Foto-album van daniel 82


20201119_192843.jpg

Vandaag draait de nieuwe bak een week.
Heb me voorgenomen om elke week een foto te posten om de groei van de planten goed te kunnen zien in het fotoalbum.

Heb de bodemplanten even vast gezet met tandenstokers, was even vergeten dat grind nadelig is om bodemplanten vast te zetten. Laatste 3 jaar een zandbodem gehad en daar heb je dat probleem niet.

Alle planten die uit de oude bak zijn mee verhuisd doen het goed. Een gedeelte mos komt bij een andere hobbyist weg en heeft wat meer moeite om zich aan te passen.

Waterwaardes zijn:

PH = 7.3
NO3 = 15
NO2 = 0
NH3 = 0
PO4 = 0.5
KH = 5
GH = 10
Co2 hou ik met de dropchecker in de gaten maar als je de PH en KH gebruikt zit ik op een gemiddelde Co2 waarde. Ik ga pas verhogen als alle planten zijn aangeslagen.

Tevens voeg ik Fosfaat toe om de waarde tussen de 0.5 en 1 te houden aangezien het visbestand nog niet is uitgebreid. In de 120L was het voeren van de vissen genoeg om het Fosfaat op peil te houden.

@Joff En @fishenthiousiast13
Bedankt! Ben ook benieuwd hoe alles gaat groeien...

Nog ff een laatste plaatje.
1605811418199990336917505872137.jpg


Heerlijk uitzicht vanaf de bank... kan het niet vaak genoeg zeggen.....
 
Echt hele mooi bak! Misschien heb ik het even gemist maar wat is de reden dat je van zand naar grind bent gegaan?
 
@ash.vr helaas was mijn Lido 120L lek en moest ik met spoed een nieuwe bak kopen..... heel erg;).

Voorheen had ik altijd grind en wou gewoon weer even iets anders.
Ook vind ik zand snel rommelig en heb ik de behoefte om te vaak de bodem schoon te zuigen.
 


Etenstijd..... mijn dochter mocht ze eten geven.. kiept ze gewoon 3x zoveel er in :DD

Edit... filmpje werkt nu
 
Laatst bewerkt:
20201128_163721.jpg


We zijn weer een week verder. Vandaag al flink moeten snoeien om de jonge scheuten wat meer ruimte en licht te geven. Nu deze volop licht hebben is het een kwestie van tijd dat het een wilderie bos met jongen planten gaat worden.
De oudere planten dun ik nu uit.

Het mos gaat erg goed en groeit de bak alweer uit. Denk dat daar straks alweer porties op MP kunnen.

Er zijn ook wat andere planten bijgekomen.

Zal vanavond een lijst met planten en waterwaardes plaatsen ook zal ik even een lijstje plaatsen met de middelen die ik gebruik om alles te laten groeien.

16065787617898095732818580271799.jpg


16065788146261027364470289657944.jpg
 
Hierbij de nieuwste info betreft de Rio 180.
Voor wie het interessant vind.

Planten:
Pogostemon Helferi
Vallisneria spiralis
Vallisneria asiatica
Nymphaea stellata (lotus)
Vesicularia montagnei (christmas mos)
Taxiphyllum sp (Spiky moss)
Microsorum pteropus (java varen)
Ludwigia perannis (rood)
Hygrophila pinnatifida
Alternanthre sessilis (rood/paars)
jarathana Ludwigia Mini Super Red
Anubias Nana

Plantenvoeding:
Co2
Easy-life profito
Easy-life Fosfo
Easy-life ferro
Easy-life Kalium
Dennerle dopositmix pro 10 in 1 lavasteen substraat

Vissen:
Rasbora Hengeli (kegelvlek)
Paracheirodon axelrodi (kardinaal)
Pterygoplichthys joselimaianus L001/L022
Caridina multidentata (japonica garnaal)
Puntius nigrofasciatus (purperkop)
Hara Jerdoni (hara hara, dwergmeerval)

Waterwaarden:
PH. 7.2
KH. 5
GH. 10
NO2. 0
NO3. 15
NH3. 0
PO4. 0.5 (moet naar 1)
Fe. (Test onderweg)
K. ( Test onderweg)

Licht:
9 uur
1x daylight LED miltilux Juwel
17W 9000K
1x Nature LED multilux Juwel
17W 6500K
 
Sorry dat ik het zeg maar die L001 kan echt niet in jouw aquarium, die worden een ruime 30 cm maar omdat je bak te klein is zullen ze niet volledig kunnen groeien dus dan gaatie van binnen vergroeien en zal de vis een voortijdige langzame pijnlijke dood krijgen
 
Erg mooi gedaan Daniel. Welke dropchecker gebruik je daar?
Ik gebruik het oude model van Sera. Heb ik al meer dan 10 jaar denk ik.
Maar doet zijn ding... wel nieuwe vloeistof natuurlijk ;)
Sorry dat ik het zeg maar die L001 kan echt niet in jouw aquarium, die worden een ruime 30 cm maar omdat je bak te klein is zullen ze niet volledig kunnen groeien dus dan gaatie van binnen vergroeien en zal de vis een voortijdige langzame pijnlijke dood krijgen
Ben ik me van bewust. Heb de vis als jong gekocht van ongeveer 5cm.
Is nu bijna 2 jaar. Uiteindelijk gaat hij over naar een grotere bak bij iemand anders.

Was weer zo'n geval van de verkeerde info van de LFS. Had een Lnr besteld die niet groter zou worden dan 10 à 12 cm.
En dat ging hij wel ff voor mij regelen.
Uiteindelijk er ook achter gekomen dat deze in het wild ruim 50cm kan worden :mad:

Maar ja daar kan de vis natuurlijk niks aan doen.
Mooie escape heb je gemaakt
Bedankt! Ook erg blij mee.
 
20201129_163119.jpg


Toch maar het straatje aangepast en een enkele rij van gemaakt. Er bleef teveel poep en rommel tussen de stenen achter. En de grote van de bak en de dubbele rij stenen leek niet in verhouding.
Nu beter gelukt vind ik.

20201129_163437.jpg


En nu heeft de L001 ook iets meer ruimte om de bodem te schoffelen :giggle:

Ook moet ik even een filtertje gaan proberen. De planten lijken een beetje geel nu... maar zijn wel fris groen.
 
Ik ga voor de onderste setting!
Hij staat ook op de onderste, op de foto ziet het er vel uit maar is dat niet.
Er zit een rgb led achter de bak die de muur achter de bak verlicht. En door het melkglas ziet het er dan zo uit. Deze gaat een uurtje voor het licht aan en brand nog een uurtje nadat het licht uit is.
 
Misschien heb ik er ergens overheen gelezen, maar hoe heb je die achterwand precies gemaakt? Ik had het over "melkglas", is dat gemaakt door er privacyfolie op te plakken?
En je hebt een lichtbron die de muur verlicht? Wat voor lichtbron is dat precies?
Ziet er namelijk wel gelikt uit zo.
 
@Miro

Ik heb melkglasfolie aan de buitenkant van het aquarium geplakt. Heb de statische folie gepakt, die kan je plakken zonder het glas nat te maken.
Daarna heb ik LED van de Action met afstandbediening in een rvs u profiel geplakt en deze met klips aan de kap van de bak geklemd. (Klips waarmee je kabels aan je frame maakt in je motor ruimte van de auto )

De LED strip is aangesloten op een digitale timer, en de Led gaat aan op het laatst gekozen instelling, en klaar!

Dus geen LED in de bak dus ook geen extra licht uren in de bak. Als je vanaf de zijkant of bovenkant kijkt zie je het licht niet eens. Alleen als je voor de bak staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro

dat zal deze dan geweest zijn? (de enige led-strip op action website).
lijkt op dit plaatje alsof er alleen een stekker opzit voor in de auto. of zie ik het verkeerd?

ik vind het echt gaaf gedaan.
 



dat zal deze dan geweest zijn? (de enige led-strip op action website).
lijkt op dit plaatje alsof er alleen een stekker opzit voor in de auto. of zie ik het verkeerd?

ik vind het echt gaaf gedaan.
Heb het setje al een paar jaar, denk oud assortiment nu. Maar lijkt er wel op enkel met 24v adaptertje voor 220v.

Voor 19 euri heb je 1 bij action die op de WiFi zit.

Klik hier voor de link.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Gisteravond voor de 50% waterwissel mijn waarden gemeten.

PH 6.72
NO3 10
KH 7
GH 10
NO3 10
NO2 0
NH3 0
FE 0.1
PO4 0

Ijzer en kalium ben ik nu wekelijks aan het opschroeven, ben ik sinds de rio180 mee begonnen. Normaal voeg ik alleen Profito en Co2 toe.

Ook al heb ik al tientallen jaren een aquarium ben ik nieuw met het toevoegen van fosfaat.

Is het verstandig om nu in 1 week de dosering zo hoog te maken dat ik op 1ppm uit kom. Ik voeg wel de wekelijkse dosis in 3 x toe om zo een stoot aan voeding te voorkomen.

Wat is raadzaam?
 
20201213_210744.jpg


6 weken verder.... de bak komt steeds meer in balans.

Iemand nog een antwoord op mijn vorige 2 posts.
 
Na wat problemen met ophopend vuil en planten die niet helemaal aanslaan het over een andere boeg gegooid en de spraybar maar weer uit de kast gehaald.
Ook de Valisneria weer even herplant nadat ik deze uit de war heb gehaald. Deze was helemaal als 1 kluit vergroeid.

Alle stengel planten ingekort en/of gestekt.

En weer een constructie toegepast die ik vroeger vaak toepaste met nieuwe planten die moesten wortelen.
Het voordeel is dat ik straks mooie lange scheuten kan planten.

20201220_170842.jpg


20201220_170849.jpg



Nog een totaaltje...... nu weer gedult hebben....

20201220_200233.jpg


Zie het resultaat.
 

Terug
Bovenaan