Fotoalbum Tomg


Eindelijk! Vandaag terug van vakantie en er zijn overal jongen te zien. Echt miniscuul nog. En er zijn nog 4 anderen zwanger ook.
Ik vraag me af of het nog nodig is om speciaal voer voor de babys te kopen? Of is er genoeg voedsel in een goed draaiende bak?
20190802_164403.jpg

Hier zit een op het vieze glas
 
Ja de achterste ruit maak ik al nooit schoon, maar dat de zij en voorruiten wat schoonblijven is wel fijn voor het zicht
 
Bijvoeren hoeft niet in ene goed ingedraaide bak, dan vinden de jonkies voldoende voer wat er over blijft, wat je wel kan doen is wat gedroogde bladeren (moerbei, walnoot, vijgeblad, brandnetel, catappa) in je bak doen, daar eten ze ook van en dat kan je ook gewoon in je bak laten liggen tot alleen de nerfen over zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Heel apart, ineens een zwangere garnaal dood. Terwijl ze allemaal de vakantie overleeft hebben. Je ziet de babys zelfs zitten in de buik, misschien komen ze nog uit?...Gekke beesten zijn het ook
 
Heel apart, ineens een zwangere garnaal dood. Terwijl ze allemaal de vakantie overleeft hebben. Je ziet de babys zelfs zitten in de buik, misschien komen ze nog uit?...Gekke beesten zijn het ook
Kan gebeuren maar heb je iets gedaan sinds je terug bent? Als je een egg-tumbler hebt kun je de eitjes daarin doen of proberen in een netje in de buurt van de uitstroom van het filter.
 
Heb ze alleen een stukje voer gegeven, dit voer geef ik ze altijd. Een egg tumbler of een geschikt netje heb ik helaas niet. Gelukkig net een boel jongen er bij. Maar gek is het wel dat ze een uur geleden nog actief rondliep.
 
Kan soms snel gaan. Zwanger zijn vraagt denk ik ook veel van de vrouwtjes. Vind het zelf altijd erg sneu als een zwanger vrouwtje overlijdt.
Ik zeg, ga genieten van de jongen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
De jongen worden geleidelijk wat beter zichtbaar en dat zijn er een hele boel.
20190806_182132.jpg

Er zijn 9 zichtbaar op de foto, net een zoekplaatje.
Momenteel ook nog 5 zwanger dus dat schiet mooi op als ze in leven blijven.
20190806_182256.jpg

De eitjes van deze cr zijn heel doorzichtig, klopt het dat ze dan bijna uitkomen?
 
Nog 3 volwassen garnalen over van de 16 waarmee ik begon een half jaar geleden. Deze week nog 5 dood gegaan waarvan 4 zwangere. Ik ga er maar van uit dat de laatste 3 garnalen de komende dagen ook het loodje zullen leggen.
Ze haken in ieder geval wel snel af.
Nu maar hopen dat de sterfte van de jongen mee gaat vallen.
 
Al enig idee waardoor ze uitvallen dan? Lijkt me niet zo snel te moeten gaan (even niet zo snel kunnen vinden in je topic als je al antwoord hebt gegeven)
 
Ik heb geen idee, waardes check ik regelmatig maar daar is niks geks aan te zien. In de bak is verder ook niks veranderd. Voordat ze neervallen zijn ze verder ook gewoon actief en zien ze er gezond uit.
 
je bent niet enige hoor ben ook veel crystal black verloren klant zij dat het ook met lucht druk te maken kan hebben en redelijk groten temperatuur verschillen
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Dit lees je vaker bij garnalen en een duidelijke oorzaak is dan niet te vinden. Het lijkt wel of er dan bij een zwakkere zich iets openbaart en dat de groep gaat omvallen.
 
Ja dat is echt speculeren natuurlijk. Misschien is het ook wel gewoon ouderdom en zijn deze vin shrimp garnalen zo sterk doorgekweekt dat het uiterlijk tip top is maar dat ze wel zwakker zijn dan bv marktplaats-crystal redjes.
 
Grote plannen op komst;

De juwel rio gaat binnenkort een metamorphose aan.
Gisteren de bak gaan snoeien en de gehele mat monte carlo kwam daarbij los.
Die heb ik er maar geheel uitgehaald.
IMG-20190816-WA0002.jpeg



Binnenkort ga ik de rest van de beplanting er ook uithalen en een nieuwe scape maken.
Onder andere een wat meer hardscape met vrij veel breuksteen en daar deels bucephalandra aan vast maken.
De pogostemon erectus hou ik in de bak en daar komt nog limnophila hippuridoides bij en een alternanthera soort.
In elk geval niet zo'n volle plantenbak als het nu is.
Daarnaast gaat het interne filter de prullenbak in, deze wordt vervangen door een extern oase biomaster 250 of 350 in.
Progressie zal ik hier posten met foto's.
 
Na een paar weken tijd is het dan gelukt.
De juwel rio heeft een nieuwe inrichting gekregen.
Eerst het oude interne filter er uit moeten slopen en ik zou deze vervangen voor een oase filter, uiteindelijk is het een eheim professional 4 350 geworden.
Paar uurtjes mee bezig geweest om alles aan te sluiten en werkend te krijgen. Vooral de vacuum knop werkte voor geen meter.

Gelukkig werkt hij nu en zit er een (iets te) sterke stroom in de bak, maar ik denk niet dat het kwaad kan.

Daarnaast 15kg seiryu stenen gekocht samen met de limnophila hippuridoides, pogostemon helferi en bucephalandra.
Ook zit er nog pogostemon erectus en rotala hra in de bak.

De 1 bucephalandra soort moet nog geleverd worden samen met de lijm, de rest van de planten kan hopelijk nu gaan groeien.

20190831_170506.jpg
20190831_160758.jpg
20190831_160804.jpg
 
Veel plezier met je vernieuwde bak!
De seiryu stenen geven blijkbaar kalk af dus misschien iets om rekening mee te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Veel plezier met je vernieuwde bak!
De seiryu stenen geven blijkbaar kalk af dus misschien iets om rekening mee te houden.
Ja dat las ik ook al, ik hou de waarden wel in de gaten. Zal misschien nodig zijn om de co2 te verhogen
 
Mooie garnalen. Dat plantje moet nog uit het potje neem ik aan rechts in de bak? Lekker laten groeien nu

edit; weet niet hoe goed je garnalen tegen een hoge co2 kunnen. Zelf geen ervaring mee, maar je leest hier wel dat dat niet altijd even goed gaat ivm het verschalen van de garnalen
 
Mooie garnalen. Dat plantje moet nog uit het potje neem ik aan rechts in de bak? Lekker laten groeien nu

edit; weet niet hoe goed je garnalen tegen een hoge co2 kunnen. Zelf geen ervaring mee, maar je leest hier wel dat dat niet altijd even goed gaat ivm het verschalen van de garnalen

De bucephandra in de potjes moeten nog gelijmd worden op de stenen, alleen de lijm waren ze helaas vergeten te leveren. Ook de bucephalandra red moet nog geleverd worden.

Heb de co2 altijd rond de 30ppm gehad en de garnalen lijken daar geen last van te hebben. Af en toe komen er weer een paar jongen bij,
ben allang blij dat ze de ombouw van het aquarium overleefd hebben, vooral met het verwijderen van planten was de bak geregeld even erg vuil.
 
De bucephalandra's staan ook in de bak.
Met lijm onderwater vastgemaakt. Zijn zowel wavy green als red stekjes.
De rotala hra wordt ook ineens oranje sinds de nieuwe inrichting terwijl hij voorheen altijd groen bleef. Misschien door de verhoogde hardheid vh water?

IMG-20190906-WA0003.jpeg


IMG-20190906-WA0005.jpeg
 
Momenteel begint de bruin alg toe te slaan in de juwel, waarschijnlijk omdat er een nieuw filter in is gekomen (draait nu 2 weken). Dus ik ga er vanuit dat het vanzelf hopelijk weer verdwijnt.
Binnenkort komt er ook nog een groepje blue dream garnaaltjes bij de bak in, hebben de crystals en de tetra's wat gezelschap.
20190910_152732.jpg
 
Erg mooi foto's. doe laatste vind ik echt schitterend.
Mooie plantjes ook die Bucephalandra.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
De plantengroei in de Juwel begint goed op gang te komen, ook de limnophila doet het erg goed en geeft een mooie rood/paars tint.
20191005_124424.jpg

20191005_164546.jpg


Afgelopen week is er een groepje blauwe neocaridina toegevoegd van 15 stks.
Ze zijn nog erg klein en verstoppen zich ook uitstekend.
20191002_170228.jpg
 

Terug
Bovenaan