Fotoalbum van blackmoor (Daan)


B

blackmoor

Guest
Beste allen,

Na bijna een half jaartje op het forum begint het nu toch écht een keertje tijd te worden voor een foto album dacht ik zo:D! Na een hoop geklungel en veel goudvissen ben ik afgelopen zomer begonnen aan mijn Juwel Rio 180, waarvoor ik een lange tijd gespaard had. In dit foto album zal ik de gang van zaken vanaf begin af aan laten zien!

Eerst de feitjes:
Techniek:
Aquarium: Juwel Rio 180
Filter: JBL CristalProfe e701
Verwarming: Juwel Aquaheater
Co2 systeem: JBL Bio160 + Eigen co2 systeem met omgekeerd bakje

Planten:
Hydrocotyle leucocephala, Braziliaanse klimop
Anubias congensis
Anubias nana
Anubias coffeefolia
Elodea densa, Waterpest
Cabomba Vervanging (t'is nu verboden hè)
Vallisneria spiralis
Pogostemon helferii
Lysimachia nummularia, Penningkruid
Vesicularia montagnei, Christmas mos
Ludwigia repens 'rubin'

Vissen:
Moor (1x)
Lionhead (2x) waarvan een oranje, de ander wit

Overige bewoners:
?x blaashoren (iniedergeval véél in mijn filter :)
1x puntslak

Plantenvoeding:
De EI- methode (sinds kort)


Mijn Juwel Rio 180:

De beginfase:
O8lMXtHEyfkQGmi56QkIVlZsbwgIFB2x.jpeg


Net beplant:
O8lMXtHEyfkQGmi56QkIVlZsbwgIFB2x.jpeg


Het eerste stuk Spiderwood zit er in:
O8lMXtHEyfkQGmi56QkIVlZsbwgIFB2x.jpeg


Het tweede stuk Spiderwood zit er nu ook in:
O8lMXtHEyfkQGmi56QkIVlZsbwgIFB2x.jpeg


Totaaltje van de bak:
O8lMXtHEyfkQGmi56QkIVlZsbwgIFB2x.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dankje Cédric!
 
Meestal 23 °C
 
Nou, ik kan er nog niet veel zinnigs over zeggen, omdat mijn bakje stuk was gegaan (+/- 3 weken geleden) en ik heb gewoon met een verstuifsteentje gewerkt, wat me heel veel baardalg opleverde! maar ben vandaag weer opnieuw begonnen, dit keer met een stevig bakje! De paar weken die ik had met dat eerste bakje bevielen wel, heel weinig alg! Ik hoop dus ook nu met het nieuwe bakje resultaten te zien. Maar het 'recept' van de co2 en de hoeveelheid zijn wel prima!
 
Ben je erover aan het nadenken om zelf co2 toe te voegen, Cédric:S
Misschien. Als je zo een hele installatie moet kopen, is het me wel wat te duur, maar als je het zo zelf kan maken en dat ook goed werk ga ik er wel eens verder over gaan nadenken.
 
Nou, ik kan er nog niet veel zinnigs over zeggen, omdat mijn bakje stuk was gegaan (+/- 3 weken geleden) en ik heb gewoon met een verstuifsteentje gewerkt, wat me heel veel baardalg opleverde! maar ben vandaag weer opnieuw begonnen, dit keer met een stevig bakje! De paar weken die ik had met dat eerste bakje bevielen wel, heel weinig alg! Ik hoop dus ook nu met het nieuwe bakje resultaten te zien. Maar het 'recept' van de co2 en de hoeveelheid zijn wel prima!
Leuk om dat te horen!
 
Voor een Rio 180 heb ik in het begin JBL Bio160 genomen, maar dat kost al snel €40 Best duur dus ja!
 
En suiker en gist kost zowat niets!
 
Ziet er al goed uit. Snap alleen de verwarming niet aangezien deze vissen koudwatervissen zijn? En ben je niet bang dat je filter niet wat te weinig kracht heeft? Heb de ervaring niet, maar weet dat goudvissen nogal vervuilen. ik heb hier zelfs 2x een 600L/uur filter op een dubai 80, met dezelfde inhoud. Wellicht een beetje overkill, maar heb absoluut niet teveel stroming.
Zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met goudvissen houden en ik kan er ook compleet naastzitten :)
 
Tja, die verwarming zit er meer in vanwege dat het in mijn kamer soms best koud kan zijn (+/- 16°C) 's nachts. En qua filtercapaciteit, tot nu toe bevalt met me prima, er zit bijna geen vuil op de bodem, en na een maand is het filter niet extreem vies ofzo (Er zitten ook maar drie sluiers in op ong. netto 140L).
 
Ik maak nu elke dag een foto van eem plant met veel algen, kijken hoe je de veranderingen ziet nu ik de estmative index gebruik.
 
Ik zal het wel zien. In het verleden zijn de aangetaste bladeren ook weer algvrij geworden, en anders heb je zo'n kale plant.
 
Ik zie nu al verschil!
 
Ja, dat natuurlijk ook!
 
Het was nog even spannend of het bakje niet te groot was, en er een co2 vergiftiging kon plaatsvinden, maar alles gaat goed!
 
Weet iemand of je als je met estmative index doseert, je ook nog easylife profito o.i.d. moet toevoegen?
 
Dat dacht ik al!
 
Weet iemand of je als je met estmative index doseert, je ook nog easylife profito o.i.d. moet toevoegen?

Dat denk ik niet, want de Estimative Index is compleet.

De estimative index is een manier van doseren. Er staat niet gedicteerd welk merk je doseerd.

Alleen dat je Nitraat, Fosfaat en sporen toevoegd. Als jij alleen profito hebt voor de sporen. Dan zul je die naast Nitraat en Fosfaat toch toe moeten voegen.

Voeg je al een andere sporen bemesting toe, dan hoeft het niet.
 
oké
 
Trouwens, ik ben me steeds meer aan het verdiepen in een 'goedkoper' aquarium.

Dus hier wat vraagjes die hopelijk beantwoord kunnen worden:D

Het kost nu nog al wat geld, maar het het eigenlijk voor mijn bak wel zin om denitrol toe te voegen na iedere schoonmaakbeurt? En hoe zit het met biotopolR, is dat echt nodig? Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zijn de richtlijnen voor het vernieuwen van filtermateriaal, dus voor mijn e701 filter? JBL adviseert om het voorfiltermateriaal om de 2 maanden te vervangen, en de rest om het halfjaar schoonmaken, maar is dit aan te raden bij goudvissen? en moet je het vuile water in het filter bij de maandelijkse schoonmaak weggooien?

Alvast bedankt!!
 
Middeltjes (behalve plantenvoeding) zijn niet nodig, dus besparing.

Sponzen gaan mee zolang ze niet gaan korrelen, dus besparing.

Keramisch materiaal (pijpjes, substrate(pro), siporax) gaat een leven lang mee, dus besparing.

EI methode, is teveel doseren en daarna weggooien (50% verversen), dus kost extra geld.
Ik gebruik de observation index. Kijk naar uw planten en stem af. Is dus een besparing. Ik houd de minimale dosering aan. Zie ik gebreken, ga ik de dosis opvoeren met een halve extra dosering. Blijft dit goed, dan zo houden.
Indien nodig weer een halve dosering extra.
Wekelijks 15% verversen.
 
Jamaar is biotopol dan echt overbodig? Het ontbind chloor uit het leidingwater en zorgt voor een goede slijmvlieshuid van de vissen. Denitrol snap ik nog wel, er zitten al genoeg bacteriën in het aquarium zelf om dat niet toe te voegen. En hoe zit het dan met het weggooien van vuil water in je extern filter?
 

Terug
Bovenaan