Fotoalbum Tomg


Tomg

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Berichten
551
Leeftijd
23
Gisteren als een klein kind voor kerst een leuk pakketje uit mogen pakken. Het lang verwachte garnalen aquarium is er eindelijk!

Het leek me leuk om hier eens een updateje te plaatsen zodat ik het later zelf eens kan terug zien, maar natuurlijk ook voor anderen.
Ik moet zeggen, wat een mooi bakje is dat zeg, vooral die afgeronde hoeken.

Gelijk alle benodigdheden er bij besteld, er zit 6L ada amazonia soil in en de plantjes ga ik er vandaag instoppen.
Er zit een powerled 5.0 led van dennerle boven en deze is sterk genoeg voor een beplant bakje.
Ook zit er de eckfilter en 50W dennerle verwarming in.

IMG-20181207-WA0011.jpeg


De bedoeling is dat hij vanaf vandaag ongeveer 6 weken gaat indraaien en dat er dan Benibachi crystal reds inkomen.

Later vandaag een fotootje met de plantjes en gevuld met water!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel plezier met je nieuwe bakje!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
En zoals gezegd staan er nu plantjes in en draait het bakje. Het water is aardig mistig, ik denk dat het wel even zo blijft met de aquasoil.
Zijn allemaal vrij makkelijke plantjes;

Rotala rotundifolia, Rotala vietnam hra, sterrenkruid, javamos en de monte carlo.

Ben benieuwd hoe snel het gaat groeien met deze bodem.

IMG-20181208-WA0000.jpeg

IMG-20181208-WA0002.jpeg
 
Leuke start! Het ziet er al mooi uit. En nou maar laten groeien :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ga je nog de aanbevolen waterwissels doen met de ADA soil..?
Ja dit lijkt me wel het beste, is de eerste week elke dag 50% waterwissel en tweede om de dag verversen volgensmij. Is wel veel water, maar ik wil problemen voorkomen, al helemaal met de garnalen die erin komen.

Plantenvoeding geven heeft tot die tijd denk ik ook niet veel zin.
 
Veel succes Tom, met hoeveel diertjes wil je gaan beginnen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Bedankt!, ik denk 15 stuks ze zijn best wel prijzig zag ik.
 
@Cornelius hoe denk jij over plantenvoeding bij deze bodem? Ik hoor mensen die zeggen dat je makkelijk zonder een jaar voeding geven kan. Anderen beginnen gelijk met de EI.

Heb namelijk geen idee hoeveel deze bodem voedingsstoffen lekt en of dit ook macro en micro en sporenelementen zijn
 
De soil lekt bijna geen voeding naar het water en is daarom voor de plant alleen bereikbaar via de bodem. Daarom is een lichte waterkolombemesting voldoende; de zgn 'lean dose' bemesting.
Dat zou je kunnen doen met de voeding van ADA of Tropica. (zowel micro en macro)
Tijdens de opstart met de vele waterwissels zou ik alleen wat kalium toevoegen; zo doe ik het zelf altijd.

Mijn ervaring met EI icm met een ADA soil is dat het veel melting veroorzaakt van plantjes in de opstartfase.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Dank voor je reactie, zou profito van easylife ook kunnen? Heb daar nog een volle fles van staan en dat is dacht ik alles behalve nitraat en fosfaat.

Gebruik trouwens geen co2 dus ik beperk de lichtduur tot 8 of 7,5 uur.
 
Ik heb geen ervaring met profito, doseringen en/of hoeveelheden. Maar ik geef hierboven duidelijk mijn voorkeur aan...

Lichtduur in de opstart is even aankijken. Beter om minder risico te nemen dus liever iets korter en langzaam opvoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Oke top, dan zal ik de eerste tijd eens met 7 uur beginnen. In mijn rio 125 begon ik gelijk met 9 uur, maar kreeg daar nooit algen, waarschijnlijk door easycarbo die ik toen gebruikte.
 
Mooie bak.
De garnalen van je link worden meestal op osmosewater gekweekt en wat prijs betreft kan je ze via mp goedkoper krijgen hoor.
 
Laatst bewerkt:
Goede tip, als osmose een must is, dan houdt het op.
 
Ze zijn lastiger te vinden maar soms worden er ook weleens aangeboden die op gewoon leidingwater gekweekt zijn dus zou je naar moeten zoeken.
Check sowieso wel eerst je waterwaarden want de kans is aanwezig dat de bodem de gh van je kraanwater te ver naar benden trekt en dan gaat het fout met de garnalen.
 
Ik zou eerst eens google loslaten op recensies van die shop, heb er negatieve berichten over gelezen maar hoe en wat weet ik niet meer precies.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ja mn waardes checken zal ik zeker doen. Zal eens zoeken naar ervaringen, volgensmij is de garnalenafdeling daar vrij nieuw.
 
Ik zou eerst eens google loslaten op recensies van die shop, heb er negatieve berichten over gelezen maar hoe en wat weet ik niet meer precies.

Ik heb er nu 4 keer besteld in een paar maanden tijd, tot nu is het perfect gegaan. Vragen werden ook keurig en uitgebreid, vooral heel snel beantwoord.
 
Ik heb er nu 4 keer besteld in een paar maanden tijd, tot nu is het perfect gegaan. Vragen werden ook keurig en uitgebreid, vooral heel snel beantwoord.
Heb je er garnalen besteld?
 
Heb je er garnalen besteld?
Nee, ik zou ook nooit online bestellen omdat ik wil zien wat ik koop. Het is nog altijd maar de vraag of je de kwaliteit krijgt die afgebeeld staat.

Ik zou bij wijze van proef er eens een mailtje aan wagen, vragen of ze bijvoorbeeld weten op welke waterwaardes de garnalen gekweekt zijn en op welke waardes ze nu zitten.
De antwoorden zijn interessant maar dan kun je ook wat proeven van hun (klanten)service. Wellicht staat het jou helemaal niet aan.

Ik weet niet waar je woont, maar als je serieus overweegt bij hen garnalen te kopen en gezien de soort toch een aardig bedrag uitgeeft, kun je ze dan niet beter gaan halen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Heb er gelijk een mailtje heen gestuurd om te vragen of ze een foto hebben van de taiwan bee's. De fotos op hun site zijn inderdaad niet van hun zelf.

Ik kom uit Groningen en zowel betreft winkels als marktplaats advertenties is er weinig keuze. Zelf heb ik eerder bij shrimpparadise CR besteld en dit was zeker goede kwaliteit met mooie dekkingen. Deze hebben ook vrij ruim aanbod.
Dus dat is ook mijn eerste keuze maar dan dus de benibachi CR
 
In mijn juwel 125 zag ik een wel hele gekke crystal red op het hout zitten, tja, blijkt die gewoon dood te zijn. Voor het eerst dat ik hier een dode garnaal vind, hebben de slakjes ook nog wat te eten.

20181213_180222.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb het idee dat er tijdens het vervellen iets niet goed is gegaan. Altijd jammer als er één dood gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ja daar zat ik ook al naar te kijken. Gelukkig net een babyboom gehad dus nog genoeg over
 
Heb er gelijk een mailtje heen gestuurd om te vragen of ze een foto hebben van de taiwan bee's. De fotos op hun site zijn inderdaad niet van hun zelf.

Ik kom uit Groningen en zowel betreft winkels als marktplaats advertenties is er weinig keuze. Zelf heb ik eerder bij shrimpparadise CR besteld en dit was zeker goede kwaliteit met mooie dekkingen. Deze hebben ook vrij ruim aanbod.
Dus dat is ook mijn eerste keuze maar dan dus de benibachi CR

In de stad is hier het aanbod erg beperkt en ben je op Frits Kuiper aangewezen. Als ik garnalen bestel is het doorgaans ook bij Shrimpparadise. Ik ken nog wel een leuke kweker hier uit de omgeving dus mocht je info willen dan moet je me maar een pb sturen.
 
In de stad is hier het aanbod erg beperkt en ben je op Frits Kuiper aangewezen. Als ik garnalen bestel is het doorgaans ook bij Shrimpparadise. Ik ken nog wel een leuke kweker hier uit de omgeving dus mocht je info willen dan moet je me maar een pb sturen.
Ja klopt, Frits Kuiper is verder prima zaak, heb er de vissen ook weg, maar betreft garnalen zijn ze beperkt.
 
Is het mogelijk om de topic naam te wijzigen?
Want er zullen hier waarschijnlijk ook wel eens wat fotos van de juwel rio voorbij dwarrelen.
De wekelijkse snoeibeurt van de rio; voor en na.
Het sterrenkruid en rotala wordt 2x per week gesnoeid.

20181215_122208.jpg

20181215_135352.jpg
 
Is het mogelijk om de topic naam te wijzigen?
Ja hoor, even via de meld-knop verzoek indienen bij beheer wat je graag gewijzigd zou willen hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Na een week lang dagelijks verversen en momenteel afbouwende blijft het water mooi helder, de planten en vooral het mos groeien als kool, lichtduur van 7 naar 7,25 uur gedaan. Voorlopig geen last van algen.

20181218_154804.jpg
20181218_154728.jpg
 

Terug
Bovenaan