Fotoalbum van blackmoor (Daan)


Jamaar is biotopol dan echt overbodig? Het ontbind chloor uit het leidingwater en zorgt voor een goede slijmvlieshuid van de vissen. Denitrol snap ik nog wel, er zitten al genoeg bacteriën in het aquarium zelf om dat niet toe te voegen. En hoe zit het dan met het weggooien van vuil water in je extern filter?

Je kunt de biotopol achter de hand houden.

In nederland wordt geen chloor gebruikt in het leidingwater. Alleen na leidingbreuk.
Maar dat ruik je gelijk. Dus overbodig.

Ik gebruik het wel, als ik aquarium onderdelen heb schoongemaakt in bleekwater.
Dan leg ik ze nadien in een bakje water met biotopol.
 
Ik gooi hier altijd het water van het filter leeg als ik hem schoonmaak. ik spoel de sponzen even schoon en vervang de filterwatten voor een nieuwe. De biologische filtermaterialen maak ik schoon door het bakje met materiaal een paar keer op en neer in het filter te bewegen, zodat het beetje vuil dat ertussen zit er tussenweg komt. Ik gooi vervolgens het water door een netje (voor eventuele garnalen) en sluit de filter vervolgens aan op de slangen. Ik laat de filters weer vollopen met aquariumwater en het water dat ik in de bak tekort kom vul ik weer aan. Zo heb ik gelijk een waterwissle en het smerige spul dat in je filter zit is dan gelijk weg. Er blijft hier iig meestal wat zooi achter op de bodem vh filter, wat in op deze manier dus ook kwijtraak
 
Bedankt voor de reacties, dit zal me zeker euro's gaan schelen!
 
Het nieuwe kweekprojectje:

Hoop dat het zo sneller gaat met m'n pogostemon helferi. Heb weer eens wat 'geoogst' van mijn hoofdstek. Tjonge wat groeit dat spul snel!

GMNArnPo-ps6lefn-avtCHgqpuVc-HiD.jpeg


GMNArnPo-ps6lefn-avtCHgqpuVc-HiD.jpeg
 
Ik bedacht me iets, als je je hele voorgrond (of in iedergeval een deel ervan) volplant met pogostemon helferi, gaat er dan niet enorm veel vuil zich ophopen tussen de plantjes en krijg je bodemrot?
 
Ik heb eigenlijk nog nooit een sluierbak gezien met een matje.....
 
Tja, ik je hebt twee soorten mensen: Mensen die meer planten hebben dan vissen, en mensen die meer vissen dan planten hebben. Ik heb vissen voor mensen die meer vissen 'horen' te hebben, maar ik hou van planten!
 
Fijn cédric, die link naar de handleidingen, heb ik nu eindelijk mijn link naar dit topic onder handtekening kunnen plaatsen!
 
Mijn emers kweekprojectje:
Hoop dat 't lukt. De braziliaanse klimop begint al te groeien, en ik hoop ook dat mijn anubias die op sterven na dood was het ook gaat doen

775X9dfKDzoMbL2QRWtlDHebOOZGn8Rs.jpeg
 
Wauw ben, die Juwel van jou is echt prachtig, maar dan met plantenliefhebbende vissen:p
 
Met de estmative index-set van planted-box schieten mijn plantjes de lucht in!
 
Jammer, moest je dat hebben kon je even de vergelijking maken ertussen;).
Lijkt me ook wel leuk de Estimative index te volgen, nog iets om op het lijstje te zetten (heb ondertussen een lijstje van 30 pagina's:D:D.)
Maar nu heb ik al plantenvoeding die me goed bevalt, dus we zullen wel zien:p.
 
Hoop ook dat mijn Hemianthus en pogostemon helferi het gaan doen in het kweekje. Ik zou namelijk graag een bodembedekker hebben, en de visjes blijven d'r van af in het aquarium.

'ik geloof dat m'n plantjes het beter doen met de EI' Ja, dat kun je wel zeggen:

De naam braziliaanseKLIMOP doet zijn naam nu eer aan: Hij groeit gewoon de bak uit!

vk3qYlp5Jhygn10War_UWOO5PrC4VQMQ.jpeg
 
Heeft er iemand tips om mijn Anubias beter te laten groeien?
 
Hoop ook dat mijn Hemianthus en pogostemon helferi het gaan doen in het kweekje. Ik zou namelijk graag een bodembedekker hebben, en de visjes blijven d'r van af in het aquarium.

'ik geloof dat m'n plantjes het beter doen met de EI' Ja, dat kun je wel zeggen:

De naam braziliaanseKLIMOP doet zijn naam nu eer aan: Hij groeit gewoon de bak uit!

9rs0EB133Ti2e-8oeG2FYGz0Ar2M7ZRj.jpeg
Fijn om dat te zien zeg! Als de Braziliaanse Klimop aanslaat is het fijn om hem te zien opklimmen, ik heb hem ook even gehad.
Enkel heeft hij de verplaatsing naar mijn bak die ik nu heb niet overleefd, de plant wou niet meer aanslaan bij mij.
 

Terug
Bovenaan