Foto album. Juwel primo led 70. (Benjamin010)


Benjamin010

Well-known member
Lid geworden
26 november 2018
Berichten
213
Leeftijd
44
Locatie
Vlaardingen
Na het lezen van allerlei leuke foto albums dacht ik; laat ik ook is de opstart van mijn eerste aquarium delen.
 
Verven van de achterkant met schoolbord verf.

6BB7D342-BCD0-480F-8979-F6CF0FFEB8E5.jpeg
 
Steen en plantjes toegevoegd. Beetje aan het spelen geweest met inrichting.

0CBA2F00-57FD-443A-8CF7-9E5295786614.jpeg
 
Stukje spiderwood erbij geplaatst.
Bak is nu ongeveer 1,5 week aan het indraaien.
De inrichting zal in de toekomst nog wel veranderen denk ik. Ik doe hier zoveel inspiratie op
Tips En suggesties zijn altijd welkom.

C2F58269-B9E9-40DA-B690-E46FBB949A6F.jpeg
 
Dank je.
Ik zat te denken aan.
- schooltje cory’s panda.
- een scholen vis. Tetra’s of de roodkopzalm vindt erg mooi.
- een mooi koppeltje. Ben er nog niet uit welke.
Eventueel nog een algenetertje.
 
Roodkopzalm is tricky, is je bak eigenlijk te klein voor, tetra's kunnen wel, algeneters zijn leuk maar veel soorten koop je en zie je nooit meer (zijn nachtdieren), de ancistrusfamilie is best groot en een soortje als je die samen houdt met corydorasjes, zich regelmatig laten zien (in hun natuurlijke habitat leven die twee soorten ook samen)
 
Ik heb idd al een aantal kleine ancistrus soorten gezien.
Voor een scholenvis ben ik nog een beetje aan het kijken. En heb tijd zat. Ik ben mijn bak nog aan het indraaien.
Verder ook nog aan het kijken voor lage plantjes.
 
Mooi stuk hout ook!

Misschien als scholenvis Ember tetra? Zijn leuke visjes
 
@ Jessica. Dank je wel. Denk dat veranderingen aanbrengen ook wel leuk is aan deze hobby. En tegen decoratie aanlopen waar je denkt dat je iets mee kunt.
@Tom. Thnx. Heb even gekeken. Die zijn ook mooi idd.
 
Een update. Gisteren de steen bekleed met wat mos.
De waterpest rechts groeit als kool.
Bak draait nu 2 weken.
Wat waterwaarden.
No2 is 1,0 Mg/l
Nh3 is tussen de 0-0,5 Mg/l.
No3 is 20 Mg/l.
Po4 is 0 Mg/l
Ph is 7,5.

122D30C8-6957-4A97-A949-CD99C65E4BFD.jpeg
 
Begint er al goed uit te zien.

Po4 zou je wel kunnen toevoegen, No3 is er voldoende, is dit er van nature ingekomen?

Voorgrond plantjes zal je uit moeten kiezen aan de hand van je verlichting, veel voorgrond planten vragen wel redelijk wat licht.

Bacopa australis, Sagittaria subulata, Lobelia cardinalis mini, dat zijn bijvoorbeeld wel makkelijke plantjes.
Of een Anubias nana, die moeten alleen niet vol in het licht, mooiste is om daar wat drijfplanten boven te hangen, zoals de limnobium laevigatum.
Een Cryptocoryne stukje naar links vanuit het midden zal ook mooi staan.

Oftewel keus genoeg:)
 
Laatst bewerkt:
Je zou kunnen beginnen om nu al elke dag een beetje vissenvoer in je bak te gooien om de bacteriecultuur wat sneller te starten. Het mooiste zou zijn om je techniek straks zo veel mogelijk te verstoppen. Misschien je temperatuurmeter rechts naast je pomp plakken zodat je er via de zijruit naar kan kijken. En dan rechts in de bak de pomp en temperatuur meter weer proberen te verbergen door hout of een plantengroep.

Alles is persoonlijk maar als ik wat tips mag geven. Dan zou ik de plantengroepen clusteren. Rood bij rood en groen bij groen. Misschien vind je het wat druk ogen. Dit komt omdat je 3 verschillende soorten hardscape hebt. Als je alleen maar spiderwood hebt bijvoorbeeld, dan zal het al veel rustiger ogen.

Verder lekker bezig, Ik probeer positieve tips te geven!
 
@ patrix, ja de no3 is er van nature ingekomen. en dank je voor de voorbeelden van voorgrond plantjes. de drijfplant limnobium laevigatum vind ik idd erg mooi en ben ik naar opzoek.
@Marcoss thnx voor je tips. ik vind ze zeer nuttig. Zelf ben ik ook al een beetje aan het plannen om de techniek te verbergen en denk ook dat er op korte termijn toch een externe pomp komt. ik ben dan van plan om een filterspons uit de interne pomp uit te knijpen in de externe pomp en dan beide pompen een aantal weken samen te laten draaien. daarna haal ik de interne pomp weg. ik zal dan denk ik ook wat veranderingen aan de kap moeten aanbrengen. ook ben ik al een beetje aan het kijken voor andere verlichting, ik vind deze een beetje te kunstmatig eruit zien.
verder ben ik voor mijn gevoel nog niet klaar met de inrichting en kijk ik om mij heen of ik leuke planten of hardscape zie dus dat zal zeker in de toekomst ook nog wel veranderen.
eergisteren was de NO2 2.0 mg/l, ik heb het idee dat de nitrietpiek er is of aan zit te komen. ik ga het straks weer meten.
 
Helemaal waar. Geduld. Al is dat soms niet mijn sterkste punt. Wel een goede oefening haha
 
Een update. Het nitriet gehalte is aan het dalen en is nu 0.5 Mg/l. Heb van de week ook eikenblad toegevoegd als drijfplantje.
Denk dat ik binnenkort mijn eerste vis kan introduceren in mijn aquarium.
Valt mij verder op dat ik geen last heb van alg. Op 1 plantje zit wat puntalg maar dat is ook alles.
Verder ben ik veel aan het zoeken en kijken op internet om mijn inrichting aan te passen.
Ga binnenkort weer een aantal LF’s langs om te kijken of ze iets leuks hebben.
 
Gisteren mijn hele bak vernieuwd met een andere inrichting. Had bij een tuincentrum een partij lavasteen aangeschaft.
Dit is het resultaat. Nu nog een beetje finetunen en wat lage begroeiing aanschaffen.

5E543D76-38B2-4FA7-A534-31B7182E71EC.jpeg
 
Mooi met die stenen zo, wel jammer dat het stuk hout wat in het midden stond weg is, die vond ik wel gaaf
 
Thnx. Je bedoelt dat stuk spiderwood?
Die heb ik nog liggen alleen kleurt het niet met een andere wortel die ik gekocht had.
Kwam er gisteren achter dat het stuk toch een beetje te groot was. Nu zaag en breek ik er de wortels af en plaats deze in de bak.
Stukje hout links is daarvan en er komen nog een paar wortel stukjes bij.
Verder ga ik binnenkort nog een aantal lavastenen halen want wil het rechts nog is hoger maken.
Nu ik niet meer zoveel verschillende kleuren hardscape heb vindt ik de bak idd veel rustiger.
In het midden achter wil ik het ook nog iets hoger hebben. Kan ik dit gewoon met zand wat hoger maken?
 
Vandaag nog wat hout toegevoegd en de inrichting nog iets veranderd.
Ga mij nu richten op plantjes en binnenkort de bodem bewoners halen. Dit worden de cory’s Panda.
Er zit nu 1 kleine ancistrus in. Volgens de LFS blijft deze klein. Echter na het lezen hier op het forum hoop ik dat dit ook zo is. Ik hou het in de gaten en als hij te groot word dan kijk ik of ik iemand anders blij kan maken.
Wellicht dat de grote stukken hout nog van plaats wisselen. Dat ga ik denk morgen uit proberen.

3B7AD90E-51AD-43D1-A632-860D3A5D6DB5.jpeg
 
De enige echte kleine 'algeneters' zijn de otocinclus als je het mij vraagt. De rest zal al gauw te groot worden voor een 60cm. Heb je wellicht een foto? Kunnen we je helpen met de soort

Weet niet of je de keuze al had gemaakt qua scholenvis, maar wellicht zijn onderstaande interessant; Met linke naar een foto van de vis

- rasbora kubotai
- rasbora
hengeli
of de espei
Lijken enorm op elkaar en klopt. De hengeli heeft een oranje streep waarbij de espei`bijna
volledig oranje is.
- rasbora
galaxy
Vaak wel wat duurder
- Boraras brigittae,
merah of
maculatus
- vuurzalm
(hyphessobrycon amandae)
 
Bij gevoegd een foto van de ancistrus die in mijn bak zit.
Als scholenvis zat ik te denken aan de rasbora galaxy. Die vindt ik erg mooi.
Als koppel vis denk ik aan de dwerg gourami.

EB73D3AC-EA72-4D29-88D6-982D1AC4AB16.jpeg
 
Die vis zal mooi groot worden! Klinkt als leuke vissen, weet dat de galaxy's in winkels nogal duur kunnen/zullen zijn. Beter kijk je even bij particulieren via mp ofzo.
 
Vandaag nog wat hout toegevoegd en de inrichting nog iets veranderd.
Ga mij nu richten op plantjes en binnenkort de bodem bewoners halen. Dit worden de cory’s Panda.
Er zit nu 1 kleine ancistrus in. Volgens de LFS blijft deze klein. Echter na het lezen hier op het forum hoop ik dat dit ook zo is. Ik hou het in de gaten en als hij te groot word dan kijk ik of ik iemand anders blij kan maken.
Wellicht dat de grote stukken hout nog van plaats wisselen. Dat ga ik denk morgen uit proberen.

Bekijk bijlage 265474
Heb je een Ancistrus Bristlenose Plecostomus? Ik kan het niet goed zien op de foto. Dan wordt dit visje zo'n 12 á 13 cm. Klein is dus een relatief begrip hier. Het is spijtig dat er nog steeds mensen rondlopen in de Local Fish Stores die alleen maar denken aan éénmalige verkoop... Ik zou deze, zich verkoper of verkoopster noemdende meneer of mevrouw dit zeker nog vertellen!
 
Dat heb ik gelezen dat Galaxy’s best dus duur kunnen zijn. Maar heb nog wel even tijd om dat uit te gaan zoeken.

Ik zal nog even proberen een betere foto te maken van de vis.
En mocht hij idd zo groot worden dan kijk ik of ik iemand anders ermee blij kan maken.
 
Dat heb ik gelezen dat Galaxy’s best dus duur kunnen zijn. Maar heb nog wel even tijd om dat uit te gaan zoeken.

Ik zal nog even proberen een betere foto te maken van de vis.
En mocht hij idd zo groot worden dan kijk ik of ik iemand anders ermee blij kan maken.
….en de druiloor in de LFS aanspreken!
 
Dan ga ik een ander huis voor deze vis zoeken en de LF’s aanspreken. Duidelijk verteld dat het om een 60 cm bak gaat.
 

Terug
Bovenaan