Foto-album van daniel 82


Het begon toch weer te kriebelen.

Omdat ik stiekem steeds meer planten aan het toevoegen was begon het toch weer te kriebelen om mij bio Co2 installatie weer van zolder te halen. Maar helaas was deze na 5 jaar op zolder niet meer zo netjes als dat ik me had voorgesteld.

Dus weer begonnen te knutselen. Na een speurtocht op internet om weer even een opfris cursus te doen betreft de nieuwe ontwikkelingen en recepten ben ik het volgende tegen gekomen.

kocome-1pc-professional-d501-planted-aquarium-diy-co2-generator-check-valve-kit-set.jpg


Er zijn verschillende modellen en eerst had ik losse onderdelen op het oog om deze installatie zelf te gaan bouwen. Maar dan was ik duurder uit. Dus maar een setje besteld.

Eerst veel youtube filmpjes bekeken.

Nu zit hier ook een veiligheids drukklep op zodat je de installatie uit kan doen.
Dit bracht mij op een idee.

220-240V-Silver-font-b-CO2-b-font-DIY-Aquarium-System-Magnetic-font-b-Solenoid-b.jpg


De mogelijkheid om een magneet klep er tussen te zetten, aangezien de drukklep de druk boven een bepaalde waarde lost. Kan dit een mooie optie zijn die waarscheinlijk goed gaat werken.

Dus na wat inlezen ook deze besteld. Kost bij Aliexpres maar een fractie van wat het hier kost.

Ook een bellenteller erbij besteld om het helemaal compleet te maken.
co2-meten-aquarium-bellenteller.jpg


Hier een schema voor die dit systeem nog niet kennen.
fd501-instruction.jpg


SKU138184%2010.jpg


De Co2 verspreid ik met een JBL diffuser
128007.jpg


Ik heb er 1 van 20cm. Is te groot voor mijn bak, ik kort deze in nadat ik zeker weet dat de bellen per minuut worden opgelost. Zo kan ik het een beetje afstellen samen met de naaldventiel die op de Co2 kit zit.


Nu geduldig afwachten, via china bestellen duurt altijd even :D:engel:
 
Het begon toch weer te kriebelen.

Omdat ik stiekem steeds meer planten aan het toevoegen was begon het toch weer te kriebelen om mij bio Co2 installatie weer van zolder te halen. Maar helaas was deze na 5 jaar op zolder niet meer zo netjes als dat ik me had voorgesteld.

Dus weer begonnen te knutselen. Na een speurtocht op internet om weer even een opfris cursus te doen betreft de nieuwe ontwikkelingen en recepten ben ik het volgende tegen gekomen.

kocome-1pc-professional-d501-planted-aquarium-diy-co2-generator-check-valve-kit-set.jpg


Er zijn verschillende modellen en eerst had ik losse onderdelen op het oog om deze installatie zelf te gaan bouwen. Maar dan was ik duurder uit. Dus maar een setje besteld.

Eerst veel youtube filmpjes bekeken.

Nu zit hier ook een veiligheids drukklep op zodat je de installatie uit kan doen.
Dit bracht mij op een idee.

220-240V-Silver-font-b-CO2-b-font-DIY-Aquarium-System-Magnetic-font-b-Solenoid-b.jpg


De mogelijkheid om een magneet klep er tussen te zetten, aangezien de drukklep de druk boven een bepaalde waarde lost. Kan dit een mooie optie zijn die waarscheinlijk goed gaat werken.

Dus na wat inlezen ook deze besteld. Kost bij Aliexpres maar een fractie van wat het hier kost.

Ook een bellenteller erbij besteld om het helemaal compleet te maken.
co2-meten-aquarium-bellenteller.jpg


Hier een schema voor die dit systeem nog niet kennen.
fd501-instruction.jpg


SKU138184%2010.jpg


De Co2 verspreid ik met een JBL diffuser
128007.jpg


Ik heb er 1 van 20cm. Is te groot voor mijn bak, ik kort deze in nadat ik zeker weet dat de bellen per minuut worden opgelost. Zo kan ik het een beetje afstellen samen met de naaldventiel die op de Co2 kit zit.


Nu geduldig afwachten, via china bestellen duurt altijd even :D:engel:

Zou die taifun niet inkorten hoor. Kun je ook met minder bellen toe.
 
Zou die taifun niet inkorten hoor. Kun je ook met minder bellen toe.
Dat is een logische beredennatie, bedankt voor de tip.

De taifun heeft boven op een overloop ventiel. Is altijd zonde als daar grote bellen uit ontsnappen.
 
20170203_151534.jpg


20170203_151526.jpg


Ook nog even mooi hout gescoord.
Eens kijken wat ik er mee ga doen.

Misschien een filter cover maken?
 
Erg mooi aquarium zeg!! en hele bijzondere bewoners dat zie je ook niet iedere dag :thumbs::p
 
Erg mooi aquarium zeg!! en hele bijzondere bewoners dat zie je ook niet iedere dag :thumbs::p
Bedankt!

Je hebt de moeite genomen om even het topic door te nemen. Altijd leuk als iemand de moeite neemt.

Ik heb bij het submenu 'Roofvissen' ook een topic over mijn visjes.
Niet heelveel mensen hebben hun ervaringen betreffende het houden van zonnebaarzen gedeeld. Dus doe ik het nu maar.
 
20170212_222039-1.jpg


De bak heeft grondig onderhoud gehad.
Het hout gelijk anders gezet. Er komt nog een javavaren voor het filterhuis maar wou niet langer in de bak rommelen.

20170212_222321.jpg


20170212_222409.jpg


20170212_223119.jpg


20170212_221933-1_edit_1486936031773.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de laatste materialen binnen gekregen om mijn Bio Co2 instalatie te maken. Morgen eindelijk aan de gang.
Ook heb ik bijna alle spullen binnen om 2 doseerpompjes te maken zodat ik binnenkort de plantenvoeding automatisch ga doseren.

Dit weekend even lekker knutselen.
 
Vind je nieuwe inrichting veel mooier! Wat rustiger:thumbs:
 
Vind je nieuwe inrichting veel mooier! Wat rustiger:thumbs:
Bedankt. Het werd ook een beetje een rommel. Hopelijk met de Co2 groeit de java varen wel het hout mooi dicht zodat er hierdoor weer meer verstop plekken voor de visen onstaan.
 
Bedankt. Het werd ook een beetje een rommel. Hopelijk met de Co2 groeit de java varen wel het hout mooi dicht zodat er hierdoor weer meer verstop plekken voor de visen onstaan.

Javavaren kan co2 altijd wel waarderen. Je zal die uitlopers wel mooi tussen het hout kunnen stoppen. De wortels kunnen ook wel wat vuil vasthouden. Even uitspoelen eens in de 2 maanden. Gewoon advies:thumbs:
 
Het knutselen is begonnen.

20170304_144450.jpg


Het resept gaat citroenzuur en baking soda worden. Geleizuiker en gist heb ik al vaak geprobeerd. En nu eens wat anders.

20170304_144317.jpg


Alle materialen online besteld, is helaas voor de middenstand maar echt veel goedkoper.

20170304_144926.jpg


2x 2L flessen. Ik ga niet prutsen met andere flessen. Veel slechte ervaringen hier op het forum waar uiteindelijk blijkt dat ze het recept op eigen houtje hebben aangepast.

20170304_185247.jpg


Een magneet klep besteld via via. Maar 12 euries. Kon ik niet laten liggen.

20170304_195759.jpg


Alles netjes geïnstalleerd en ingesteld. Ik was iig niet ontevreden over de gebruiks vriendelijkheid van het setje. Had binnen 5 minuten het recept afgewogen en de Co2 opgang.

Heb nu een werkdruk van 1.5 en werk met 10 bellen per minuut om mee te beginnen.

20170304_195854.jpg


Eerst de installatie naast de bak gezet. Zodat ik makkelijk kan ingrijpen in dien nodig.

Ik weet dat dit geen heilig middel is en dat de 25 euro die ik voor deze set kwijt was incl. Ingrediënten voor het recept en de 2 flessen niet in verhouding staat tot de 150 euro voor een drukfles set. Maar voor mijn 60cm een leuk alternatief.

En omgerekend kost dit mij vanaf nu 2.80 euro per maand excl de investering van de aanschaf. Maar als het werkt samen met de magneet klep is dit een zuinig alternatief.

Straks flink onderhoud plegen aan de bak. Even alle alg en dode bladeren verwijderen van de planten en hopen dat ze nu met wat Co2 het nog beter gaan doen.
 
Leuk bakje!

Ben benieuwd naar de bio CO2 systeem met baking soda en citroenzuur. Zelf ben ik ook ooit mee begonnen, alleen gebruikte ik de gist en suiker. Opzicht een prima systeem, ik begon alleen te irriteren aan het verwisselen van de flessen. Bio CO2 werkt nogal snel uit vergeleken met een professionele CO2 fles.

Is het trouwens niet een beetje riskant om bio CO2 te gebruiken met een magneetventiel? Die twee flessen blijven gas produceren, wat een hogere druk veroorzaakt, terwijl het niet weg kan wanneer de het klepje gesloten is. Terwijl bij een professionele CO2 systeem er geen extra druk komt.
Het kan zijn dat je hier al over hebt nagedacht, maar dit is wat ik mij nu bedenk :)
 
@lekkie0104

Dit systeem produceert geen druk als de ventiel dicht is. Het is op basis van hevel techniek als er geen gas ontsnapt zuigt het ook geen citroenzuur aan dat in aanraking komt met de soda. En het gas wat na sluiting wordt geproduceerd kan eventueel ontsnappen via de veiligheids ventiel. Die is fabrieksaf op 4 bar ingesteld en de flessen kunnen 8 bar hebben.

Zodra de magneetklep opengaat onstaat er weer een vacuüm en word er weer citroenzuur aangezogen en gaat de Co2 reactie weer van start. Er ziet een keerklep tussen zodat die enkel richting de bak kan hevelen.

Daarom heb ik voor dit systeem gekozen heb het via youtube gevonden, en ja de meningen zijn verdeeld. Maar ja dat is met elk systeem zo.
Alles heeft zijn voor en nadelen.

Nu ga ik bijhouden hoelang ik met dit recept kan doen.

Moet nog wel een vulling voor mijn Co2 continu test halen. Zodat ik wel kan bijhouden of de bellen goed genoeg worden opgelost met de taifun diffuser van JBL. Anders moet ik de stroming aanpassen of een andere diffuser overwegen. Er zit natuurlijk in een 60cm bak beperkt middelen om stroming te sturen vooral met de interne Juwel filter.
 
@lekkie0104

Dit systeem produceert geen druk als de ventiel dicht is. Het is op basis van hevel techniek als er geen gas ontsnapt zuigt het ook geen citroenzuur aan dat in aanraking komt met de soda. En het gas wat na sluiting wordt geproduceerd kan eventueel ontsnappen via de veiligheids ventiel. Die is fabrieksaf op 4 bar ingesteld en de flessen kunnen 8 bar hebben.

Zodra de magneetklep opengaat onstaat er weer een vacuüm en word er weer citroenzuur aangezogen en gaat de Co2 reactie weer van start. Er ziet een keerklep tussen zodat die enkel richting de bak kan hevelen.

Daarom heb ik voor dit systeem gekozen heb het via youtube gevonden, en ja de meningen zijn verdeeld. Maar ja dat is met elk systeem zo.
Alles heeft zijn voor en nadelen.

Nu ga ik bijhouden hoelang ik met dit recept kan doen.

Moet nog wel een vulling voor mijn Co2 continu test halen. Zodat ik wel kan bijhouden of de bellen goed genoeg worden opgelost met de taifun diffuser van JBL. Anders moet ik de stroming aanpassen of een andere diffuser overwegen. Er zit natuurlijk in een 60cm bak beperkt middelen om stroming te sturen vooral met de interne Juwel filter.
Weer wat geleerd. Zo te lezen een systeem dat bestendiger dan de DIY gist en suiker recept.

Hou er wel rekening mee dat een CO2 continu test altijd achter loopt qua CO2 gehalte weergeven. Voor voordelige CO2 checkers vulling kan je hier of hier eens kijken.
 
Bedankt voot de tip!
 
Maar voor mijn 60cm een leuk alternatief.

Echt wel! Met zo'n setje en niet te intense verlichting krijg je denk ik met geduld een heel mooi gezond bakje.
 
Echt wel! Met zo'n setje en niet te intense verlichting krijg je denk ik met geduld een heel mooi gezond bakje.
He Rubz, dat denk ik ook.

Heb een Sera grow TL T8 die heb ik 9 uur aan. Miaschoen dat deze nog een half uur korter of langer kan. Maar moet even de balans vinden na het inschakelen van de Co2

Voeg nu easylife Profitto toe, maar ben opzoek naar iets anders. Binnenkort ga ik met een automatische doreespomp werken en Profitto bezinkt snel en dat is nadelig voor een pomp. Dan zal ik deze dagelijks moeten schudden om het bezinken tegen te gaan.
 
Ik ben zeer tevreden met de planted box stockoplossing. Voor mijn 60 cm low tech gebruik ik een halve dosering en dat gaat super. Voeg het toe met het spuitje uit de testkoffer.
 
Persoonlijk denk ik dat het moeilijk zal zijn om een geconcentreerd plantenvoeding te vinden die niet bezinkt na een tijdje.
Zelf gebruik ik voeding van het merk Festal (hier op het forum ook veel over te lezen). Is iets duurder dan Easy Life, maar ik merk wel het verschil bij planten. Planten worden wat dikker/steviger door de chelateerd calcium wat langer beschikbaar blijft voor planten. En nee als het goed is heeft het geen effect op de GH en KH.
Tevens doe ik er er best lang mee in mijn 100 liter. Hoop dat je er wat aan hebt! :)

Maar waarom dosseerpomp gebruiken als je ook wekelijks of paar keer per week kan doseren?
 
@Rubz
Ik zal me daar eens in gaan verdiepen.

@lekkie0104
Easylife bezinkt al na 1 dag. En met een pomp zal ik elke dag de fles moeten schudden.

De pomp is geen noodzaak, ik vind het leuk om te knutselen. Ik heb alle onderdelen en printplaatjes los besteld en ga ik zelf in elkaar knutselen. Nu kost mij zo'n pompje €15 een leuke oplossing en ik kan mijn creativiteit er op los laten.
Ik zal me eens gaan verdiepen in de bemesting die jij gebruikt.
 
Zit nu op dag 3 van de Diy bio Co2 501 set.

De magneet klep werkt op deze set. De Co2 start elke keer automatisch nadat de magneet klep opengaat en hevelt hierdoor automatisch weer citroenzuur aan voor de ractie.

Het Javamos maakt al flink wat nieuwe scheuten een vertakkingen aan. Dus merk al snel dat er verbetering in zit.
Geef nu wel iets meer profito om de balans in stand te houden.

Heb het nu ingesteld op 1 bel per 3 sec. En de bellen zijn bijna volledig opgelost als ze boven in de taifun zijn aangekomen.
Ik heb nog geen continu test in de bak hangen dus heb eerst een lage dosering van 20 bellen per minuut ingesteld.
 
De materialen voor de doseerpomp waren ook binnen. Dus weer aan de knutsel.

20170307_201142.jpg


1x lasdoos IP55
1x 12V netadapter 3A
1x toerenbegrenser voor DC motor
1x doseerpomp 12V DC 0 -100 rpm

20170307_201201.jpg


20170307_201222.jpg


20170307_204932.jpg


20170307_210310.jpg


Printplaat toerenbegrenser en draaiknop voor begrenser ingebouwd.

20170307_214851.jpg


Het setje werkt goed. Er komt nog een tijd geschakelde relais tussen zodat ik de tijd van activatie kleiner dan 1 minuut kan maken. Zodat ik ook kleinere hoeveelheden kan toepassen.

Nu op het laagste toerental doseert de pomp minimaal 10ml per minuut. En dit wil ik misschien lager kunnen instellen.

Maar voor nu is het project geslaagd.

Voor €14 een complete regelbare doseerpomp. Wie doet je wat.
 
Dag 7 van de DIY bio Co2.

Alles groeit lekker.
De magneet ventiel doet nog steeds dienst. Wel merk ik dat de naaldventiel niet erg accuraat is. Deze moet ik toch elke dag even bijstellen. Misschien een iets betere er tussen zetten zodat de druk iets beter gehanteerd blijft.

Maar verder tot nu toe tevreden.
 
Het oude hout is verpest door een dikke laag blauwalg. Kreeg het niet weg dus het hout eruit.

Vanavond komt het nieuwe hout in de bak.
Het oude hout bewaar ik. En komt weer in de bak als het grotere aquarium er is.

En dan maak ik eerst het oude hout schoon met peroxide.

Dus vanavond staat een onderhoudsklus gepland.

Foto's volgen.
 
Je bent wel een handige henkie zo te zien:thumbs:
 
Je bent wel een handige henkie zo te zien:thumbs:
Het lukt aardig.

Programmeren gaat mij iets te ver. Dat ga ik nu leren. Een vriend leent mij een basis computer om om te bouwen naar aquariumcomputer. Eens kijken hoe dat gaat.

Maar nu eerst een interne bioloog in elkaar knutselen voor mijn grotere bak.

Het scheeld erg als je alles zelf kan met dingen die hebt liggen of bij elkaar scharrelt.

Ik blijf een zuinige Grunninger ook al woon ik nu in Maastricht.
 
Balen zeg. Photobucket ligt er uit. Dus geen foto's uploaden helaas.

Heb wel al het hout in de bak gekregen.
En flink onderhoud gepleegd.

Ivm de blauwalg heb ik de juwel pomp van 280 L p/u vervangen voor een juwel 500L p/u. Deze had ik nog liggen.
Hopelijk is de stroming nu voldoende om de blauwalg op zijn retour te laten gaan.

Foto's volgen dus nog.
 
20170316_222152_edit_1489765091024.jpg


Zo, eindelijk photobucket weer aan de praat.

Er liggen nog wat stenen strategische om het hout zinkend te houden.
Heb het hout 30 uur laten weken maar dat was noeg niet helemaal voldoende .

Het wortel hout heb ik zelf bijelkaar gesprokkeld in het bos.

Wel afgespoten met hoge druk, overgoten met het water (75c) en 30 uur in de badkuip laten weken.

Hopelijk is de mist van het rommelen in de bak straks weg getrokken en kan ik nog iets scherpere foto's maken.
 
Dag 18 van het Bio Co2 mengsel. Morgen zal ik nieuwe moeten maken.

Ik ben niet ontevreden, 2,5 weken met 1 mengsel. Dan kost het mij ongeveer €2.10 per maand en dat vind ik te doen.
 
Een kleine update.

Binnenkort start ik met nieuwe plantenvoeding.

Ik zit nog te twijfelen tussen Festel Easy, planted-box , GP bemesting van DHA

Planted-box en GP bemesting zijn beide op de EI methode gebaseerd en trekken mij het meeste. Ook omdat ik in de nieuwe bak zwakke stroming wil creëren voor de Betta harem en dan toch fijn vind om 50 tm 60 waterwissel uit te voeren ivm opbouw nitraat.

Ideeën of ervaringen zijn welkom.


Eind volgende maand komt er een aquarium van 60x60x60 met een ingebouwde sump die ikzelf maak of laat maken. Ben nog aan het knutselen.

Volgende week komt er nog wat vallisneria en amazone kikkerbeet in en gaan de zonnebaarzen weer verhuizen naar hun oorspronkelijke onderkomen.

Bestand wat er in gaat komen.

1x man Betta (later nog 2 of 3 vrouwen erbij)
10 x Danio Margaritatus of Danio Kyathit ( later uitgebreid tot 20
6x Hara Hara (later uitgebreid tot 10)
En een klein L nummertje.

Het gaat dus een Azië bak worden.

Hier de foto's hoe de 60L er nu bij staat.

20170321_214804.jpg



20170321_214816-1.jpg



20170321_214956.jpg



20170321_215008.jpg




20170321_215032.jpg
 

Terug
Bovenaan