Foto-album van daniel 82


Vandaag op pad geweest om nieuwe visjes te scoren. Na een paar telefoontjes om te peilen of de zaken open waren, welke richtlijnen ze hanteren en of ze bepaalde vissen op voorraad hadden een bezoekje aan de 2 speciaalzaken in Geleen (Limburg) gebracht.

20201229_225011.jpg


8 mooie corrydoras sterbai

Ook nog het schooltje purperkoppen aangevuld tot 10 (had 6) nu 2 mannen en 8 vrouwen.

Ook even wat planten bijgehaald en de opstelling om de stengelplanten te laten wennen even aangepast. In de bakjes gooide de L001 altijd alles om, als een bulldozer :)

20201229_225147.jpg


De java varen moet nog een definitief plekje krijgen maar was al zo lang aan het rommelen in de bak dat ik maar gestopt ben om de vissen wat rust te geven. Ook blij met mijn 2 HN stekken die ook al een uitloper hebben. Dus 4 voor de prijs van 2 :)

20201229_225215.jpg

Nu een buis gebruikt en die met zuignappen vast gezet en in de buis 12 gaatjes gemaakt om de planten in te steken.
 
Laatst bewerkt:

De HN die ik 2 dagen geleden heb geplant gaat als een malle.

Bladeren van 1 stek zijn gewoon ruim 30cm gegroeid in 1.5 dag. Bij de andere 15 cm.


20201231_165108.jpg


20201231_165045.jpg


20201231_165019.jpg



Het groeit nu allemaal lekker, ben gaan minderen met Fosfaat en ijzer omdat waarscheinlijk mijn bodem van Dennerle deze opneemt. Ik hou de planten goed in de gaten en zodra er verschijnselen van tekorten zichbaar zijn dan stuur ik bij.

Nu met de extra vissen zal de nitraat ook wel hoger worden. Nu zit ik op 15ppm en in de oude bak op 25ppm maar er zijn 60l bijgekomen sinds de Lido 120. Dus nu zal de balans wel weer beter zijn aangezien de planten in de Lido geen moeite hadden met groeien.
 
ben gaan minderen met Fosfaat en ijzer omdat waarscheinlijk mijn bodem van Dennerle deze opneemt. Ik hou de planten goed in de gaten en zodra er verschijnselen van tekorten zichbaar zijn dan stuur ik bij.
Hoe herken je een tekort aan fosfaat?

Ik heb hetzelfde issue nl, een dennerle voerdingsbodem die t op kan nemen, daardoor kan ik niet betrouwbaar meten of er fosfaat tekort is
 
@FidoAqua

Ik doe het puur op zicht nu.

Ik kijk of de planten goed groeien.

Ik ben van mening dat een aquarium dat al ruime tijd draait (is gerijpt) altijd wel wat alg heeft, op stenen en hout b.v.b.

Als bij mij nu alg op plekken komt waar het niet hoort dan grijp ik in.

Voorbeeld (eigen bak):
Had last van baardalg, betekent schommelende Co2 waarde of/en Kalium te kort. Beide nu opgelost en baard als is gestopt met groeien en is zelf aan het verdwijnen.

Met het ijzer en fosfaat toevoegen geld voor mij hetzelfde. Ik heb voor mijzelf een dosis bepaald en ben deze gaan toevoegen.
Als je ervan uitgaat dat er pas problemen ontstaan als er een tekort van iets is (voedingstoffen) dan zal iets meer van een bepaalde stof gegeven moeten worden om dat tekort op te heven, maar je kan ook hetgeen wat de vraag om voeding verhoogd verlagen zodat er geen tekort meer ontstaat van de andere stoffen.

Dus toen ik er achter ben gekomen na een paar weken hogere dosis fosfaat toe te voegen dat er tekorten onstonden ben ik de fosfaat weer gaan afbouwen totdat de draadalg weer weg was die bij mij begon te groeien.

Dus in plaats van de andere stoffen te verhogen ben ik met fosfaat gaan afbouwen.

Nu zijn mijn waarden.

Ph 6.9
Kh 7
GH 10
Co2 31ppm
No2 0
No3 10
Fe 0.5
F 0.5

Omdat ik nog wel ijzer en fosfaat meet weet ik dat de planten niet alles verbruiken voordat ik mijn waterwissel doe en weer nieuwe voeding toevoeg.

Ik ga er dan maar vanuit dat mijn bodem het overschot die de planten niet nodig zijn bij de wortels bufferen totdat de plant deze nodig heeft.

Op dit moment heb ik geen vieze bodem of rotte plekken in de substraat en de planten groeien goed. Ik concludeer dus dat er op dit moment geen grote tekorten zijn waardoor ik explosieve alg groei heb of dat planten stagneren in de groei.

Als ik dus nu mijn dosis voedingstoffen verhoog omdat de planten groter worden dan doe ik alles evenredig verhogen.

Ik moet wel zeggen dat ik nu wat planten weg heb gedaan die voor problemen zorgde omdat je het nooit goed kan doen voor elke plant en aangezien ik een frisse bak wil met levendige vissen en mooie planten heb ik besloten om mijn planten aan te passen aan mijn voedingsschema en aan de waarden die mijn vissen waarderen.

Moet zeggen dat dit wel wat tijd kost en daarom ben ik nu aan het overwegen om een PH controler te kopen zodat mijn PH en Co2 iig automatisch wordt bijgehouden zodat ik me meer kan focusen om mijn vissen en meer tijd heb om van het aquarium te genieten.
 
Dom Dom Dom,

Normaal vul ik mijn Co2 DIY flessen eerder maar nu vergeten en toen kwam de bekende dumb. 2 dagen heel veel Co2.
Met gevolg dat er nu een kleine algen explosie plaats vind.

Alles schoongemaakt en gelijk maar de inrichting iets aangepast.

20210115_174045.jpg


Veel mos kunnen snoeien en hiermee de linker sronk helemaal bekleed.

Helaas wat bladeren nu last van draadalg en de stengels van de HN, maar even wachten tot de nieuwe bladeren schoon zijn tot dat ik de oude weg knip.
Wel het meeste alg verwijderd.
 
Hele mooie bak, straalt rust uit.
Zonde van de alg, maar een beetje alg hoort erbij zeg ik altijd.
 
20210203_205252.jpg


Na het onderhoud weer even een foto gemaakt.

De PH conttoller houd nu de de PH op peil en stuur de magneetklepen aan voor de vrijgave van Co2.

Het eerste resultaat van de PH controller is al goed te zien.
Ben nu ook weer met fosfaat toedienen begonnen nu mn schommelende Co2 en PH is opgelost.
Voorheen had het toevoegen van Fosfaat bij mij negatieve effecten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dion
Het is weer een tijdje geleden.
Afgelopen weekend weer groot onderhoud gedaan.

20210222_000231.jpg


Ben nu even aan het sparen voor nieuwe ledverlichting, staat iig hoog op mijn lijstje met hobby wensen :)

Aankomende week is de voorraad Easy-life op en stap ik over op Aqua Rebell Flow Grow en NPK.
Eerst van elke fles 500ml gekocht om het te proberen.

Nog een paar foto's om het af te leren.

20210210_223254.jpg


IMG_20210210_223102_666.jpg


IMG_20210210_200434_894.jpg


20210221_194049.jpg


De pomp staat nu even tijdelijk naast de kast, wil deze week de kasten anders gaan inrichten.
 
Ik blijf gefascineerd. Zo helder dat het net is alsof er geen water in zit... okee en jaloers.
 
Ik blijf gefascineerd. Zo helder dat het net is alsof er geen water in zit... okee en jaloers.
Bedankt voor het compliment Jeffrey.

Moet zeggen dat de stroming perfect afstellen soms wel wat hoofdpijn veroorzaakt, maar het resultaat mag er wezen.
 
Bedankt @Killerfish en @triple
Ben zelf ook erg tevreden.

Nu overgstapt op 2 filter een pH controller en AquaRebbell flowgrow en NPK en zie erg veel verschil.

Nu alleen nog een betere LED aanschaffen. Maar die komt volgende week, een set van HVP voor de juwel rio 180 met een Goldline LED.
 
20210227_160558.jpg


De Plus Rio 180 Plus set van HVP Aqua is binnen met 1 goldline en 1 retroline

Morgen voordat het licht aan gaat dan ga ik ze monteren. Hopelijk zien we een groot verschil tussen het kille LED van Juwel en deze set.
 
HVP Aqua plus set Rio 180.
1x goldline 895mm
1x Retroline 895mm

IMG_20210228_215808_151.jpg


Moet nog wel ff wennen aan de kleur en uistraling van de nieuwe LED.

2021_02_28_23_57_57_203.jpg


2021_03_01_00_01_07_469.jpg


Alles passend maken, uiteindelijk gaan de kleppen wel dicht.

2021_02_28_23_50_00_241.jpg


De Goldline ziet er wel gelikt uit en is erg netjes afgewerkt.

Screenshot_20210225-224821_YouTube.jpg


Ik heb nu programma 8, is dit programma maar dan de 10 uur versie. Op de foto de 12 uur versie.
 
Aquarium:
Juwel rio 180

Filtration:
Juwel bio-flow m
JBL christalprofi e702


Heating:
JBL inline 300W heater

Lighting:
HVP Aqua LED Goldline
HVP Aqua LED Retro line


Co2:
HS Aqua PH conttoller
JBL inline Co2 diffuser
DIY Co2 citricaccid/soda reactor


Fertiliser:
Aqua Rebell Flowgrow and NPK
Dennerle 10 in 1 substrate

2021_03_01_22_40_00_637.jpg


2021_03_01_22_42_30_293.jpg


2021_03_01_22_38_34_901.jpg


Foto's genomen zinder filter op de camera.

Info van mijn bak ff copy-past uit mijn Instagram post, scheelt weer typen :)
 
20210304_174535.jpg


Vandaag op het werk een tekening laten maken om mijn lichtbalk te vervangen.

Kost via een aqua webshop rond de 45 euri, dacht dat kan ik wel zelf.

Zo kan de orginele balk op marktplaats en heb ik meer ruimte over in de lichtkap om er met onderhoud bij te kunnen.
 
20210305_135350.jpg


20210305_135356.jpg



20210305_135406.jpg



De Juwel lichtkap adapter voor mijn LED, zo hou ik mooi ruimte over om het onderhoud uit te voeren zonder dat de orginele LED armaturen in de weg zitten
 
Handig als je zo dingen via je werk kan (laten) maken. :))
 

Terug
Bovenaan