissen in die weken in de gaten houden dus.
Om je vissen een veiliger gevoel te geven, kan je nog drijfplanten aanschaffen om wat schaduwplekken te creeeren.

Mooi aangeplant,de eikenbladvaren naast het hout kan je ook tijdelijk los laten drijven,hij zal snel uitgroeien en helpen de bak te stabiliseren.

succes.

Dankje! Ik heb geprobeerd om die eikennladvaren te laten drijven maar hij lag dan op zijn kant en ging met de stroming alle kanten op! Wat doe ik fout?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan