Fotoalbum Tomg


20191017_185200.jpg

Bloeiende bucephalandra.

Meerdere buce plantjes beginnen bloemknoppen te vormen. Springt er erg uit in de bak.
 
Het is weer eens tijd voor een updateje, bij blauwe neocaridina zijn al een paar zwanger, terwijl ze nog best klein zijn, veel sneller dan de crystal reds in dezelfde bak die pas na een half jaar zwanger worden.
20191105_150303.jpg

Momenteel ook al een tijdje gestopt met het toevoegen van nitraat en fosfaat. Sinds deze week begonnen met de voeding van aqua rebell flowgrow waar ruim 6x zoveel ijzer in zit dan bij de Tropica voeding. Planten kleuren nog beter en is nog goedkoper ook!
20191105_150447.jpg

Helaas blijft de baardalg wel erg aanwezig op de stenen, desondanks dat ik al 2 maanden seachem excel toevoeg.

Ook doen de garnalen in het kleine bakje het nog altijd prima, ruim 100 garnalen aanwezig, deze probeer ik dan ook gedeeltelijk te verkopen. Momenteel moet er dan ook erg veel gevoerd worden omdat de groei vrij traag gaat.

20191105_151321.jpg
 
Het was weer tijd voor een waterwissel:)k
20191221_124354.jpg

Limnophila hippuridoides en Rasbora espei.
 
Hoe gaat het met de garnaaltjes Tom?
Heel goed! In het kweekbakje zitten nog een stuk of 70. Deze laat ik eerst weer kweken. Van de blauwe neocaridina in de Juwel zag ik vanmorgen ook de eerste jongen! Daarnaast heb ik er nog een groepje Japonica bijgedaan maarja die kweken niet.
 
Ben je hier ook mee gestart, of doseer je dit sinds de bak goed was ingedraaid?
Ik ben begonnen met tropica premium. In verschillende hoeveelheden getest, maar is toch vrij duur voor langdurig gebruik. Toen weer naar aqua rebell gegaan, ook hier geregeld veranderd van hoeveelheden. Hangt af van hoe de planten het doen.
 
Als advies, die je mogelijk al toepast is een logboek bij houden met zoveel parameters
Hoeveelheid licht
waterwaardes
Toevoegingen hoeveelheden macro en sporenelementen
Meetbaar verbruik macro en sporenelementen
Bijhouden extra toevoegingen zoals carbo ,zuurstofwater,kool , root tabs ,enz
Waterverversingen, reinigenfilters
Indien alg welke , groeit die aan
Kleuren en gezondheid van planten

Als je dit bij houd kun je terugvallen op gegeven wanneer je bak in jou ogen optimaal vond.

Als je dan wil kan je een stap verder gaan als je experimenteert ver out off the box ( ideaal is natuurlijk zonder levende dieren ) en het gaat zelfs goed fout kun je na 90% waterwissel terug vallen naar oude gegevens
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Als advies, die je mogelijk al toepast is een logboek bij houden met zoveel parameters
Hoeveelheid licht
waterwaardes
Toevoegingen hoeveelheden macro en sporenelementen
Meetbaar verbruik macro en sporenelementen
Bijhouden extra toevoegingen zoals carbo ,zuurstofwater,kool , root tabs ,enz
Waterverversingen, reinigenfilters
Indien alg welke , groeit die aan
Kleuren en gezondheid van planten

Als je dit bij houd kun je terugvallen op gegeven wanneer je bak in jou ogen optimaal vond.

Als je dan wil kan je een stap verder gaan als je experimenteert ver out off the box ( ideaal is natuurlijk zonder levende dieren ) en het gaat zelfs goed fout kun je na 90% waterwissel terug vallen naar oude gegevens
Bedankt voor tip! In zekere zin noteer ik al no3 en po4 waarden. Hier zie ik soms ook in terug dat wanneer ik meer voeding toevoeg de planten grotere tekorten laten zien en bijvoorbeeld met een NO3 onder de 5 juist uitstekend groeien. Alleen wanneer je hier te ver in gaat krijg je stagnerende groei en alg als gevolg.
 
20191228_135541.jpg

Rotala h'ra,

Sinds de co2 is teruggeschroefd van 3bps naar 1bps is de bak elke dag een bruisbad van zuurstof. Ook is de baardalg duidelijk gaan vertragen in de groei en groeit al niet meer terug op de plekken die zijn 'schoongemaakt'.
Pogostemon helferi gelijk gemaakt met de grond, hopelijk is de nieuwe groei straks weer 'gewoon' submers met een lager co2 niveau.
 
Erg fraai Tom maar komt dat door het verminderen van de co2 denk je? Op hoeveel milligram zit je nu en zat je dan?
 
Ik denk het wel, maar zeker weten doe je natuurlijk nooit.
Een paar maanden terug had ik de co2 verhoogd van 30 naar 40 ppm co2. Vervolgens zat er in de dropchecker tussen sochtends (groen) en savonds (geel) ook een erg groot verschil in kleur. Het lijkt me dus dat de co2 overdag opliep/ph daalde en dus de baardalg op dit co2 'overschot' konden groeien.
Nu zit ik op ongeveer 15-20 ppm en is dropchecker bijne de gehele dag stabiel groen-donkergroen.

Trouwens elke keer als ik deze pagina ververs komt er een andere foto uit dit topic bij het bericht te staan, behalve de foto die ik daadwerkelijk gepost heb.
 
Als het verschil gedurende de dag te groot is dan heb je dus een flinke fluctuatie en dat is soms de oorzaak van baardalg. Mij is verteld dat de ph niet meer dan 0,3 mag schommelen. Om dit te voorkomen werk ik nu dan ook met een controller.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ik weet niet welke foto jullie te zien krijgen, maar elke keer dat ik deze pagina ververs staan alle fotos in dit topic doorelkaar heen en zie ik in de laatste post een andere foto dan dat ik geplaatst heb.
 
Ik weet niet welke foto jullie te zien krijgen, maar elke keer dat ik deze pagina ververs staan alle fotos in dit topic doorelkaar heen en zie ik in de laatste post een andere foto dan dat ik geplaatst heb.
Ik zie nog steeds dezelfde maar heb meer mensen over dit probleem gehoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg

Terug
Bovenaan