Fotoalbum van Jones


Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Berichten
10,227
Locatie
Zundert
Na een lange afwezigheid waarin ik al mijn bakken op één na heb moeten wegdoen, begon het ineens weer heel erg te kriebelen. Gisteren heb ik een Lido 200 opgehaald, omdat dit een flinke bak is, die relatief weinig ruimte inneemt en ik heb op het moment nou eenmaal niet veel ruimte.

20201129_144638.jpg

De bak is behoorlijk vies (kalk etc) en ik heb de achterwand en filter eruit gehaald, wat een hels karwei was vanwege de hoogte van de bak. Alle kit is verwijderd, maar er zijn matte vlekken overgebleven op de plaatsen waar de kit zat. Heel vervelend, want ik wil geen vaste achterwand, maar werken met achtergrondverlichting. Hopelijk krijg ik het nog weg.

Ik zou graag in deze bak een aquascape maken, waarbij ik dit als inspiratie gebruik:

Juwel-Lido-120-Day-188.jpg


Qua visbestand is het plan:

- 10x Puntius oligolepis
- harem Tateurndina ocellicauda of chlamydogobius eremius
- 10x Hyphessobrycon columbianus
- 1 of of harem Samurai Betta
- 15x blue velvet of blue dream garnalen
- 10x Caridina multidentata, ik heb nog een groepje van 4 over van een groep die ik in 2013 van iemand overgenomen heb. Deze garnalen zijn dus meer dan 7 jaar oud :eek:
1x Gymnocorymbus ternetzi die overgebleven is van een groep die ik van vrienden heb overgenomen, omdat hun aquarium weg moest
1x Synodontis. Geen idee welke soort het precies is, ik zoek al jaren naar de naam. Deze vis kocht ik in 2008 en ik zou zo graag een groep soortgenoten voor hem vinden, maar helaas geen succes tot dusver.

Mijn huidige bakkie, dat ik eigenlijk volledig verwaarloosd heb :oopss:. Maar alles groeit en eet en zwemt, dus het zal wel goed zijn. Uiteindelijk gaat het beetje aan huisdier dat hier nog inzit naar de Lido en gaat deze bak weg.
20201130_165611.jpg


De Lido na schoonmaken en het verwijderen van de achterwand.

20201130_164805.jpg


Dit is de oude Lido met TL's. Komt me eigenlijk wel goed uit, want ik heb nog nooit een bak met led gehad en wat nieuw is is eng natuurlijk. Helaas betekent dit ook dat de oude onderkast eronder zit en hoewel deze niet per se lelijk is, vind ik de nieuwe veel mooier en een rustiger geheel geven, dus heb ik de nieuwe besteld en die zal over een paar dagen binnenkomen.

Verder komt er nog een externe filter van 1000 l/u en voor kerst krijg ik van m'n vriend een tegoedbon voor een aquariumwebshop, zodat ik een hoop andere benodigdheden kan kopen. Ik heb zo goed als alles weggedaan, dus dat moet allemaal opnieuw gekocht worden.
Ik denk niet dat er voor Oud & Nieuw water in de bak staat, omdat ik de nieuwe filter eerst een tijd met de oude bak wil laten meedraaien. Maar ik heb alle tijd van de wereld :giggle:
 
Leuk om te zien dat je weer helemaal terug bent in de hobby, veel succes, je hebt ervaring zat dus gaat dit zeker weer lukken :thumbs:
 
Er is een hoop nieuwe techniek en er zijn nieuwe inzichten wat de vissen betreft. Het visbestand alleen was al een heel gepuzzel. Zelfs een hoop wetenschappelijke namen zijn veranderd. Maar heel leuk om weer bij te leren en het zal vast en zeker goedkomen 😁
 
Welkom terug Jonas! Succes met inrichten.

En een goede keuze om gelijk de nieuwe onderkast te bestellen.
 
Welkom terug Jonas! Succes met inrichten.

En een goede keuze om gelijk de nieuwe onderkast te bestellen.
Ja, nu kan het nog. Ik weet zeker dat ik uiteindelijk toch de kast zou willen vervangen, dus beter nu dan over een jaar want dan moet de hele bak leeg.
 
Ben benieuwd naar je scape!

Was je niet destijds van de sluiers? Of was dat een andere Jones?
 
Ben benieuwd naar je scape!

Was je niet destijds van de sluiers? Of was dat een andere Jones?
Ik had van alles, maar vooral sluiers en goudvissen inderdaad. Daar heb ik helaas geen ruimte of tijd meer voor, maar ik mis het heel erg!
 
Ik ben vanmiddag met kit remover in de weer geweest en de vlekken zijn nu amper meer te zien in de lege bak en onzichtbaar als de bak gevuld is 😁

Inmiddels ook een externe filter op het oude bakkie geïnstalleerd, zodat deze een paar weken kan indraaien voor hij op deze bak komt.

Ook heb ik een ledstrip op een hoekprofieltje geplakt en deze achter het aquarium gemonteerd. Het resultaat is beter dan ik verwacht had eigenlijk. Zodra de winkels weer open mogen ga ik op zoek naar schildersdoek om erachter te hangen.
20201219_160719.jpg


20201219_160744.jpg


Nu de bak nog een paar keer spoelen en goed schoonmaken en dan ga ik over een week of 2 beginnen aan de hardscape.
 
Na een meevaller nu wat tegenslagen. Het stopcontact achter het aquarium moet vervangen worden, maar de bouwmarkten zijn natuurlijk gesloten, dus heb ik er één besteld, maar die wordt pas na 4 januari verzonden ivm de feestdagen. Tot die tijd moet het aquarium leegblijven, anders kan ik niet bij het stopcontact.
Het wortelhout dat ik besteld heb wordt ook pas op of na 4 januari verzonden.
IMG_2713.jpeg


Ik had alvast een begin gemaakt aan de hardscape met filterzand en breuksteen. Vervolgens de klep opengezet zodat het zand kon drogen. De ochtend erna vond ik één van mijn katten in de bak. Hij kon er niet meer uit en had alles overhoop gehaald.:madd:
20201225_134159.jpg


Vanmiddag krijg ik meer stenen binnen en volgende week het hout. Als het hout er is bestel ik de planten en als dat allemaal zoals gepland gaat wordt de bak eind volgende week verder ingericht, beplant en gevuld.
 
Laatst bewerkt:
Je ideeën zijn veel belovend. Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Ga je zeker volgen!
 
Geduld is een schone zaak Jones en je moet maar zo denken, je kat heeft alleen maar willen meehelpen hoor ;)
 
Dat idee van die led strip heb ik ook toegepast. Geeft een mooi effect.

Ik heb er melkglas folie achter geplakt en met de led boots ik zonsopgang en Zonsondergang na. Geeft een mooi effect.
 
Dat idee van die led strip heb ik ook toegepast. Geeft een mooi effect.

Ik heb er melkglas folie achter geplakt en met de led boots ik zonsopgang en Zonsondergang na. Geeft een mooi effect.
Ik heb even een kijkje genomen in je topic. Heel mooi gedaan! Melkglasfolie was mijn oplossing als ik de kitvlekken niet van de ruit had gekregen. Op dit moment heb ik er een stuk behang achter geplakt om een idee van het effect te krijgen.

De stenen zijn daarstraks binnengekomen dus ik ben gelijk aan de slag gegaan, terwijl de scapesloper geïnteresseerd toekeek
20201229_130954.jpg


Er liggen meer stenen in dan je zou denken, maar de oude stenen zijn bedekt met zand door die kale klojo, dus die zie je niet zo goed
20201229_134902.jpg


En nu kan ik niks meer doen tot ik meer zand, hout en het stopcontact binnenkrijg. Is op zich niet erg, want nu moet ik er een week tegenaan kijken en kan ik nog makkelijk aanpassingen doen.
 
Ik heb even een kijkje genomen in je topic. Heel mooi gedaan! Melkglasfolie was mijn oplossing als ik de kitvlekken niet van de ruit had gekregen. Op dit moment heb ik er een stuk behang achter geplakt om een idee van het effect te krijgen.

De stenen zijn daarstraks binnengekomen dus ik ben gelijk aan de slag gegaan, terwijl de scapesloper geïnteresseerd toekeekBekijk bijlage 315374

Er liggen meer stenen in dan je zou denken, maar de oude stenen zijn bedekt met zand door die kale klojo, dus die zie je niet zo goed
Bekijk bijlage 315375

En nu kan ik niks meer doen tot ik meer zand, hout en het stopcontact binnenkrijg. Is op zich niet erg, want nu moet ik er een week tegenaan kijken en kan ik nog makkelijk aanpassingen doen.


Mooi hoor. Zouden best 2 snoezige pearls in passen ;)
 
Mooi hoor. Zouden best 2 snoezige pearls in passen ;)
Haha, ik heb nog even overwogen om er 2 Ranchu in te zetten omdat die ook wat minder groot worden, maar ik ben bang dat het na een jaar of twee toch een beetje een zielig zicht gaat worden. Als ik verhuis komt er zeker weer een sluierbak + vijver!
 
Niet bang dat het behang nat gaat worden en gaat vlekken?
Neem aan dat er nu nog ruimte tussen behang en glas zit, of er op geplakt?

Je kan je nog bedenken, glas folie heb je ook in wit en refelecteerd mooi het led licht.
 
Hij heb gewoon een naaktkat 😍 :LOL:
Zij ;)

Niet bang dat het behang nat gaat worden en gaat vlekken?
Neem aan dat er nu nog ruimte tussen behang en glas zit, of er op geplakt?

Je kan je nog bedenken, glas folie heb je ook in wit en refelecteerd mooi het led licht.
Bovenaan zit het vast en het loopt verder naar beneden van het glas af. Als de winkels weer open mogen hang ik er schildersdoek achter, omdat daar geen kreukels in komen wat met het behang wel is. Door het niet strak tegen het glas te hangen krijg je een mooi kleurverloop.
 
Ik ben weer een stapje verder. Het hout is eindelijk binnen!
20210105_135648.jpg


De kleine losse stukjes ga ik inwrijven met Chladoflora en alvast inwateren. Verder nog wat zand toevoegen en dan komen op zijn vroegst volgende week dinsdag de planten 😁
 
Mooi stuk hout maar denk toch dat ik 2 leuke pearls zonder hout had gekozen :DD

Wat is de planning qua vissen (visjes)?
Ha! Ik wil het mezelf makkelijk houden met 1x per week onderhoud, dus helaas. Ik vind pearls ook wel erg bol. Ryukins zijn mij bol genoeg en daar komt absoluut ooit nog een grote bak voor.

De planning qua vissen is voor nu:
- 10x Puntius oligolepis
- 10x Hyphessobrycon columbianus
- harem Chlamydogobius eremius of Tateurndina ocellicauda
- 1x Samurai Betta
- 10x blue velvet garnalen
- 10x Caridina multidentata
 
Ha! Ik wil het mezelf makkelijk houden met 1x per week onderhoud, dus helaas. Ik vind pearls ook wel erg bol. Ryukins zijn mij bol genoeg en daar komt absoluut ooit nog een grote bak voor.

De planning qua vissen is voor nu:
- 10x Puntius oligolepis
- 10x Hyphessobrycon columbianus
- harem Chlamydogobius eremius of Tateurndina ocellicauda
- 1x Samurai Betta
- 10x blue velvet garnalen
- 10x Caridina multidentata

ok, ok.

De Betta en de pauw oog vind ik wel mooi. De rest stja ;) maar zo en zo leuk dat je weer wat ga opstarten.

In ieder geval succes met het scapen want dat is ook wel erg leuk om te zien wat het gaat worden.
 
ok, ok.

De Betta en de pauw oog vind ik wel mooi. De rest stja ;) maar zo en zo leuk dat je weer wat ga opstarten.

In ieder geval succes met het scapen want dat is ook wel erg leuk om te zien wat het gaat worden.
Ik kijk juist het meest uit naar de Colombiaanse tetra's eigenlijk. Daar zat ik me al aan te vergapen toen ik 13 jaar geleden stage liep bij een aquariumspeciaalzaak.

Het inrichten en uitzoeken van de planten, scape, visbestand etc vind ik eigenlijk het leukste deel van een aquarium opstarten. Dit is een heel ander soort bak dan waar ik me voorheen altijd mee heb beziggehouden en dat is wel spannend ook. Ik ben heel geduldig geweest tot nu toe, maar ik ben nu echt aan het aftellen tot de planten binnenkomen.

De plantenlijst voor de geïnteresseerden:

Hygrophila difformis
Monosolenium tenerum
Vallisneria spiralis Red Tiger
Ceratophyllum demersum
Helanthium tenellum
Bolbitis heteroclita difformis
Microsorum pteropus Trident
Microsorum pteropus Minor
Microsorum pteropus
Staurogyne Porto Velho
Hygrophila salicifolia
Cabomba piauhyensis
Taxiphyllum barbieri
Rotala rotundifolia green

Ik heb grotendeels makkelijke planten gekozen, omdat ik geen CO2 wil gebruiken. Als er toch tekorten ontstaan scherm ik een TL gedeeltelijk af en/of voeg ik drijfplanten toe. Van mij hoeft het allemaal niet hard te groeien, als het maar mooi blijft.
 
Eindelijk zijn de planten gisteren binnengekomen. Een 2 uur bezig geweest met het voorbereiden en planten. Vervolgens de bak gevuld en de filter geïnstalleerd. Ik ben niet ontevreden met het resultaat, behalve dat ik vergeten was Blyxa japonica mee te bestellen en natuurlijk de motor van de filter 🤦‍♀️
Ik had deze filter gekozen omdat ik dacht dat het makkelijk zou zijn om de pomp buiten de filtert te hebben, omdat je deze dan makkelijk kan vervangen. Waar ik natuurlijk niet aan dacht was dat ik een vrij open aquascape ging maken en dat ik die motor natuurlijk niet weggewerkt krijg. En natuurlijk resonantie... dikke vette haat. Snel een nieuwe filter besteld + glazen lilypipe + transparant kunststof instroombuis.

Na de foto heb ik nog een grote bos waterpest in de bak gegooid tegen de alg.

De Samurai Betta is van de baan. Ik heb een aantal hele mooie koi Betta vrouwen gevonden op Marktplaats en die ga ik zaterdag ophalen. Ze verblijven dan tijdelijk in de oude bak tot de Lido ingedraaid is.
 

Bijlagen

  • 20210113_222305.jpg
    20210113_222305.jpg
    540.1 KB · Weergaven: 108
Eindelijk zijn de planten gisteren binnengekomen. Een 2 uur bezig geweest met het voorbereiden en planten. Vervolgens de bak gevuld en de filter geïnstalleerd. Ik ben niet ontevreden met het resultaat, behalve dat ik vergeten was Blyxa japonica mee te bestellen en natuurlijk de motor van de filter 🤦‍♀️
Ik had deze filter gekozen omdat ik dacht dat het makkelijk zou zijn om de pomp buiten de filtert te hebben, omdat je deze dan makkelijk kan vervangen. Waar ik natuurlijk niet aan dacht was dat ik een vrij open aquascape ging maken en dat ik die motor natuurlijk niet weggewerkt krijg. En natuurlijk resonantie... dikke vette haat. Snel een nieuwe filter besteld + glazen lilypipe + transparant kunststof instroombuis.

Na de foto heb ik nog een grote bos waterpest in de bak gegooid tegen de alg.

De Samurai Betta is van de baan. Ik heb een aantal hele mooie koi Betta vrouwen gevonden op Marktplaats en die ga ik zaterdag ophalen. Ze verblijven dan tijdelijk in de oude bak tot de Lido ingedraaid is.
Mooi❤️❤️❤️
 
20210117_143828.jpg
De nieuwe filter geïnstalleerd en de achterwand vervangen door een witte achterwandposter. Het licht wordt nu veel mooier verdeeld. In de Vallisneria, Cabomba en het hoornblad zit al groei. De waterpest haal ik er over een paar weken uit.

Ik heb een koi Betta vrouwtje opgehaald en ze zit nu tijdelijk in m'n oude bak. Ze is zo mooi. De foto doet haar geen recht aan.
20210117_143307.jpg


Ik ga nog wat nieuwe plantjes bestellen. Hemianthus sp. Amano Pearl Grass, Limnophila sp. Vietnam mini, Blyxa japonica en mogelijk nog wat Microsorum pteropus "Trident" en wat extra Vallisneria.

De verwarming staat op 25 graden en zit er alleen in om de planten te helpen met opstarten. Dit breng ik iedere week met 1 graad terug naar uiteindelijk kamertemperatuur, wat onder invloed van de lampen rond de 22 graden zal liggen.
 

Terug
Bovenaan