Fotoalbum Tomg


15km van Groningen op het platteland waar het dichtsbijzijnde dorp geen viswinkel of intratuin oid heeft.
Misschien even richting strand om te kijken of er één is aangespoeld :sorry::D
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Misschien even richting strand om te kijken of er één is aangespoeld :sorry::D
Tja dat is nog verder, maar zal wel even langs gaan, hoorde namelijk dat er onbeperkte hoeveelheid ada cube garden 60-p aangespoeld is vandaag in top conditie. Inclusief aquasky verlichting
 
Hier nog 2 dan omdat het zulke mooie beestjes zijn.
Net de eerste waterwissel gedaan met de crystals er in, ze leken erg blij en zwommen gezellig door het bakje.

20190112_153319.jpg

20190112_153258.jpg


Ook nog de wekelijkse onderhoudsbeurt van de Juwel gedaan, de bos rotala is mooi vol, maar kleurt weinig, nitraat in de bak is al van 40 naar 25 gegaan, na een week met 2 waterverversingen + een week geen all in one plantenvoeding te geven;

20190112_154255.jpg
 
Mooi hoor! Niemand meer klemgezeten achter het filter?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ik zag er gisteren weer een klem zitten, maar was er een uur later ook weer achter weg.
 
Wat ik nou weer meemaakte; kom ik thuis, eens bij de garnaaltjes kijken, zit er eentje gevangen in een condensdrup die tegen de onderkant van de afdekglasplaat hangt. Moet niet gekker worden met die garnalen
:juggle:
 
Wat ik nou weer meemaakte; kom ik thuis, eens bij de garnaaltjes kijken, zit er eentje gevangen in een condensdrup die tegen de onderkant van de afdekglasplaat hangt. Moet niet gekker worden met die garnalen
:juggle:
Het moment voor een :foto: toch :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Erg mooi Tom. Maar wat maak jij mee met die rakkers :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Mooie beestjes!
Dank! Ben benieuwd wanneer ze aan de kweek gaan, ze zijn nog erg jong een maandje schat ik, dus nog duurt nog wel even
 
Ah zijn ze nog zo klein,moeilijk te schatten zo op de foto maar nou je het zegt en ik de soil korrels met ze vergelijk is het wel te zien idd.
Vanaf ongeveer 3 maanden zijn ze geslachtsrijp dus iig nog 2 maanden minimaal geduld hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Net een paar uurtjes bezig geweest met een flinke bos sterrenkruid uit de bak te halen en te toppen ook gelijk maar de rotala gedaan. De planten blokkeerde ook de hele stroming dus het werd tijd.
20190118_141055.jpg

20190118_142213.jpg


Echt een enorm wortelstelsel heeft die sterrenkruid zeg en ik kwam vervolgens ook nog een 1 meter lange uitloper van een Echinodorus tegen. De rotala was nog wel het gemakkelijkst om te toppen en hadden slechts kleine worteltjes.

Waar ik wel een beetje bang voor was is dat er tussen de wortels van het sterrenkruid behoorlijk wat Crystal red jongen zaten. Sommigen kreeg ik er nog uit, maar ik ben bang dat er ook een aantal in de kliko zijn belandt. Deze jongen heeft het wel overleefd.
20190118_161118.jpg


Het is even een lelijk kaal aanzicht zo, maar dan hoef ik voorlopig even niet zo veel te snoeien.
Voor:
20190118_141038.jpg

Na:
20190118_161218.jpg
 
Wat een verschil! Was idd behoorlijk dichtgegroeid. Volgende keer je plantenafval in een emmer met water stoppen, kun je daarna rustig kijken of er nog garnalen inzitten. Hier ook wel eens snoeiafval eerst op het aanrecht gelegd waarna ik later nog een garnaal vond.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Wat een verschil! Was idd behoorlijk dichtgegroeid. Volgende keer je plantenafval in een emmer met water stoppen, kun je daarna rustig kijken of er nog garnalen inzitten. Hier ook wel eens snoeiafval eerst op het aanrecht gelegd waarna ik later nog een garnaal vond.
Dat is wel hele handige! Ik had nu een emmer zonder water, maar was tot de rand gevuld met snoeiafval. De grote garnalen zie je vaak wel, alleen die babys zijn lastig te vinden in zo'n bos
 
En mocht er 1 op het aanrecht of de vloer liggen :oops: wat ik makkelijk vind is zorgen dat ze in een paar druppels water liggen (niet teveel) en hem dan met een tissue even aanraken zodat ie hier aan vast "plakt" en dan gelijk het aquarium weer in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ik gebruik een notitieblaadje om de garnaal of vis op te pakken en weer in het aquarium terug te doen
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Met de bedoelingen om vandaag het garnalenbakje schoon te maken, filter en plantjes te snoeien is het afgelopen met een mistige bak zonder sterrenkruid.

Zoals ik gisteren in de Juwel heb gedaan (sterrenkruid snoeien en alleen toppen terugplaatsen) wou ik dit ook in het garnalenbakje.

Maar dat werd de bende van ellende, hier ook al een enorm wortelstelsel die die hele aquasoil liet omploegen. Met als gevolg een hele mistige bak terwijl ik dit heel rustig gedaan heb.

Het sterrenkruid volledig verwijdert, de garnalen zwommen eerst gehaast heen en weer en zitten er nu stilletjes bij. Ik kon geen nitriet of ammonia piek meten, dus ik hoop dat het goed gaat.

Het filter maak ik wel over een paar dagen schoon zodat hij dit nog even kan verwerken.

Nu zit ik met een kale hoek.
Zijn er suggesties voor makkelijke plantjes ZONDER groot wortelstelsel? Zoals de rotala's die er al in staan. De rotala wallichii lijkt me ook een mooie, maar betwijfel of deze goed zonder co2 kan.

Zo staat het er nu voor
20190119_165224.jpg
 
Misschien een leuk stuk hout met mos of Javavaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Misschien een leuk stuk hout met mos of Javavaren.
Ik heb inderdaad ook al aan een leuk stuk spiderwood zitten denken en dan met mos bekleden.
Wat ik nu ontdekt hebt met mos is dat het bij mij vrij snel groeit en dus ook gesnoeit moet worden. Als je dit in de bak doet zoals het mos op die steen krijg je overal stukjes mos in de bak.
En als je het stuk hout of steen uit de bak haalt om te snoeien ben ik bang dat er jongen tussen kunnen zitten die je niet ziet
 
Je moet ook geen van beide dingen dingen doen, wat je wel kan doen is het mos "plukken" dus met je ene hand hou je het vast wat je wil laten zitten en met je andere hand plukje weg wat je weg wil halen.
 
Je moet ook geen van beide dingen dingen doen, wat je wel kan doen is het mos "plukken" dus met je ene hand hou je het vast wat je wil laten zitten en met je andere hand plukje weg wat je weg wil halen.
Ik wist niet dat het zo ook kon. Zal ik dat vervolgens proberen. Scheelt een hoop gedoe! Bedankt
 
Ondertussen is de kale hoek in het garnalenbakje opgevuld met een aardig stukje spiderwood.
Deze heeft bijna een week moeten inweken en wil nog niet helemaal recht liggen in de bak, maar heb em er alvast maar ingedaan.

Er zit ook een bakje Christmas mos opgeplakt.
Ik denk dat de garnalen er wel blij mee zijn.

20190212_173836.jpg

20190212_175903.jpg
 
Ah was ff mis ;)
Zijn ook al goed aan het groeien!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Mijn grootste nachtmerrie wordt werkelijkheid... gisteren dus een stukje spiderwood toegevoegd en vanmorgen zie ik een grote plas naast de bak.
Droog gemaakt en hopen dat het geknoeid was door het toevoegen van het hout gisteren. Kom ik net thuis, ligt er weer een plas water... het schuim eronder is doorweekt en het water liep zelfs achter de kast langs.
Draait net een 3 maandjes en dan krijg je dit.... om moedeloos van te worden.
De bak zal waarschijnlijk leeg moeten, maar ik weet niet wat ik dan met de garnalen moet.
:(:help:
 
Heb je een grote plastic bak of kun je een speciekuip ophalen?
 
:(, je kan even een curvebak halen bij de Action ofzo, daarin je pomp, planten en de garnalen, dan blijven deze tenminste goed door leven en heb je de tijd voor een oplossing te bedenken.
 
Zal een 10l emmer ook kunnen volstaan? Een grotere bak heb ik niet bij de hand. Een bak van de action hou ik even in mn achterhoofd
 
Zal een 10l emmer ook kunnen volstaan? Een grotere bak heb ik niet bij de hand. Een bak van de action hou ik even in mn achterhoofd
Alles werkt in dit geval van nood, als ze maar ergens inzitten met de huidige pomp en wat plantjes / mosjes, zorg wel dat de emmer goed schoon is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg

Terug
Bovenaan